Kwaliteit van benzine

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Kwaliteit van benzine

Post by Jeroen »

Voorbehoud vooraf: ik ben geen expert, maar wel ervaringsdeskundige :P dus ik hoor het graag als ik ergens onzin loop te verkondigen hoor!

Voor de doorsnee benzinemotor is het niet zo heel spannend wat voor brandstof erin gaat. De marges zijn ruim, de prestaties beperkt en het gebruik niet extreem. Echter als je meer uit een motor gaat proberen te persen dan wordt die brandstof wel kritischer. Enerzijds om tot de beoogde prestaties te komen, anderzijds om motorschades bijv agv pingelen te voorkomen. Je merkt dat zeker in de prestaties. In NL als we over de openbare weg hobbelen dan heb je soms slechts het gevoel, maar dan is het gebruik ook niet veeleisend. Met een man of wat hebben we eerder in de Alpen al meermaals mogen ervaren dat benzine van matige kwaliteit (Carrefour) of een laag octaangetal (Italië) echt wel zorgt dat je minder vlot de bergen in rijdt.

Wat dat betreft is Aral 102 perfect spul, maar ook in NL is er nog wel goed sap verkrijgbaar, zoals BP Ultimate, maar het begint schaars te worden! Verder heb ik mij laten vertellen dat er in D wettelijke eisen zijn bijv voor het octaangetal, ofwel daar zou 95 ook echt 95 zijn en 98 ook echt 98. In NL schijnt dat anders te zijn, geen eisen of controle en daarom wordt er meer gesjoemeld, het octaangetal is hier gewoon lager dan in D, 95 zou in werkelijkheid zomaar 92-93 kunnen zijn.

De 320iS is ernstig gevoelig hiervoor en daar gaat nooit lager in dan 98, in NL tank ik daarmee eigenlijk alleen maar BP Ultimate. De E21 323i heeft tot nu toe nog nooit gevoelig gereageerd op brandstof, zelfs niet toen er in Italië alleen 91 RON beschikbaar was. Maarrrrr... afgelopen zaterdag net voor de toerrit 95 getankt bj de Texaco aan de A9 ergens thv Beverwijk, wat een schrale bende moet dat dan geweest zijn. Het vergde wel enige provocatie (gas flink vloeren bij een wat lager toerental) maar zowaar was de Baur voor het eerst aan het pingelen. Een waarschuwing temeer om heel goed op te passen wat je tankt!

Regards/groeten, Jeroen
Groentje_me
E21 VIP
E21 VIP

Re: Kwaliteit van benzine

Post by Groentje_me »

Leuk opzetje Jeroen! Ik denk inderdaad dat er meer met brandstof gerotzooid word dan dat de 'gewone burger' weet.

Nu kan ik even aanhalen dat mijn vader al meer dan 20 jaar in de benzinepompwereld zit (vooral onderhoud en storingen), en op allerlei vlakken komt hij tegenwoordig problemen tegen die door bepaalde toevoegingen aan de brandstof worden veroorzaakt.

Het bedrijf waar mijn vader werkt verkoopt sinds een tijdje ook Competition 102. Wat ik begreep van mijn pa is dat deze brandstof voordat het verkocht word wel door een strenge controle gaat.
Groeten Jan Groen

- BMW e21 320/6 Alpinweiß
- BMW e21 318i Alpinweiß
- BMW e21 318i Baur Opalgrün
- BMW e21 323i Phönix (under construction)
- BMW e30 325i Cirrusblau
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip

Post by Smartie »

Goed SAP is het halve werk.

