olielekkage

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
User avatar
Harro
Upcoming E21 fanatic
Posts: 101
Joined: Sun Aug 02, 2009 12:03 pm
Location: Bergentheim,Overijssel

olielekkage

Post by Harro »

Hallo,

Heb de laatste tijd steeds oliedruppen onder de e21 liggen. :x
Dat ie een beetje olie gebruikt daar kan ik wel mee leven maar ik heb een hekel aan auto,s die lekken, dus ik er maar weer es onder gekropen.

Nu hangt er een druppel olie onder aan een bout van het uitlaatspruitstuk..
Image
Image

Iemand enig idee waar dit nu precies weg komt en wat ik er aan kan doen?
Als het langs de pakking zou komen zou je toch een spoortje olie naar het boutje moeten zien lopen?
Verder is het droog, het komt ook niet verder van boven, alleen het boutje is nat :?


[img]http://i954.photobucket.com/albums/ae28/harro-e21/bmw%20e21/signature-1.jpg[/img]
User avatar
Cerberus
Upcoming E21 fanatic
Posts: 78
Joined: Thu May 29, 2008 8:26 pm
Location: België

Post by Cerberus »

even aandraaien dan, heb onlangs ook opgemerkt dat bij die oudere m10's dat boutgat eindigt in de cylinderkop.

Dus zonder bouten loopt de olie er zo uit.
greets
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Post by 323baur »

Klopt! dikke kans dat het daar uit komt.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Harro
Upcoming E21 fanatic
Posts: 101
Joined: Sun Aug 02, 2009 12:03 pm
Location: Bergentheim,Overijssel

Post by Harro »

Dat is ja vreselijk verroest, knapt dat dan niet af bij het spruitstuk? :?
[img]http://i954.photobucket.com/albums/ae28/harro-e21/bmw%20e21/signature-1.jpg[/img]
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Post by 323baur »

Aan de buitenkant, wellicht maar op de schroefdraad zal deze bout gewoon nog goed zijn hoor.
M10 koppen hebben inderdaad tappen dwars door de kop heen.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Jullie hebben het allemaal over de M10 maar we hebben het hier over een M20 en is het daar ook bij?
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Harro
Upcoming E21 fanatic
Posts: 101
Joined: Sun Aug 02, 2009 12:03 pm
Location: Bergentheim,Overijssel

Post by Harro »

:oops: :roll: :oops:
De lekkage kwam waarschijnlijk toch bij het kleppendeksel weg.

Heb een tijdje geleden nieuwe bougiekabels op de auto gezet die aan het kleppendeksel vastgezet worden,dus deze bouten zijn losgeweest.

Vanavond het kleppendeksel even nagedraaid en de lekkage lijkt over te zijn. :wink:
[img]http://i954.photobucket.com/albums/ae28/harro-e21/bmw%20e21/signature-1.jpg[/img]
User avatar
Harro
Upcoming E21 fanatic
Posts: 101
Joined: Sun Aug 02, 2009 12:03 pm
Location: Bergentheim,Overijssel

Post by Harro »

Toch iets te vroeg gejuigd.
De olie heeft zijn weg naar beneden toch weer gevonden en ligt weer onder de auto :evil:

Heb wel het idee dat het bij het kleppendeksel wegkomt,misschien eens een verse pakking proberen.
[img]http://i954.photobucket.com/albums/ae28/harro-e21/bmw%20e21/signature-1.jpg[/img]
User avatar
Danny043
E21 Pro
Posts: 758
Joined: Tue May 15, 2007 4:16 pm
Location: Delft, The Netherlands

Post by Danny043 »

Die bouten van het kleppendeksel moet je niet te strak aandraaien, dan druk je de pakking stuk. Volgens de vraagbaak moet je die met 9-10 Nm aandraaien. Een nieuwe pakking kost niet veel en het kan geen kwaad om die eens te vervangen. Ik zou dat eerst proberen. Succes.
1979 320i Antrazitgrau US spec
Image
User avatar
Harro
Upcoming E21 fanatic
Posts: 101
Joined: Sun Aug 02, 2009 12:03 pm
Location: Bergentheim,Overijssel

Post by Harro »

Nieuwe pakking al in huis :wink:

van het weekend eens zien of ik tijd kan maken.
[img]http://i954.photobucket.com/albums/ae28/harro-e21/bmw%20e21/signature-1.jpg[/img]
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4603
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Post by gerrit323 »

Suc6 .. idd erg vervelend een lekkende e21 :)
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
User avatar
Harro
Upcoming E21 fanatic
Posts: 101
Joined: Sun Aug 02, 2009 12:03 pm
Location: Bergentheim,Overijssel

Post by Harro »

Zo, de nieuwe pakking zit ertussen.
Alles goed schoongemaakt,pakking er netjes tussen en op volgorde aangedraaid met de momentsleutel dus moet goed zijn nu.

Laat verder deze week wel eens horen of ie droog blijft
:launch
[img]http://i954.photobucket.com/albums/ae28/harro-e21/bmw%20e21/signature-1.jpg[/img]
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

We zullen zien inderdaad :wink:
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Harro
Upcoming E21 fanatic
Posts: 101
Joined: Sun Aug 02, 2009 12:03 pm
Location: Bergentheim,Overijssel

Post by Harro »

Vandaag even 30 km gereden en het blijft tot nu toe mooi droog onder de auto dus...
[img]http://i954.photobucket.com/albums/ae28/harro-e21/bmw%20e21/signature-1.jpg[/img]
Thijsse
E21 Pro
Posts: 523
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Post by Thijsse »

dan rest alsnog de vraag hoe die olie in je uitlaatkanaal komt
Post Reply