Dieselmotoren en de gevolgen van chiptuning

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
raymondw
E21 Pro

Dieselmotoren en de gevolgen van chiptuning

Post by raymondw »

Carpe Diem, Raymond
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Re: Dieselmotoren en de gevolgen van chiptuning

Post by Jeroen »

Eindelijk even tijd genomen om dit betoog te bestuderen, en het is een indrukwekkend en aannemelijk verhaal dat duidelijk van veel vakkennis getuigt, dus zeker iets om serieus te nemen. In z'n algemeenheid gaan we in deze tijd van turbo's en superchargers meer motorschades zien. Het overgrote deel van de mensen doorziet niet dat deze constructies veel hogere eisen stellen aan de omgang (met name warmrijden, afzetten) en dat regelmatig onderhoud veel belangrijker wordt dan voorheen met de doorsnee daily het geval was. Als we dat combineren met milieu-eisen, brandstoffen en het feit dat het gehele wagenpark inwendig staat te vervuilen zoals wij van verkeerslicht naar drempel sukkelen of met 80 in 8e versnelling hobbelen. Ik denk niet dat je wilt weten wat de doorsnee groene auto na 5 jaar in NL uitbraakt, zeker niet in vergelijking met de nieuwwaardes die de fabrikant tentoon spreidt.

Anyway, chiptuning, iets wat ik ook overweeg, wellicht nu wat minder :wink: Al zo lang als chiptuning bestaat, zijn er prutsers en professionals actief, en uiteraard in de verhouding veel kaf en weinig koren. Soms wordt er inderdaad gewoon gewerkt met simpelweg verrijken (meer koppel en daarmee voor het gevoel sneller, maar uiteindelijke vermogen is lager) en er zijn nog wel wat simpele 'fixes' zoals gewoon de turbodruk opschroeven. Maar goede chiptuning is maatwerk, en niet op een motortype maar op elke individuele motor en daarom is ook een rollenbank in mijn ogen een must. Vandaar dat ik mijn auto -als ik deze al toevertrouw aan een chiptuner- maar aan een heel select clubje zou willen toevertrouwen en staat momenteel bij mij Beek Racing (Klaas van Vuure) in Den Haag/Leidschendam bovenaan de lijst.

Er zijn overigens wel wat dingen aan te merken op het betoog. Hoe zou een chiptuner het nu beter kunnen weten dan een autofabrikant? Natuurlijk is dat zeker niet het geval, maar aan de andere kant heeft een fabrikant veel grotere veiligheidsmarges in te bouwen. Omdat mensen nu eenmaal domme dingen doen met een koude motor, met onderhoud, men een programma schrijft dat voldoet in alle klimaten (temperatuur, hoogte, luchtvochtigheid etc), rekening moet houden met de meest uiteenlopende brandstofkwaliteiten, etc etc. Daarvan valt echt wel wat af te snoepen als je een meer 'bewuste' rijder hebt die vervolgens voornamelijk door NL en omgeving gaat tuffen. Bij Arese kregen mensen destijds ook echt een olieadvies mee, een brandstofadvies, en werden bij oa BMW's de toerenbegrenzers veel strikter gezet dan BMW zelf deed, zo kon je met een steenkoude E36 M3 niet eens boven de 4.000 toeren komen, dom dat je zoiets moet doen maar bittere noodzaak en bescherming tegen dombo's, en claims van dombo's. Overigens ging men daar alleen maar tot het gaatje als men alles zelf had gedaan: motor eerst uit elkaar, alles gebalanceerd en uitgewogen, inrijden en daarna pas werd alles uit de kast gehaald. Anders neem je -absoluut ongeacht leeftijd en conditie van de motor- altijd een flink risico. Ook om die reden is het met uitsluitend chiptuning niet handig om tot het uiterste te gaan.

De schrijver kan beter geen zijstapjes maken, die snijden weinig hout. Geneuzel over garantie is natuurlijk onzin, gewoon een verkoopargument. En dat je huurauto's etc etc uitsluit lijkt me ook logisch, dat zou ik zelf ook doen. Ik ken mezelf haha.

