Page 1 of 3

323i start slecht /niet

Posted: Sun Nov 22, 2009 12:54 am
by Arnold D
Het volgende probleem dient zich aan.
Alleen bij een koude start, bij een warme motor zijn er geen problemen.

Een week of 6 geleden is het zo'n beetje begonnen. Als de auto koud werd gestart, leek het of liep hij op 5 poten. Een klein stukje rijden en het was over.

Later liep ie langer met horten en stoten en dat duurde dan 10 Km, dan gaat de Thermostaat open en loopt de auto perfect. Als ik hem een paar dagen later starte, geen probleem. Starte hij een week later dan was daar weer hetzelfde probleem.

Het probleem werd steeds erger. 2 weken geleden liep hij voor mijn gevoel op 4 poten en wegrijden ging niet soepel en dat ligt niet aan mijn rijstijl. Geen vermogen en wil nauwelijks in toeren klimmen. Tijdens het rijden het gaspedaal voorzichtig intrappen, dan willen de toeren tot 3000RPM wel komen, maar trap in de gas diep in dan doet ie niets, net of hij geen benzine krijgt, maar als ie warm is, is er niets aan de hand.

Nu krijg ik hem niet meer aan de gang.
Koudstart injector sproeit mooi, heb daarvoor wel aanstuurproblemen gehad, start ook niet als ik de injector handmatig aanstuur.Thermotijdschakelaar is goed. Ruik wel benzine tijdens het starten.

Nu ben ik de storinglijst aan het bekijken pak de koude start en de onregelmatig warmloopperiode. Een aantal dingen kan ik wegstrepen, zoals, benzinepomp, koudestart injector, diodenrelais, benzinepomp relais.


Ik zit nog aan de warmdraairegelaar te denken, maar meer nog aan de extra luchtschuif. Ik heb de mechanische eronder, die moet maar even schoongemaakt worden. Kan ik deze demonteren, want ik zie wel een 6-kantbout zitten.

Waar moet ik het zoeken ?

Posted: Sun Nov 22, 2009 7:34 am
by Wondermike
He Arnold, die zwarte is gewoon jaloers op dat stuk ijzer wat bij de spuiter staat.

De mechanische extra luchtschuif zit met 2 zeskantjes vast en kan je verwijderen. Is ff pielen maar het kan wel.
Ik zou ook het onstekingsgedeelte en massa niet over het hoofd zien als ik jouw was.

Hou ons op de hoogte.

Posted: Sun Nov 22, 2009 10:25 am
by Arnold D
Jaloers, dat is toch meer iets voor vrouwen, de zwarte is op en top man :mrgreen:

De twee bouten heb ik gezien, maar in de extra luchtschuif zit ook een bout, morgen maar even voorzichtig demonteren.

Ontsteking en massa worden zeker niet vergeten.

Posted: Sun Nov 22, 2009 10:36 am
by Wondermike
Als het goed is hebben we wel eens een anatomische les van de mechanische luchtschuif gehad.....

http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.p ... uchtschuif

Sorry dat is de electrische..... :oops:

Posted: Sun Nov 22, 2009 12:16 pm
by 323baur
Ik zou ook de warmdraairegelaar eens aan een gedegen onderzoek onderwerpen. Een keer goed schoonmaken deed bij mij wonderen.
Pas op voor het sluitrubber tussen beide delen. Die kan niet veel hebben.

Posted: Sun Nov 22, 2009 1:26 pm
by Arnold D
Een keer goed schoonmaken deed bij mij wonderen.
Vertel, vertel :)

Posted: Sun Nov 22, 2009 1:47 pm
by 323baur
De WUR loshalen, en voorzichtig open maken.
Rubberen afdichting apart leggen en daarna ruim met remmenreiniger doorspoelen. Je ziet dat er veel aanslag loskomt.
Met name het zeefje goed schoonmaken.
Het bi metalen plaatje niet verbuigen...

Bij het monteren kan je de koperen benzine ringetjes hergebruiken, maar niet te vast draaien, daar kunnen de speciale boutjes niet tegen.

Resultaat: veel rustigere en stabielere loop. (bij mij dan he).

Posted: Sun Nov 22, 2009 8:56 pm
by Peter V.
Ga ik dan bij mij ook maar eens proberen. Als ik hiermee een kans maak op een betere loop van de motor.

Mocht de rubberen pakking tussen de twee helften wel sneuvelen zijn die dan nog los verkrijgbaar???

Posted: Sun Nov 22, 2009 9:50 pm
by Jeroen
Mijn geld staat iig op de warmdraairegelaar...

Posted: Tue Nov 24, 2009 8:20 pm
by ac/dennis
Al enig vooruitgang geboek Arnold?

Posted: Tue Nov 24, 2009 8:25 pm
by Wondermike
Arnold is aan het witte wat al wit was, een soort witwaspraktijk dus.
Die heeft voorlopig geen tijd voor zijn auto's :twisted:

Posted: Tue Nov 24, 2009 8:28 pm
by Wondermike
jeetje nog 8 posts..... :oops:

Posted: Tue Nov 24, 2009 8:39 pm
by ac/dennis
moet je weer trakteren

Posted: Tue Nov 24, 2009 9:17 pm
by Peter V.
Wondermike wrote:jeetje nog 8 posts..... :oops:
Het lijkt alsof je teveel tijd over heb :wink:

Posted: Wed Nov 25, 2009 12:03 am
by Arnold D
ac/dennis wrote:Al enig vooruitgang geboek Arnold?
Eigenlijk wel, In de voorraad een andere warmdraairegelaar gevonden, schoongemaakt en gestraald. Zaterdag monteren en daarna in ieder geval de extra mechanische luchtschuif schoonmaken.

Wel de carterpan van de Alpina naar de lasser gebracht, dat was tevens de vorige eigenaar en van hem heb ik weer de gegevens van de eigenaar waar hij hem van gekocht heeft. Komt uit Deurne. Beide hebben ze niet in de auto gereden. :shock: :D

Heel veel E21 materiaal doorgenomen, artikelen, prijslijsten foldermateriaal van tuners, Alpina en Hartge 8)