
Ik zal me eerst even voorstellen, Ik ben Riley 22 jaar en woon in Coevorden (drenthe).
Voor mijn beroep ben ik CNC Programmeur, doe dit nu 6 jaar, ik noem mezelf geen specialist maar kan er wel wat van

2e geworden met de NK kampioenschappen CNC draaien, en sta voor mijn werk achter een NLX2000 met 20 voudige opname!
Werk nu 3 bijna 4 jaar bij een Instrumentmakerij( tolerantie 0.001 tot 0.1) maar heb erg zin en trek in een nieuwe uitdaging (enkel voorbereiding/calculatie/uitbesteding)
Mijn vriendin is Prive nanny/gastouder heeft een enorme passie voor kinderen en dan met name de moeilijkere gevallen.. zij kan snel schakelen, heeft de juiste opleidingen en kennis en helpt zo mensen aan een goede betrouwbare opppas


Vanaf dat ik 16 ben al helemaal gek van oldtimers, en zo ook in dit beroep gerold.
Ik had een Zundapp 448 Sprinter gekregen van mijn vader die ik van mijn Kinderbijslag en zakgeld op mocht gaan knappen, Gymnasium Vwo paste mij niet zo ik moest met me klauwen werken

En machtig mooi wat je allemaal man maken met een draai en freesmachine.
Door veel trial and error er een geweldige machine van gebouwd. waar veel Custom dingen voor gemaakt moesten worden, sommige dingen uitbesteed sommige niet.
Eigenlijk altijd tegendraads tegen het hele zundapp forum, want ik was het eigenwijze mannetje met de Sprinter (nep zundapp) die toch wel heel erg snel was op de forum ritjes

Heerlijk om het gelul van die oude mannetjes die vroeger met hun 50cc 100+ reden en hun 3 bak hand

Je snapt wel dat het janken was als er weer wat schade was want moest me de pleuris werken in Ponypark om dit rijdend te houden


-Cilinder: 50cc Parmakit zuigersturing Getuned Door RvRT
-Cilinderkop : 284 Famel cilinderkop voorzien van een Losse binnenkop (14:1) door RvRt
-Uitlaat : Opmaat berekende RvRT uitlaat, uitgevoerd door Ist (Ingmar Style tuning)
-Carburateur : 20mm mikuni vm20-151 a (gesponserd door Pauldap) 110 hoofdsproeier 35 stationair en de stand van de naald in het midden
-Onsteking : Kokusan Evo Ontstekingstijdstip 0.65mm vbdp (gecontroleerd door Zund65)
-Tandwielverhouden : 17-41
Volledig gereviseerde 5 bak (284 motorblok) 284 5 bak Gereviseerd door Dr badvibes
Krukas : Rito
Drijfstang : Honda NSR drijfstang van Top racing, voorzien van Zilverkooi big en topend lager (mallosi

Koppelingshuis : NOS koppelingshuis van
Trekspie : Speciale trekspie aangepast (schakelen zonder koppeling)
Lagers : SKF c3 lagers
Keeringen : Kaco en Teflon krukas keringen
Schakelklok : Aangepast
https://www.youtube.com/watch?v=G7YB_vybW44
Oh, en mijn broer die had een kreidler
https://www.youtube.com/watch?v=SUMpk2hpPMw
Hij was sneller, maar meestal sneuvelde er weer een zuiger, liep het bigend eruit of was er weer een ontsteking die te warm was geworden.
Maarja, als je met 17000RPM en een 4 bak op straat gaat rijden

Toen ik 18 ben een 316i Coach gekocht bij BMW cars en parts in Delft die keihard zou zijn en van een oude oma zou zijn geweest.
Hier moest ik zoveel aan lassen en geld in stoppen dat ik helaas mijn Zundapp moest verkopen, en hiervan een 325i Touring e30 heb gekocht en toen was het over met het bromfiets tijdperk

Toen kwam het tijdperk van de leeslampjes richten op het asbakje, want hier kon je mooi je sjekkie's op draaien, en op naar het volgende feestje

En thuis zoeken naar die parts die lastig en hard to get zijn.

Hier zat een 325i motor met Eta krukas, snelle nokkenas en andere ongein in, best leuk als je 18 bent.

Verkocht met relatief standaard motor omdat ik zelf later een snellere m20 ging bougen


Meer autos gehad als dat ik oud ben en 95% BMW met de variatie van 70 tot 460pk

Van voorwielaandrijver tot C02 sper

Ik had een mooie e23 en zou hier een V8 in gaan bouwen maar een vrachtwagen heeft me geschept op de snelweg, dit was meer een Smart geworden eigenlijk

Uiteiendelijk na een stuk of 20 auto's had ik eindelijk een super harde BMW e30 te pakken waar echt nooit aan gelast was.
een 89er met een enorme lijst aan optie's en een orginele 325i met sper, sportzetels, m-tech 1 stuur, spiegel met leeslampen, alpina zusatstank, sport onderstel etc.
mijn inziens aangeschaft door iemand die het toen der tijd precies begrepen had etc.
(naar mijn idee muzv m-tech 2 en m3 mooiste e30 uitvoering)

Bij aanschaf

Na een tijdje paar immitatie alpina´s met de nieuweste Michelins ps4

Deze vlak nadat ik hoorde dat mijn vriendin zwanger was stond die ergens met 100+km tegen een hunebed aan geparkeerd achteruit.... beetje jammer.
Ook nog eens bijna niks voor gekregen omdat hij niet getaxeerd was.
Ik woonde nog bij mijn vader thuis, en we moesten toch nu wat gaan veranderen, vrouw zwanger... geen huis, een auto in elkaar geen geld drama

Snel wat weergekocht omdat mijn vriendin toch moest kunnen rijden (je snapt wel dat onze dochter ook BMW fan is he, tikkende klepjes van een M40, het bijzondere loopje en geluid van de m20 motor... voor haar al vanaf een Embryo bekend)


Alles moeten verkopen tot de boekjes en alle documentatie aan toe om een huis te kopen.
Mijn verbouwing en tot nu heb ik doorstaan met een mooie 330D waar ik in 5 maand 5000+ aan ellende mee heb gehad waar ik juist gehoopt had nu nog in te rijden.
Die heb ik verkocht.
Ondetussen wat 1-series gehad, snelle Leons, Audi's etc maar alles eigenlijk, tanken onderhouden en geen intresse in behalve Chippen/tunen, goedkoop zo snel mogelijk maken


Buiten dat ik mijn hele hobby heb moeten verkopen veel overuren gedraaid en we een geweldig huis hebben gekocht/naar wens verbouwt/gebouwt en ik een super mooie 330D e46 met alle opties had, mjjn Dochter Eva-lynn die nu inmiddels 1 jaar is toch altijd graag mijn oude liefde... de Bmw's terug willen hebben.
Veel E30's bekeken en besloten toch voor een E21 model te gaan kijken omdat deze nog Spartaanser is als zijn broertje de E30 (spartaans=leuk!)
Je zult op dit project dan ook geen ABS of Technische snufjes zien, mensen die dit doen hebben het volgens mij niet helemaal begrepen waar het bij deze modellen om draait

Dit is de eerste E21
Een Orgineel Nederlands geleverde Pustagrun E21 316 mijn inziens meest Sexy kleur om het Rauwe van deze auto te benadrukken, het sprak me aan dat het eigenlijk een kotskleur is, precies wat ik zoek voor mijn project

Hoe staan de zaken er momenteel voor?
-Hella Sportgrille gemonteerd
-Immitatie BBS die ik ooit nog eens hoop te vervangen voor orginele
-Alle radiokabels eruit gehaald, Extra pluskabels, subwoofer kabels... ik ga luisteren naar een mooie lijn 6

-Varta Accu
-Interieur volledig opnieuw bekleed
-Afdekkingen koplampen NOS
-Rubbers achterlichten en kofferdeksel vervangen
-Sleutel besteld en laten maken zoals de E30/E23 als optie had met het gekleurde bmw logo en verlichting
-Petri Sport stuurwiel -> Met NOS naafafdekking
-Achterlichten volledig schoongemaakt, geschuurd en gepolijst en werkend gemaakt
-Trekhaak gedemonteerd
-Kleppen gesteld,pakking vervangen
-Nieuwe bougie's,Bougiekabels, rotor, verdelerkap
-Waterpomp en Thermostaat vervangen
-alle binnenverlichting gerepareerd
-Nieuwe uitlaatdelen vanaf de spruitstukken.
-Roest plekken behandeld om voorlopig mee te kunnen rijden (het is de Daily en we rijden zeker 2000km per maand)
-Het differentieel is een gillend keukwijf, maar zolang deze nog rolt ga ik hier niks aan doen... hoop de as/diff optijd klaar te hebben

Volgens mij liep laatst al 1 as behoorlijk te kreunen, maar zoals ik al aangaf, ik heb toch wat fingerspitzengefhul op gedaan tot hoever we kunnen gaan voor het materiaal echt op is

Plannen :
Optisch
-Bbs RS 4x100 breedset
-Lager op de wielen
-Orgineel Pustagrun houden (spuiten is een Pre voor later)
-Chromen bumpers (of nette set of verchromen)
-Nieuwe pezen/chroom vervangen wat niet netjes genoeg is
-Hella sportsgrille
-4 bak versnellingspook
-316 badge
-BMW verlichte sleutel (al hoort deze niet bij dit model)
-Klapramen en groen getint glas
-Verstelbare spiegel zowel links als rechts
-4 cilinder tellerbak met klok
-Normale moderne radio.
-Recaro stoelen of 1 Bride stoel/classic race stoel om fatsoenlijk te kunnen sturen
-Petri Sport stuur met Alcantara bekleding (eventueel in het pusta een middenstreep)
Technisch
-S50B30 of S50b32 (afhankelijk wat ik kan krijgen ivm chassisnummer bekend moet zijn voor RDW)
-Differentieel 3.45 40% sper 2 mounts (billet/eigenbouw/alpina)
-Wilwood Big brake kit voor + Remkrachtverdeler
-RVS remslangen
-GAZ Gold Schroefset (geen Bilstein/Eibach/Koni, dit heb ik ALTIJD al gehad onder mijn BMW'S
-Verstelbare Camber/Spoor achter + 323i Remmerij (E30 klauwen eventueel)
-Alles in Strongflex/Powerflex
-Brandstofpomp???
-Alpina chassistang Hardeman
-Veerpootbrug voor/achter (eventueel eigenbouw)
-Dikkere stabilisatorstangen
-Goede set Banden van Michelin (ben echt michelin fan)
-Custom RVS uitlaat met 1 pijp, want het is een 316.
Voor het 'project' hebben we nu dit :
-323i As aangeschaft deze word momenteel verstelbaar gemaakt (verstelling voor camber/sporing) en gepoedercoat bij GNG motorsport, steun en toeverlaat voor dit soort projecten als jullie hem niet kennen.
-Alle bijbehoren bij de as nieuw van ATE inclusief revisieset voor de remklauwen, wiellagers etc
-Elektrische buitenspiegel + draadboom rechts
-Alle ruiten Groen getint met zonnebaan, en klapramen achter deze komen uit Amerika (ik heb 2 sets, 1 gaat verkocht worden)
We moeten natuurlijk een enorme berg aan spullen voor het project nog hebben, met name de Motor, en de spullen bij Hardeman zal ik hard voor moeten gaan sparen, te bedenken dat ik geen garage heb, en geen 30 000 euro heb liggen om in mijn auto te stoppen, ons gezin draaiende moet houden.
Hoop ik dat jullie snappen dat dit lang gaat duren, maar zeker goed uitgevoerd gaat worden.
Met name het laswerk dat er moet gebeuren/onderhoud aan de koets kun je maar 1x goed doen.... en ondanks dat hij mijn inziens erg hard is, zal er best werk aan moeten gebeuren.

De bedoeling is bij ons volgende huis een volledig ingerichte garage neer te zetten... de auto heb ik in ieder geval al en zolang ik ermee rijd weet ik dat hij vertroetelt word en niet vergeten
Ik vind het prachtig om te zoeken naar de delen en dagelijks mee te rijden.. Rome is niet in 1 dag gebouwd, en niets kan voor mij tegen een oude bmw op

De foto's tot nu toe zullen zsm gaan volgen, al merk ik nu al photobucket, mijn album, picassa... niet mijn ding zijn.
















Ik vraag de reactie's over dat het geen 6 cilinder is, ik beter een 323i had kunnen kopen voor jullie te houden.
Goed onderbouwde reactie's en feedback is uiteraard meer als welkom, en hard nodig in dit project!
Dit bericht is snel getypt, ik sta er niet voor in als het niet helemaal in de juiste volgorde staat of er typfouten in zitten, ik zal gaande weg het nalezen en waar nodig aanpassen
Vragen ?
-M10 subframe aanpassen of een M20 subframe
-Aandrijfas gebruiken van M10 of is 320 anders/moet dit sowiesow ingekort worden, of e30 bijv.
-Motorsteunen zijn deze te koop/het waard of zelf fabriceren
-Ik heb een getinte voorrruit met zonnebaan, deze heeft wat krassen is deze nieuw te bestellen.
-Rembekrachtiger/koppelingscilinder verplaatsen of niet
-Brandstofpomp in de tank of onder de auto -> 316 tank/323i tank verschillen.
-Heb ik het late of eerste model voorraam ivm bovenstaande
-Bestaan er korte stuurhuizen (stuurbekrachtiging is alleen een NO GO, dit komt er niet op!)