Naar mijn weten is Firezone bezig om op elke pomp 1 slang beschikbaar te maken voor 102.
Tenminste in Brielle en Smildervaart is dit al het geval.
Groentje_me
E21 VIP
E21 VIP

Post by Groentje_me »

Groeten Jan Groen

- BMW e21 320/6 Alpinweiß
- BMW e21 318i Alpinweiß
- BMW e21 318i Baur Opalgrün
- BMW e21 323i Phönix (under construction)
- BMW e30 325i Cirrusblau
vinox
E21 starter
My E21(s): E28 M535i

Post by vinox »

Ik heb deze discussie al meermaals gevoerd op meerdere fora. De vraag is alleen hoeveel het uit maakt op een niet getunede motor. Het pingelverhaal is eigenlijk alleen maar dan van tel, als de laatste pk eruit geperst is bij wijze van spreke. Dat je twijfelachtige benzine zou tanken bij kleinere stations (supermarkten enz) is dan weer larie, want die worden van dezelfde "groothandel" beleverd. Het enige waar ik je zeker in kan volgen, is dat het hogere octaangehalte zeker zal helpen op plekken zoals de bergen, waar de lucht ijler is en waar je dus minder vermogen zal hebben, maar dat heeft eigenlijk nog veel meer met de combinatie van benzine en de lucht (en eigenlijk vooral temperatuur en druk) te maken. Daarover las ik gisteren nog een interessant stukje: https://www.reddit.com/r/cars/comments/ ... orsepower/. Er komen zoveel verschillende factoren kijken bij heel het minder vermogen verhaal dat de benzine en diens kwaliteit daarin eigenlijk heel vaak overschat wordt.

HOWEVER. Ik tank altijd BP Ultimate 98. Omdat dat gewoon de beste benzine is die ik kan krijgen bij mij in de buurt, en als ik het kon, deed ik er 102 in. Reden hiervoor is dat de ontbranding bij een hoger octaangehalte veel veiliger gebeurt. Reden hiervoor is simpel (voor diegenen die dat hier nog niet weten, en dat zullen er wel niet veel zijn): hoe hoger het octaangehalte, hoe meer druk door compressie de brandstof aankan alvorens ze spontaan ontploft door die druk, je vonk krijgt dus ruim de tijd om te sparken. Een lager octaangehalte kan die druk dus minder aan, wat ervoor kan zorgen dat ze spontaan ontploft ZONDER spark aka knocking aka pingelen. En omdat mijn blok toch een vrij hoge compressie heeft en omdat het ALS het kilometers maakt, die kilometers toch vrij vaak onder hogere last dan de gemiddelde motor gebeuren, prefereer ik hogere octaan. That's it basically. Het is ook de reden dat ik geen 10W40 gebruik als olie, maar 10W60, die veel hogere hitte en dus harder rijden veel makkelijker aan kan. Ik geef hoedanook toch goed aandacht aan mooi warm rijden.

Soit, dit is allemaal maar gebaseerd op de sumiere kennis die ik heb opgedaan sinds ik mijn auto heb op verschillende fora, Youtube en sprekende met mijn garagisten die allebei in de racerij zitten/hebben gezeten. So you don't have to take my word for it :mrgreen:
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Bij ons in de buurt zit nu ook zo'n 102 competition tankstation dus nu voor de eerste keer in Nederland dat erin gegooid. Helaas nog weinig echt getest.

Wat betreft het feit dat er aangegeven wordt dat dit niet van invloed zou zijn bij een niet getunede motor ben ik het niet mee eens. Het heeft zeker invloed op onze oude auto's. Meer omdat de wat modernere motoren vaak bijgestuurd worden zodra er een onregelmatigheid in verbranding dreigt en ons oud spul dit niet kan.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
vinox
E21 starter
My E21(s): E28 M535i

Post by vinox »

Daar heb je ook weer een punt natuurlijk, iets met knock sensoren en zo. Je ziet, het is zo relatief allemaal, er komen zoveel factoren bij kijken...
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 e21 323i hartge

Post by gerrit323 »

Ik kan alleen maar zeggen dat de vapourlock problemen op de hartge zijn begonnen kort nadat we bij de carrefour goedkoop spul hebben moeten tanken bij gebrek aan beter in de buurt. Na het tanken van een bekend merk de dag nadien was het vapour lock probleem er nog maar ik kon veel langer in deze uitzonderlijk warme temperaturen rijden voordat het probleem zich voordeed.