Wat ik wel ernstig zorgwekkend vind, en dat heb ik hier ook al meermaals geventileerd, is inderdaad die Gleichteilstrategie. Men wil heel veel naar universele vervangingsdelen en voert dat zeker in het geval van 'low volume' spul zoals voor onze oudjes wel heel extreem door. Soms passen de aangedragen vervangingsdelen helemaal niet, soms vergen deze vervanging van aanvullende delen om de boel pas te maken, en soms kan het gewoon levensgevaarlijke situaties opleveren door bijv tegenwoordig de voorveer van een E30 316 te leveren als je een voorveer voor een E30 M3 bestelt. Ik kan me er iets bij voorstellen, maar het strookt totaal niet met de prijsontwikkeling van onderdelen bij BMW. Die prijzen schieten omhoog en als je daarvoor nou maatwerk en/of kwaliteit voor terug krijgt.... maar nee, je krijgt een universeel onderdeel in een matige kwaliteit. Maar wel voor 5 maal de prijs die je een aantal jaren terug voor kwalitatief hoogwaardig maatwerk betaalde. Dat vind ik een hoogst slechte ontwikkeling en staat lijnrecht op het beleid dat BMW zegt te voeren als je naar bijv de uitingen van BMW Classic kijkt.

Anyway, terug naar de chiptuning. Ik heb zelf nog geen beslissing genomen. Ik weet dat mijn dieseltje nu op alle bekende zwakke punten is aangepakt, dat ik zorgvuldig ben met warmrijden, onderhoud etc. Dat ik naar een gerenommeerd adres zou gaan voor maatwerk chiptuning. Verkleint de kas op narigheid, maar neemt deze zeker niet weg. Nog maar eens goed over nadenken dus!
Regards/groeten, Jeroen
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 e21 323i hartge

Post by gerrit323 »

Zo deze eens van onder het stof halen .. Ik doe het al jaren bij een gerenomeerd bedrijf. Als je alles deftig warmrijd en het extra vermogen niet constant gebruikt is er in mijn ogen geen probleem. Sarah haar golf is in het verleden gechipt 130pk/165pk en 350nm/400nm en daar hebben we 252.000km plezier aan gehad tot de verkoop vorig jaar november zonder enig probleem.

UIteraard behoren wij tot de categorie mensen die niet besparen op onderhoud en die de boel deftig warmrijden zoals het hoort.

Zo dus ook vandaag de Scudo bestelbus van een vitaminekuur voorzien. Alle delen daarvan zoals cardan, koppeling, V bak zijn voorzien op 1300kg laadvermogen .. ik laad maar gemiddeld 250kg dus wat extra vermogen kan er vast wel bij :D

Van standaard 163pk en 340nm koppel naar 199pk en 398nm koppel en het weghalen van de snelheidsbegrenzing op 168km/h .. loopt nu makkelijk 190+ Dezelfde motor (2.0HDI) zit ook in fiat personenwagens met een vermogen van 190pk. De begrenzing van het vermogen was duidelijk in de grafiek te zien, motor is dus vrijgezet en van een paar kleine upgrades voorzien.

Dit rijd voor een bus nu fijn genoeg
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail

https://pksolutions.be/
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

Lekker, Gerrit!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1986 BMW 528i
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
323baur
E21 VIP
E21 VIP

Post by 323baur »

Gang is alles!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
bmw e12 e21
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 323i Edition S man. + ´83 M315 man.

Post by bmw e12 e21 »

PEPERBUSJE!! :thumbsup
grt Remy

BMW e21 M315 1983 75pk+ 110Nm+ Double WEBER DCOE 40
BMW e21 323i ED. S 1982 143pk 190Nm
BMW e12 M535i 1980 218pk 310Nm
BMW e91 318d 2009 190pk 411Nm
FORD Focus 1.8TDci 2010 115pk 300Nm
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Mooie winst behaald.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Post Reply