Kreeg vandaag te horen dat we toch vrij zijn
Restauratie Alpina B6-2.8
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
OK maar na een paar keer starten zijn die platen wel los. Ik denk dat er eerder nog lucht zit in de koppelingshydrauliek.
Zorg ervoor dat het slangetje van het reservoir naar de cilinder mooi afloopt zodat luchtbellen terug lopen naar het reservoir. Vervolgens kun je es ontluchten met ingetrapt pedaal of op druk van onderaf via de werkcilinder. Heb dit ook wel es gehad, 1 op de 10 keer sta je ff te klooien. Gevoel is niet altijd gelijk helemaal terug maar na een keer of wat pompen wel.
Zorg ervoor dat het slangetje van het reservoir naar de cilinder mooi afloopt zodat luchtbellen terug lopen naar het reservoir. Vervolgens kun je es ontluchten met ingetrapt pedaal of op druk van onderaf via de werkcilinder. Heb dit ook wel es gehad, 1 op de 10 keer sta je ff te klooien. Gevoel is niet altijd gelijk helemaal terug maar na een keer of wat pompen wel.
Regards/groeten, Jeroen
@thysse, dat klopt volgens mij toch niet hoor?
Bij het ontluchten zeker zien dat de nippel het bovenste punt is van je pompje in geval je het pompje van de boite hebt geschroefd. (voor er beter aan te kunnen) Dan zeker zijn dat het stangetje van het pompje in de uitsparing drukt van de gaffel, en er niet schuin naast gaat.
Bij het ontluchten zeker zien dat de nippel het bovenste punt is van je pompje in geval je het pompje van de boite hebt geschroefd. (voor er beter aan te kunnen) Dan zeker zijn dat het stangetje van het pompje in de uitsparing drukt van de gaffel, en er niet schuin naast gaat.
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
als alle slangen goed liggen en je trapt je koppeling max 10x in is die ontlucht, dit omdat de koppelingscilinder onder aan de bak zo ver op en neer gaat dat na een paar keer alle lucht eruit isNick1984 wrote:@thysse, dat klopt volgens mij toch niet hoor?
Bij het ontluchten zeker zien dat de nippel het bovenste punt is van je pompje in geval je het pompje van de boite hebt geschroefd. (voor er beter aan te kunnen) Dan zeker zijn dat het stangetje van het pompje in de uitsparing drukt van de gaffel, en er niet schuin naast gaat.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Wat thijse bedoeld is dat er zoveel olie heen en weer gepompt wordt tijdens het trappen dat de lucht mee naar het olievaatje wordt terug gezogen.
Ik heb de mijne wel via de onderkant ontlucht om zo alle restanten oude olie te verwijderen. Je wilt de oliekleur niet weten van de eerste trap die we gaven.
Wat wel kan zijn is dat de pin die de koppeling in drukt naast die vork zit of hoe je dat ding ook noemt wat je druklager tegen de koppeling drukt.
Ik heb de mijne wel via de onderkant ontlucht om zo alle restanten oude olie te verwijderen. Je wilt de oliekleur niet weten van de eerste trap die we gaven.
Wat wel kan zijn is dat de pin die de koppeling in drukt naast die vork zit of hoe je dat ding ook noemt wat je druklager tegen de koppeling drukt.
So many cars, so little time
- pattam2009
- E21 VIP

- Posts: 1066
- Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
- My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
- Location: Zuid Holland
precies wat je zegt mike, ik verdenk dioe pin dr ook vanWondermike wrote:Wat thijse bedoeld is dat er zoveel olie heen en weer gepompt wordt tijdens het trappen dat de lucht mee naar het olievaatje wordt terug gezogen.
Ik heb de mijne wel via de onderkant ontlucht om zo alle restanten oude olie te verwijderen. Je wilt de oliekleur niet weten van de eerste trap die we gaven.
Wat wel kan zijn is dat de pin die de koppeling in drukt naast die vork zit of hoe je dat ding ook noemt wat je druklager tegen de koppeling drukt.
Bij de e21 zit de aanvoerleiding van het koppelingspompje toch onderaan, en de nippel bovenaan?
Zou me verwonderen moest je al de lucht eruitkrijgen door gewoon te trappen.
De olie duwt het luchtkussen gewoon telkens samen, net als bij lucht op je remmen. circuleren doet er niet veel, olie gaat gewoon op en af.
Wat ik telkens doe bij het vervangen van een koppeling ed is het pompje al ontluchten alvorens het tegen de boite is geschroefd, gewoon door de nippel open te draaien, en het pompje zo te kantelen dat de nippel zeker 100% bovenaan zit. Door de zwaartekracht loopt je olie er nu zo uit, en zodra de lucht eruit is nippel gewoon dicht zetten. Achteraf je reservoir op pijl zetten, koppelingspompje monteren en klaar.
mooi filmpje trouwens, had ik de eerste keer nog niet opgemerkt
@Mike: vork = gaffel bij ons
Zou me verwonderen moest je al de lucht eruitkrijgen door gewoon te trappen.
De olie duwt het luchtkussen gewoon telkens samen, net als bij lucht op je remmen. circuleren doet er niet veel, olie gaat gewoon op en af.
Wat ik telkens doe bij het vervangen van een koppeling ed is het pompje al ontluchten alvorens het tegen de boite is geschroefd, gewoon door de nippel open te draaien, en het pompje zo te kantelen dat de nippel zeker 100% bovenaan zit. Door de zwaartekracht loopt je olie er nu zo uit, en zodra de lucht eruit is nippel gewoon dicht zetten. Achteraf je reservoir op pijl zetten, koppelingspompje monteren en klaar.
mooi filmpje trouwens, had ik de eerste keer nog niet opgemerkt
@Mike: vork = gaffel bij ons
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
Vandaag de Alpina opgehaald
Kop nagetrokken, kleppen gesteld en de benzine afstelling verfijnt.
De ontsteking valt niet af te stellen, die staat vast.
De koppeling is nu ook goed, het was een kwestie van ontluchten. Het was zomaar klaar, ze hebben er een apparaat voor die met pulsen doseerd.
En weer € 180,-
Kop nagetrokken, kleppen gesteld en de benzine afstelling verfijnt.
De ontsteking valt niet af te stellen, die staat vast.
De koppeling is nu ook goed, het was een kwestie van ontluchten. Het was zomaar klaar, ze hebben er een apparaat voor die met pulsen doseerd.
En weer € 180,-
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Bijna, vandaag de auto uit de schorsing gehaald. Taxatie bedrag is binnen en de auto verzekerd.
Volgende week nog een uitlaatsteun aan de bak monteren, remmen na ontluchten, het carter laten lassen en alles weer monteren, stuurbekrachtiging aansluiten en dan de auto afmelden voor de APK.
Dan bij mooi weer

Volgende week nog een uitlaatsteun aan de bak monteren, remmen na ontluchten, het carter laten lassen en alles weer monteren, stuurbekrachtiging aansluiten en dan de auto afmelden voor de APK.
Dan bij mooi weer
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.