Moderen motoren zijn ook minder gevoelig, zij hebben al pingelsensoren waardoor de ecu het mengsel afsteld naargelang de benzine .. onze motoren zijn optimaal geregeld op benzine van een A merk, als je dan een schrale lading in de leidingen krijgt kan ik mij goed voorstellen dat de auto te arm loopt.

De cabrio is origineel en die rijd op alles goed, de hartge die rijd onder gewone omstandigheden al beter op 98 dan op 95 maar bij trapwerk op hoge hoogtes in de alpen voel je gewoon dat hij het beter presteert als het octaangehalte toeneemt.

De e36 m3 die wil alleen 98 of hoger
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan

https://pksolutions.be/
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

Voor de goede orde: octaanGETAL, niet gehalte. Octaan is namelijk niet een toevoeging oid, maar geeft de mate van klopvastheid van de brandstof aan.

Shell Vpower heeft aan de pomp octaangetal 95, maar is 97. Echter 97 kan onder die noemer niet verkocht worden, dus wordt weggezet onder label 95.

Ik tank bij voorkeur Firezone 102, en anders Vpower of Ultimate. Gewoon 98 vind ik bijna nergens meer. De Q8 pompen hadden dat nog wel, maar die sterven ook uit.

Per saldo loopt de e30 heerlijk op 102.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Wondermike
E21 Master
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)

Post by Wondermike »

Over brandstof in het buitenland gesproken, ik merk het altijd als ik met de caravan op pad ga, de eerste tank van huis uit is altijd degene waar ik het minst ver op kom. De tweede tank ( in Duitsland dan) brengt me zeker 75 tot 100 km verder ondanks het heuvelachtige landschap. Tuurlijk zal "schoon branden" van de motor meespelen maar ik ben ervan overtuigd dat de brandstof beter is in Duitsland. Ervaringen zijn met de huidige 325i en mompel mompel dci gelijk.

Dan mijn e21, die loopt echt mooier op euro 98 en 102 maar is hier ook schaars.
So many cars, so little time
ronaldo
Upcoming E21 fanatic

Post by ronaldo »

Ik hoor niets over het verschil tussen de winter en zomer variant qua benzine en of jullie dat merken.
EvdP
Upcoming E21 fanatic
My E21(s): Geen

Post by EvdP »

Ik vraag mij wel eens af of het verschil in lopen echt merkbaar is of dat het tussen de oren zit. Ik heb getunede motoren gereden met verschillende soorten benzine met diverse octaangetallen. Het enige bewijs wat ik heb gekregen was toen ik op een vermogensbank stond en de tuner mij erop wees dat de ontsteking werd aangepast wat mijn 10 pk kostte (op 265 pk). Daarna tankte ik BP Ultimate en in Duitsland voor wat racen op de autobahn Aral 102. Ik heb nooit gemerkt dat de auto anders reed. Hij liep de teller uit op euro 95 en hij liep de teller uit op Aral 102.

Mijn BMW 745i en Saab 9-5 Aero hetzelfde verhaal. De Aero reed ook op bio ethanol. Tankte ik omdat het kon, maar ik had niet het idee dat ik zoveel sneller was. Ik denk soms wel eens dat het ook deels tussen de oren zit. 10 pk op 250 pk ga ik niet merken. Ook denk ik niet dat de Euro 95 in Nederland heel slecht is. Zolang velen niet investeren in fatsoenlijke bougies en bougiekabels, schone filters, regelmatige oliewissels en zulke dingen dan heeft euro 98 volgens mij ook weinig zin.

Maar ik ben absoluut geen expert, alleen vind ik het raar dat mensen wel dure benzine tanken maar verder geen donder aan fatsoenlijk onderhoud doen wat je veel meer vermogen kan kosten dan de betere benzine je oplevert.
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

Ik denk dat het zeer afhangt van het type motor wat je hebt. Een lowtech (lees ook lagere compressie) M30 is veel minder kritisch als een op het randje getunde 2,7 eta conversie.
Dan is het wel degelijk het verschil tussen pingelen en fijn rijden.
Wat we in de Alpen wel degelijk merkten is dat het op top vermogen/ belasting enorm veel uitmaakt. Zowel op prestaties alswel oorzaak- gevolg vapourlock.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Tsja, als ik met een standaard 323i in een absoluut super staat van onderhoud na een bezoek aan de Texaco spontaan een pingelende motor heb, iets wat ik met deze auto de afgelopen 7 jaar en door half Europa heen niet eerder heb ervaren, dan is er echt wel wat mis met dat sap in mijn ogen. Ik heb in elk geval geen enkele aanleiding te vermoeden dat er iets mis is met de auto.

