Storing in pinker + Lichtschakelaar

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
duuzend
Upcoming E21 fanatic
My E21(s): '81 BE 318i

Storing in pinker + Lichtschakelaar

Post by duuzend »

Beste liefhebbers,

Heb overlaatst een Blaupunkt radio geplaatst en als ik nu mijn lichten opzet begint mijn radio te kraken, als ik dan aan de lichtschakelaar draai (voor het dashboardverlichting harder te zetten) dan is mijn storing weg..

Dan heb ik nog een probleem met mijn rechter knipperlicht, deze doet niets meer ik hoor de relais wel heel traag pinken en op het dashboard wordt het pinkerlampje ook niet groen ik zie alleen als het lampje van de handrem opstaat dat deze zwakker begint te schijnen telkens de relais tikt.. Ikzelf denk aan een massa probleem, nu heb ik de kombi er uitgesloopt, radio eruit gehaald, pinkrelais vervangen, pinkerschakelaar gecontroleerd (deze moet ik nog vervangen).

Als ik de alarmlichtschakelaar opzet werken wel alle 4 de pinkers en tikt de relais wel normaal..

Nog iemand dit meegemaakt of moet ik het dashboard er ook weer gaan uitslopen? :D

Alvast bedankt !

Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Re: Storing in pinker + Lichtschakelaar

Post by Jeroen »

1. waar heb je de voeding van je radio vandaan? Klinkt alsof deze op de instrumentenverlichting zit, deze is idd middels de lichtschakelaar gedimd maar dan loopt over deze dimmer nu ook de spanning van je radio. Da's teveel stroom dus nog even wachten en er gaat iets stuk, meestal je lichtschakelaar.

2. voor correct werkende pinkers heb je een correct functionerende schakelaar voor de gevarenlichten nodig, dat staat allemaal in verbinding met elkaar
Regards/groeten, Jeroen
duuzend
Upcoming E21 fanatic

Post by duuzend »

Voeding ga ik eens uitzoeken. Hou jullie op de hoogte, wat de pinkers betreft, de gevarenschakelaar werkt correct als ik deze opzet dus denk niet dat het daar aan ligt..
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

Ik kan wel even met je meekijken als ik de wielen kom halen!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
BertjeConti
E21 Mad
My E21(s): E12 520-6

Post by BertjeConti »

Lijkt toch echt wel het "pinker" relais te zijn, de electronica die erin zit zou ervoor moeten zorgen dat de lampen snel gaan knipperen als er een lamp stuk is. juist deze electronica gaat er bij ouderdom voor zorgen dat je lampen niet meer knipperen als je het relais te weinig belast. op 4 lampen doet i het prima (alarm) ,maar op 2 lampen wil hij niet meer zo goed.

De ellende is dat deze relais schoftig duur zijn, maar er is een goedkoop alternatief beschikbaar, maar deze past weer niet in de originele voet, wat overigens niet onoverkomelijk is.

check deze post hier: electrical problems - indicators
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

:thumbsup

maar wellicht heeft een van de vele slopers hier ook wel een gebruikte originele, is de vraag in 'Marktkraam' waard!
Regards/groeten, Jeroen
duuzend
Upcoming E21 fanatic

Post by duuzend »

Heb er nu een relais van 9euro inzitten van 'topran' zou echt het probleem bij de originele liggen denk je?
Heb bijna 2 jaar met zo een topran relais rondgereden en ging altijd prima ..
BertjeConti
E21 Mad
My E21(s): E12 520-6

Post by BertjeConti »

duuzend wrote:Heb er nu een relais van 9euro inzitten van 'topran' zou echt het probleem bij de originele liggen denk je?
Heb bijna 2 jaar met zo een topran relais rondgereden en ging altijd prima ..
dat maakt het minder waarschijnlijk. Het probleem is bekend bij de originele flasher relays.
Dan toch maar eens naar slechte aarde gaan zoeken lijkt mij. Check ook de aarde bij de armaturen zelf.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
duuzend
Upcoming E21 fanatic

Post by duuzend »

Beste,

Het pinkerprobleem licht aan de alarmlichtschakelaar!

Radio probleem moet ik nog zoeken..

Alvast bedankt voor de hulp!!
Post Reply