Verwarming blijft voluit aan staan

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
User avatar
Danny043
E21 Pro
Posts: 758
Joined: Tue May 15, 2007 4:16 pm
Location: Delft, The Netherlands

Verwarming blijft voluit aan staan

Post by Danny043 »

Hallo mede forummers, vandaag heb ik de middenconsole van de 320i losgehaald om een probleem te fixen. De verwarming staat de hele tijd voluit aan. Dat vond ik 2 maanden geleden niet zo erg met die kou, maar nu zit ik met de airco tegen te stoken :lol:

Image

De 2de schuifregelaar van rechts deed het niet. En de 2de van links (warm / cold) maakte geen verschil. Voor de niet ingewijden: aan de schuifregelaars zitten stalen kabels, waarmee een klep oid bediend wordt.

De omcirkelde kabel doet het niet. Er is geen beweging in te krijgen, in de andere 3 wel.

Image

Image

Die kabel verdwijnt ergens in het schutbord ( ?) en waar die verder heen gaat, weet ik niet. Ik heb onder de motorkap de kap over de aanjager weggehaald, maar daar is die kabel niet te zien.

Image

Image

Image

Heeft iemand enig idee hoe dit op te lossen is?
Ik heb het probleem in de 318i ook gehad (alleen daar deed de verwarming het juist niet) en dat kwam doordat de stalen kabels op hun plek gehouden worden door plastic clipjes. Als zo'n clipje los gaat, staat de kabel niet meer strak, en werkt het mechanisme niet meer. Maar bij een type 1 werkt het kennelijk anders.


1979 320i Antrazitgrau US spec
Image
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Je moet opzoeken waar de kachelkraan zit. Volgens de vraagbaak zit de kraan bij een Type 1 in de kachelunit aan de bestuurderskant. Bij jouw 318i zat hij in de motorruimte tegen het schutbord.

Nu heb jij ook airco erin dus hoe dat e.e.a. nu zit is voor mij een vraag.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Post by 323baur »

Ik sluit me helemaal bij Peter aan. Dikke kans dat de kraan ergens bij het schutbord zit.
Even goed zoeken.

Overigens: Het zou kùnnen zijn dat je de kraan binnenin het kachelhuis hebt zitten :?
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Danny043
E21 Pro
Posts: 758
Joined: Tue May 15, 2007 4:16 pm
Location: Delft, The Netherlands

Post by Danny043 »

Bedankt voor de reacties. Ik heb in de vraagbaak gekeken en ga er eens mee aan de slag. Wordt vervolgd...
1979 320i Antrazitgrau US spec
Image
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Post by Wondermike »

Ik heb nog een komplete kachelunit staan van een type 1, zal ik eens kijken waar het kraantje zit en hoe de kabels lopen?

Ik vermoed dat BMW voor airco inbouw echt niet een kompleet nieuwe kachelunit heeft gemaakt, zal dus gelijk zijn aan een standaard type 1 unit.
Last edited by Wondermike on Wed Apr 21, 2010 7:32 pm, edited 1 time in total.
So many cars, so little time
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Post by 323baur »

Daar ben ik eigenlijk zeer benieuwd naar.
Mijn geheugen zegt eigenlijk dat dit een van de wijzigingen was naar type 2. (type 2 is wel in de motorruimte).
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Post by Wondermike »

ik weet zo dat hij origineel aan de bestuurderskant zit.
So many cars, so little time
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Post by Wondermike »

OK, allereerst moet je zien te achterhalen of je systeem Sofica hebt of systeem Behr, de mijne is een Sofica.

Wat de bediening betreft (van links naar rechts)
schuif 1: bediend de linker klep van de frisse lucht in het midden op het dashboard
schuif 2: bediend de kachelkraan, die zit aan de voorkant van de kachelunit aan de bestuurderskant
schuif 3: bediend de kleppen links en rechts bij de voeten (op jouw foto 3 net onder dat rode draadje. Deze rotten vaak vast en de aansturing gaat binnendoor.
Schuif 4 bediend de rechterklep van de frisse lucht in het midden op het dashboard

Welke uiteindelijk de selectie boven onder doet kan ik zo niet testen.


Ow ja, bij mijn set doet alles het nog en hij is te koop, zie MP :wink:
So many cars, so little time
User avatar
Danny043
E21 Pro
Posts: 758
Joined: Tue May 15, 2007 4:16 pm
Location: Delft, The Netherlands

Post by Danny043 »

Vandaag eindelijk weer gesleuteld aan de 320i. Het probleem bleek niet door de vaste 3de kabel te komen. De 2de schuifregelaar van links (warm / cold) die bedient een klep die nogal stroef beweegt. Hij gaat wel op warm, maar niet weer terug op koud (met de hand aan de klep zitten gaat wel) Dat probleem is dus gevonden.
Nu zit de kabel van de 3de schuifregelaar nog steeds vast, en ik weet nog steeds niet zeker waar die heen gaat. Maar het lijkt erop dat die niet in het schutbord verdwijnt, maar net ervoor in die ronde zwarte cylinder verdwijnt waar de frisse lucht voor beneden uit komt.
Ik kan in ieder geval weer rijden met dit lekkere weer 8)

Image
1979 320i Antrazitgrau US spec
Image
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29994
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Post by Jeroen »

Voor die kachelkraan hoef je in het interieur doorgaans idd niets te demonteren, de klep (een klein plastic gevalletje in zwart meestal) zit aan de inlaat- of bestuurderskant tegen het schutbord, in de motorruimte dus. Mogelijk zit er eea aan kalk in het koelsysteem en kun je het beste de klep vervangen, kost een paar tientjes.
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply