Elektrische koelvin handgeschakeld maken
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18831
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Elektrische koelvin handgeschakeld maken
Na in de Alpen een paar week geleden wederom geconfronteerd te zijn met een niet goed functionerende koelvin, zet ik twee stappen.
1. Een controlelampje in het dashboard, waarmee ik kan zien of de tweede trap van de vin draait
2. Een handmatig te bedienen schakelaar in de auto om de tweede trap aan te kunnen zetten als ik dat nodig acht.
Plan is om een draad te trekken van de zender van de tweede trap, in de buis bij de radiateur, naar het dashboard. Ik wil de schakelaar van de mistlampen aan de voorzijde gebruiken. Die mistlampen zitten er niet op en ik hoef dan geen universele knop te maken oid. De draad is verbonden met beide polen van de zender en de schakelaar onderbreekt het signaal (of niet).
Van die draden tak ik de plus af naar het lampje in de tellerbak, zodat ik kan zien als er een stroomkring loopt. Uiteraard met een massadraadje aan het lampje ook.
Hoor graag jullie adviezen.
1. Een controlelampje in het dashboard, waarmee ik kan zien of de tweede trap van de vin draait
2. Een handmatig te bedienen schakelaar in de auto om de tweede trap aan te kunnen zetten als ik dat nodig acht.
Plan is om een draad te trekken van de zender van de tweede trap, in de buis bij de radiateur, naar het dashboard. Ik wil de schakelaar van de mistlampen aan de voorzijde gebruiken. Die mistlampen zitten er niet op en ik hoef dan geen universele knop te maken oid. De draad is verbonden met beide polen van de zender en de schakelaar onderbreekt het signaal (of niet).
Van die draden tak ik de plus af naar het lampje in de tellerbak, zodat ik kan zien als er een stroomkring loopt. Uiteraard met een massadraadje aan het lampje ook.
Hoor graag jullie adviezen.
Re: Elektrische koelvin handgeschakeld maken
Als je dan toch gaat afwijken van origineel, dan zou ik het ook echt aanpakken. Een echte Spal erin en dan zoiets:
Ik heb dat Volvo-geval nog wel liggen.
Ik heb dat Volvo-geval nog wel liggen.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29489
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Elektrische koelvin handgeschakeld maken
Niks op aan te merken Koos, zo had ik het in mijn 320iS en circuit-325i ook al. Gewoon om die handmatige mogelijkheid achter de hand te hebben en ook erg prettig als je ineens in een file oid komt, dan kun je al beginnen extra te koelen voordat de temperatuur begint op te lopen.
Regards/groeten, Jeroen
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12034
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Elektrische koelvin handgeschakeld maken
Ik heb natuurlijk een viscofan maar ik heb wel de elektrische fan van de airco handmatig schakelbaar gemaakt. Alle beetjes helpen zegmaar.
Een losse wipschakelaar in het onderpaneel van het dashboard.
Een losse wipschakelaar in het onderpaneel van het dashboard.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F31, 2017 320dA EDE Luxuryline Mineral Grau.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3059
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Elektrische koelvin handgeschakeld maken
Beetje late reactie, maar mij is niet duidelijk wat er dan niet goed functioneerde aan de koelvin?
En wat probeer je te bereiken met een extra schakelaar en controle lampje?
En wat probeer je te bereiken met een extra schakelaar en controle lampje?
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18831
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Elektrische koelvin handgeschakeld maken
Er zitten twee thermoschakelaars bij de radiateur, een lage temp, schakelt van 97° tot 90°c en een hoge temp, van 103° tot 97°c.
Die lage temp is al na 1 jaar stuk gegaan, waardoor het relais va de tweede trap vastsmolt en ik geen koelvin had, dat kostte me toen de cilinderkop, in 2019. Nu ging de hoge temp schakelaar kapot na 5 jaar. Dat kon ik op tijd opmerken en ik heb de tweede trap vindraden op de lage temp schakelaar gezet en de eerste trap van de vin gewoon doorverbonden, zo had ik die altijd aan in de Alpen. Prima werkbare fix.
Het controlelampje doet waar het voor is bedoeld, namelijk controleren of de vin draait, onder het rijden. De schakelaar maakt dat ik de tweede trap ook eerder kan inschakelen, in geval va een nadere file of dus als die thermoschakelaar weer kapot is.
Als alles werkt, heb ik koeling genoeg. Ook met vol stampen in de bergen. Maar die stomme schakelaars zijn niet betrouwbaar. En ik wens geen schade aan de motor op te kopen door een onbetrouwbaar onderdeel van 20 euro.
Die lage temp is al na 1 jaar stuk gegaan, waardoor het relais va de tweede trap vastsmolt en ik geen koelvin had, dat kostte me toen de cilinderkop, in 2019. Nu ging de hoge temp schakelaar kapot na 5 jaar. Dat kon ik op tijd opmerken en ik heb de tweede trap vindraden op de lage temp schakelaar gezet en de eerste trap van de vin gewoon doorverbonden, zo had ik die altijd aan in de Alpen. Prima werkbare fix.
Het controlelampje doet waar het voor is bedoeld, namelijk controleren of de vin draait, onder het rijden. De schakelaar maakt dat ik de tweede trap ook eerder kan inschakelen, in geval va een nadere file of dus als die thermoschakelaar weer kapot is.
Als alles werkt, heb ik koeling genoeg. Ook met vol stampen in de bergen. Maar die stomme schakelaars zijn niet betrouwbaar. En ik wens geen schade aan de motor op te kopen door een onbetrouwbaar onderdeel van 20 euro.
- BertjeConti
- E21 Mad
- Posts: 3059
- Joined: Mon Nov 04, 2013 9:49 pm
- My E21(s): E12 520-6
- Location: nederland , Weert
Re: Elektrische koelvin handgeschakeld maken
Aha, ok ik snap het probleem. De thermoswitch die in de radiator zit werkt onbetrouwbaar of gaat te vroeg stuk.
Vraag: is zo'n thermoswitch wel geschikt om de grote stroom die een koelvin neemt te schakelen?, m.a.w. is het niet verstandig de koelvin met een relais ertussen in te schakelen? Net zoals bij de koplampen van je auto.
Ander ding, een controle lamp zegt alleen dat er spanning op de koelvin staat, maar bevestigd niet echt dat hij daadwerkelijk draait.
Tsja, eigenlijk is de originele mechanische ventilator met visco nog niet zo'n stomme oplossing.
Vraag: is zo'n thermoswitch wel geschikt om de grote stroom die een koelvin neemt te schakelen?, m.a.w. is het niet verstandig de koelvin met een relais ertussen in te schakelen? Net zoals bij de koplampen van je auto.
Ander ding, een controle lamp zegt alleen dat er spanning op de koelvin staat, maar bevestigd niet echt dat hij daadwerkelijk draait.
Tsja, eigenlijk is de originele mechanische ventilator met visco nog niet zo'n stomme oplossing.
Megasquirted '77 E12 520-6
Aspen Silver '96 E39 523i
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18831
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Elektrische koelvin handgeschakeld maken
Nou, dat relais zit er dus tussen bij de tweede trap, anders kon ie ook niet vastsmelten in 2019 . Uiteraard loopt niet "de grote stroom" voor de koelvin over die schakelaar. Daar heeft BMW goed over nagedacht. Hij gaat gewoon te snel kapot en dat is voor mij eerder een kwestie van inferieure troep die tegenwoordig wordt geleverd, dan een foute constructie. En dan bestel ik niet eens de goedkoopste meuk in China, maar OEMleveranciers of gelijkwaardig. Als beide thermoschakelaars heel zijn, werkt het prima.
De koelventilator zelf is overigens zeer betrouwbaar gebleken. Dus als er spanning op staat, dan draait die met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, daar zit niet de zorg.
En visco's, die gaan vaker stuk dan je in de gaten hebt. Dus dit is echt een prima oplossing, waar ik een paar kleine verbeteringen op wil hebben.
De koelventilator zelf is overigens zeer betrouwbaar gebleken. Dus als er spanning op staat, dan draait die met aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid, daar zit niet de zorg.
En visco's, die gaan vaker stuk dan je in de gaten hebt. Dus dit is echt een prima oplossing, waar ik een paar kleine verbeteringen op wil hebben.
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4577
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Elektrische koelvin handgeschakeld maken
Mooie oplossing Koos .. had het ook zo gebouwd bij de groene 2.7 e30 .. enkel zonder controlelampje ..
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseesse
2020 caterham 310R
2021 ford custom sportvan
https://pksolutions.be/
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 18831
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Elektrische koelvin handgeschakeld maken
Overeenkomstig mijn plan aangelegd, met 1 verschil, de plus voor het lampje heb ik van de draad naar de fan gepakt. Het functioneert zoals bedacht! Ieder dank voor zijn constructieve gedachten.
Dan kan er nu een slot op!
Dan kan er nu een slot op!