Sinds 2 jaar reden wij in onze F31 320d. Een hele nette en goede auto waar verder niets mis mee was. In Februari nog een inbraak overleeft en zoals de meeste weten aangeschaft omdat onze vorige F31 wel geheel leeggehaald was door de dievengilde. Zoals altijd kijk ik naar advertenties en soms krijg je zo'n gevoel van, zal ik? Dat was in dit geval niet helemaal zo maar ik was wel voorzichtig op zoek naar een wat hogere instap voor mijn benen. Op een gegeven moment een leuke X1 gezien dus Paulien en ik gaan kijken......Auto zag er netjes uit en alle opties die wij minimaal wilde. Helaas is de achterruimte te klein als we er met het gezin inzitten.... Ernaast stond een BMW X3 van de F25 generatie. Hele nette auto om te zien dus daar ook maar eens proefzitten en eigenlijk kwam gelijk de twijfel al maar is dit wel verstandig? Met 30000 km per jaar naar een benzine die uiteraard ook wat meer drinkt dan de diesel. Feit is wel dat onze F31 nu nog waarde had en als ik er mee door zou rijden dan moet je de auto afrijden want de diesels zijn niets meer waard en inruilen doet men absoluut niet graag.
Al jaren waarschuwde ik mensen voor diverse zaken. Neem geen BMW N20 motor, als je het niet nodig heb neem dan geen xdrive. Probeer stapje voor stapje de leeftijd van de auto wat te verlagen. Toen we de sleutels kregen om eens een rondje te gaan rijden was het klaar.
Oftewel wij rijden nu een X3 in de high exclusive versie met pano, hud, sportinterieur met memory, elektrische trekhaak etc etc. Een heerlijke auto om mee te rijden. Vol jaar garantie gekregen en de F31 kunnen inruilen voor een redelijke prijs.

Ondertussen zijn we een paar duizend kilometer verder en weten we een beetje wat we gekocht hebben. Ja ze drinkt een stuk meer, Neemt vooralsnog geen olie (dat is wel lekker want zo eentje hebben we al) maar wat is het lekker om zo hoog te zitten.

Omdat we rond de 150000 km zitten en ik weet de complete onderhoudshistory van de auto besloten om de automaat en tussenbak te gaan voorzien van nieuwe olie. Bij de vorige auto's bracht ik hem weg maar eigenlijk is het allemaal heel simpel zelf te doen.
Eerst de tussenbak. Ondersteuning verwijderen en alleen voorzien van een vulplug. Olie was flink zwart (zou al eens gedaan zijn maar ik denk van niet).

Hierna de automaatbak. Ik heb zo'n verversingskit gekocht van ZF, nieuwe pan met filter, boutjes nieuw, vulplug nieuw en voldoende ZF-lifegueard olie erbij.
Eerst de olie maar eens aftappen en deze was flink donker maar geen stank of gekkigheid te zien. Magneten in carterpan hadden wel wat verzameld maar ook geen schokkende dingen voor zover ik kan beoordelen.

Vervolgens kwam de uitdaging want ik had bijna 5 liter afgetapt maar kreeg er hoogstens 2,5 liter in voordat ze ging overlopen, even contact met de supportapp en wat verder zoekwerk op internet en toch maar de gok genomen om de motor te starten zodat het oliesysteem zich kon vullen. Met de scantool erbij om de olietemperatuur te monitoren de bak afgevuld zoals het hoort.
De eerste testkilometers zijn gedaan en je merkt wel een verbetering bij opschakelen (gaat veel soepeler). Nog even uitgelezen of we een verborgen storing hadden gekregen maar dit was niet het geval. Kortom het eerste onderhoudsding is afgevinkt.