HET PLAATSEN VAN EEN NIEUWE RUIT IN DE BAUR-CABRIOKAP

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

HET PLAATSEN VAN EEN NIEUWE RUIT IN DE BAUR-CABRIOKAP

Post by Peter V. »

Hoi,

Aangezien mijn softtop kapot is moest ik iets anders gaan regelen. Nu kon ik aan een Hard en softtop komen voor 50 euro. Deze is natuurlijk niet in nieuwstaat maar alle rubbers zijn perfect, het gehele stangenstelsel erbij en de softtop is helemaal scheurvrij en heel. Nou ja, helemaal is niet het goede woord want er zit een kapotte achterruit in.

Image

Jammer genoeg is het geen sonnenlandkap maar een PVC-versie maar een dichte kap is ook veel waard :wink:
Bij de lokale reparateur kost het inzetten van een achterruit 150 euro. Wel moeten dan alle stangen en lijmverbindingen los.

Ik had zoiets van.....DAT KAN IK OOK :idea:

Het klopt dat het kan maar ik ga het NOOIT MEER DOEN :twisted:
Een kleine beschrijving volgt hieronder. De kap is nog niet klaar maar ik doe mijn best.

Als eerste moet je het stiksel losmaken met een tornmesje.
Image

Image

Dit is al een rotklus. Je houd dan 4 delen over.
*Een cabriokap.
*Een achterruit.
*Een kunststof rand met een peesje erin.
*Een stuk stof wat aan de binnenkant erover heen zit genaaid.

Dan heb je de nieuwe ruit.
Image

Er zijn verschillende manieren maar ik heb in het kunststof randje de cabriokap geschoven (U-profiel) en deze om de 20 cm gelijmd en geborgd met een draad.

Image

Hierna de ruit iets groter geknipt dan de oude ruit en zo vlak mogelijk en spanningsvrij deze geplakt. Ik wilde hem eerst los doen maar aangezien ik met de hand moet stikken verschuift de ruit steeds.

Het grootste "probleem" is dat je dezelfde gaten moet nemen omdat het kunststof randje al wat ouder is en de PVC kap wil je ook geen extra gaten in maken. Je heb dan een dubbel stiksel waarvan er 1 door de ruit, kunststof rand, cabriokap en stoffen strook gaat en de ander sluit de ruit op en gaat alleen maar door de kap en het stoffen strookje heen. Dit met de hand.
Image

Als je het dan goed doet dan ziet de buitenzijde er ongeveer zo uit.

Image

Straks moet ik alleen hopen dat als ik de kap ga plaatsen dat de ruit niet te strak of scheef zit als de kap gesloten wordt.
We zullen zien :wink:


Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Post by Wondermike »

Respect Peter!!

Dat is een knap klusje wat je daar aan het doen bent.
Ik hoop dat het allemaal goed komt want dan breng ik mijn kap ook even, zitten wat krasjes in.....

:lol:

Gelukkig ben je aan de spa rood :shock:
So many cars, so little time
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Zoals gezegd.... NOOIT MEER. Ik ben bijna op de helft maar in een uur doe je ongeveer 15-20 cm dus ik heb nog even te gaan.

De Spa zit in een bierflesje.... :wink:
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2976
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Post by loentje »

Spa verkopen ze hier ook in bierflesjes, krijg er wel hoofdpijn van moet ik zeggen!! :lol:

Maar goed bezig Peter en je bespaart jezelf een hoop centen!

Maar ben benieuwdnaar het eindresultaat.


groeten loentje
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Post by 323baur »

Goeie genade Peter.
Ik wist dat je handig was, maar dit is er weer eentje in de categorie "respect man.."

Fijn dat je dochter meekijkt. Kan ze de volgende alles zelf :roll:
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

323baur wrote:Goeie genade Peter.
Ik wist dat je handig was, maar dit is er weer eentje in de categorie "respect man.."

Fijn dat je dochter meekijkt. Kan ze de volgende alles zelf :roll:
Heb je ook gezien hoe mijn dochter kijkt :?: Ik denk niet dat ze dat gaat doen maar je weet maar nooit.

In ieder geval bedankt voor de mooie woorden :wink:

Gewoon proberen.........in het ergste geval heb ik voor 50 + 23 euro( de ruit zelf) alle rubbers van de soft en hardtop, stangenstelsel, handgreep in de hardtop en de onderstrip van de softtop achter.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4603
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Post by gerrit323 »

Wat een geduld kan jij opbrengen Peter ... bij mij lag de kap al lang in de tuin :lol: respect
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1758
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Post by Nick1984 »

mooi werk, als je telkens je het ruitje opvouwt er een stoffen doek tussen legt, en van tijd tot tijd eens overgaat met een polish dan blijft die levenslang in nieuwstaat. Heb je met een tang moeten werken? Kan me voorstellen dat die naald door dat pvc ruitje steken geen lachtertje is :wink:
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3612
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Post by Arnold D »

Dat heb je weer heel netjes in elkaar gezet Peter.
Dat gaat dan straks met de Baur ook helemaal goedkomen :D

100 punten.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Nick1984 wrote: Heb je met een tang moeten werken? Kan me voorstellen dat die naald door dat pvc ruitje steken geen lachtertje is :wink:
Ik gebruik het ouderwetse vingerhoedje :wink: Het is inderdaad geen lolletje om door de ruit te steken.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Kuist318
Upcoming E21 fanatic
Posts: 128
Joined: Sun Nov 01, 2009 11:59 pm
Location: St.Willebrord

Post by Kuist318 »

hoi Peter

petje af,ziet er netjes uit.
zo goed als nieuw,of beter nog :wink:
als je maar geduld hebt :D

gr stefan
User avatar
ac/dennis
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1439
Joined: Sat Mar 26, 2005 2:03 pm
Location: Holland, Deventer

Post by ac/dennis »

Wat een engelengeduld moet jij hebben Peter.Knap werk hoor!
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Allemaal bedankt voor de mooie woorden :oops: ik wordt er verlegen van :wink:

Eerst maar eens zorgen dat het af is en gemonteerd en dan kan ik pas echt het resultaat bekijken.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29994
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Post by Jeroen »

Ik zou na de eerste 10 cm al een woede-aanval hebben geloof ik :P respect!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Jeroen wrote:Ik zou na de eerste 10 cm al een woede-aanval hebben geloof ik :P respect!
Dat komt mooi uit want zo om de 15 cm is het draadje op enmoet je "opnieuw" beginnen.

Als je alles met 1 draad wilt doen dan ben je het heel snel beu i.v.m. het knopen van de draad :twisted:
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Post Reply