Eens met Ite, dat octaangetal, dat merk je inderdaad ernstig. In de bergen, maar met de 320iS ook bijv op de Autobahn. Maar hoeveel dat uitmaakt, dat hangt zeer sterk samen met het type motor.
Regards/groeten, Jeroen
BertjeConti
E21 Mad
My E21(s): E12 520-6

Post by BertjeConti »

Volgens mij leidt het bijmengen van bio-ethanol tot maximaal 5% in de huidige benzine ook mindere prestaties en meer kans op pingelen.
Bio-ethanol heeft wel een positief effect op het octaangetal van benzine, maar het bezit ook minder energie (lagere calorische waarde), je moet dus eigenlijk je mengsel rijker maken als er ethanol aan de benzine toegevoegd is.
Bij onze oudjes gebeurt dat dus niet, en dat zou betekenen dat je motor armer loopt op benzine met ethanol bijgemengd dan met de pure benzine.

Nu is het zo dat het pingelen van een motor ontstaat door spontane ontbranding op andere plekken in de verbrandingsruimte dan bij de bougie. Dus als je motor pingelt, dan komt dat doordat de druk van het mengsel te snel op loopt (hitte) nadat het door de vonk van de bougie ontstoken is, waardoor er zelfontbranding ontstaat, en er een botsing van vlamfronten in de verbrandingsruimte plaats vind.
pingelen kun je op 3 manieren verhelpen:
1) door de vonk later te laten komen, waardoor de piekdruk in de verbrandingruimte pas ontstaat als de ruimte alweer aan het expanderen is, dit gebeurt in moderne motoren met de zogenaamde klopsensoren.
2) je mengsel verrijken, een rijker mengsel heeft namelijk een minder hete en langzamere verbranding
3) brandstof met hogere klopvastheid (octaangetal), maar dat lukt niet als je onderweg

Door bijmengen van ethanol in benzine is er dus een neveneffect dat je mengsel dus armer wordt, en juist dit armere mengsel verhoogt weer de kans op pingelen en heeft dan ook nog eens als neven effect dat je minder vermogen hebt. Je zou de motor dus rijker af moeten stellen om met de huidige benzines goed uit de voeten te kunnen.

Normale benzine heeft een Stoichiometric AFR van 14,7:1
E85 (85% ethanol) heeft een Stoichiometric AFR van 9,75:1
Stoichiometric AFR = ideale lucht-brandstof verhouding, (alle brandstof en zuurstof verbrand)

Ethanol heeft een lagere calorische waarde dan benzine, dit betekend dus dan je minder energie uit een liter ethanol kunt halen dan uit een liter benzine. Ondanks dit feit zal een op ethanol aangepaste motor meer vermogen op ethanol leveren dan op benzine, en dat wordt dan weer veroorzaakt door de Stoichiometric AFR van ethanol. bij pure ethanol is dit 9:1
Een motor op ethanol heeft dus meer brandstof nodig dan op benzine, en wel zoveel meer dat er uiteindelijk toch meer vermogen beschikbaar is als op benzine.
Het verschil in calorische waarde tussen ethanol en benzine is dus kleiner dan het verschil in Stoichiometric AFR tussen ethanol en benzine.

Dan is het ook nog eens zo dat de huidige benzines veel sneller verouderen dan de benzine van vroeger, wat volgens mij juist door het bijmengen van bio-ethanol veroorzaakt wordt. Heb je nu nog benzine van een half jaar geleden tanken in je tank dan zal de auto daar niet heel best op lopen.
Image
Megasquirted '77 E12 520-6

Aspen Silver '96 E39 523i
Post Reply