koppeling

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
rorykoaal
Upcoming E21 fanatic
Posts: 53
Joined: Mon Sep 13, 2010 5:54 pm
Location: Utrecht

koppeling

Post by rorykoaal »

Beste collega's,

Anderhalf jaar geleden voor het eerst en ineens (na ritje Utrecht-Maastricht) te maken gehad met een koppelingsdruk die helemaal weg was toen ik de snelweg afkwam (BMW E21 320 1977). Wegenwacht had het reservoir bijgevuld en na lang pompen deed hij het weer. Gekeken naar lekkages, niet kunnen vinden, ook nooit meer last van gehad. Was vreemd. Nu merkte ik dat de laatste tijd de druk wat af nam (moest dieper trappen voordat ie aansloeg). Ook nam de vloeistof iets af wat ik bijvulde, geen hele heftige zaken. Ook geen lekkages kunnen zien. Nu had ik hem 3 weken niet gebruikt en wilde ik gister gaan rijden, was de gehele koppelingsdruk weg.Vloeistof stond iets lager, net iets onder het minimum. Vermoed dus wel een lek te hebben. Na bijvullen en half uur druk opbouwen deed hij het weer. Nu merkte ik al direct dat de druk op de remmen best strak was, in die zin, dat met beetje trappen de rem al aansloeg, zat eerst dieper. Ook heb ik met het pompen (met open reservoir) de koppelingsdruk erg goed gekregen, beter dan eerst zelfs. Maar nu het probleem. Na klein stukje rijden en aantal keer remmen is verdwijnt de koppelingsdruk weer heel snel. Deze kan ik pas weer opbouwen als ik stil sta en met open reservoir weer pomp. Kortom, druk komt snel terug en is ook snel weer weg na aantal keer remmen. Zoals jullie begrijpen rijdt dit niet fijn. Heb het idee dat er nu meer druk op de remmen staat dan op de koppeling. Hoe kan het dat de druk er zo makkelijk en goed op komt en daarna na een aantal keer remmen weer af gaat? Wat zou er aan de hand kunnen zijn, naast het feit dat ik toch ergens iets van een lek heb? Alvast dank voor jullie reactie. Gr, Rory


User avatar
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4545
Joined: Sat Nov 30, 2013 9:29 am
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.
Location: Belgium - Limburg

Re: koppeling

Post by bmw e12 e21 »

Ik zou de Hoofdremcilinder eens demonteren en zien of deze niet lekt naar de rembekrachtiger in.
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29778
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: koppeling

Post by Jeroen »

Lekke hoofd- of werkcylinder, zie ook in de FAQ sectie vrijwel onderaan op deze pagina viewtopic.php?f=38&t=13418
Regards/groeten, Jeroen
rorykoaal
Upcoming E21 fanatic
Posts: 53
Joined: Mon Sep 13, 2010 5:54 pm
Location: Utrecht

Re: koppeling

Post by rorykoaal »

Dank voor de info, ik ga er mee aan de slag!
Post Reply