*Stap 1. In mijn geval bij de 323i. De zekering verwijderen van de elektrische brandstofpomp om geen benzine te krijgen.

*Stap 2. Alle bougies verwijderen, je wilt tenslotte geen vonk of een motor die aanslaat.

*Stap 3. Als eerste spuit ik een beetje motorolie via het bougiegat op de zuiger om ervoor te zorgen dat er in ieder geval bij de eerste omwentelingen een soort seal onstaat waardoor eventuele problemen omtrent zuigerveren niet tellen. Hierdoor kun je straks de compressie meten en mocht deze laag uitvallen dan zit waarschijnlijk je probleem in de cylinderkop.


*Stap 4. Stop de meter in het bougiegat en houd deze goed op zijn plaats. Laat een ander persoon de motor via de startmotor even ronddraaien. Je voelt zelf wel bij de meter of je de compressieslag heb gehad.

Lees de gemeten waarde af en reset de meter voor de volgende cylinder.
Doe dus pas dat beetje olie op de zuiger van de cylinder als je die cylinder gaat meten. Als je ze allemaal heb gehad dan even de motor een 20 seconden rond laten draaien om de ingespoten olie te verwijderen. Hierna de metingen nog eens doen. Mocht je dan grote afwijkingen krijgen dan is namelijk die olieseal niet bij de desbetreffende zuiger en zou het een probleem met het onderblok kunnen zijn.
Gr Peter V