Voor de doorsnee benzinemotor is het niet zo heel spannend wat voor brandstof erin gaat. De marges zijn ruim, de prestaties beperkt en het gebruik niet extreem. Echter als je meer uit een motor gaat proberen te persen dan wordt die brandstof wel kritischer. Enerzijds om tot de beoogde prestaties te komen, anderzijds om motorschades bijv agv pingelen te voorkomen. Je merkt dat zeker in de prestaties. In NL als we over de openbare weg hobbelen dan heb je soms slechts het gevoel, maar dan is het gebruik ook niet veeleisend. Met een man of wat hebben we eerder in de Alpen al meermaals mogen ervaren dat benzine van matige kwaliteit (Carrefour) of een laag octaangetal (Italië) echt wel zorgt dat je minder vlot de bergen in rijdt.
Wat dat betreft is Aral 102 perfect spul, maar ook in NL is er nog wel goed sap verkrijgbaar, zoals BP Ultimate, maar het begint schaars te worden! Verder heb ik mij laten vertellen dat er in D wettelijke eisen zijn bijv voor het octaangetal, ofwel daar zou 95 ook echt 95 zijn en 98 ook echt 98. In NL schijnt dat anders te zijn, geen eisen of controle en daarom wordt er meer gesjoemeld, het octaangetal is hier gewoon lager dan in D, 95 zou in werkelijkheid zomaar 92-93 kunnen zijn.
De 320iS is ernstig gevoelig hiervoor en daar gaat nooit lager in dan 98, in NL tank ik daarmee eigenlijk alleen maar BP Ultimate. De E21 323i heeft tot nu toe nog nooit gevoelig gereageerd op brandstof, zelfs niet toen er in Italië alleen 91 RON beschikbaar was. Maarrrrr... afgelopen zaterdag net voor de toerrit 95 getankt bj de Texaco aan de A9 ergens thv Beverwijk, wat een schrale bende moet dat dan geweest zijn. Het vergde wel enige provocatie (gas flink vloeren bij een wat lager toerental) maar zowaar was de Baur voor het eerst aan het pingelen. Een waarschuwing temeer om heel goed op te passen wat je tankt!