Restauratie Alpina B6-2.8

Post Reply
Wondermike
E21 Master
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)

Post by Wondermike »

Ik moet het even herzien :oops:
Kreeg vandaag te horen dat we toch vrij zijn :P

So many cars, so little time
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP

Post by Arnold D »

Vandaag even een nieuw filmpje geschoten. Morgen wordt de kop nagetrokken, onsteking en CO gechekt en het te snelle stationaire lopen verholpen. Vrijdag de kleppen strakker zetten.

Ik heb alleen nog geen koppeling :?

e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

:P young driver of the year!

Wat is er met je koppeling?
Regards/groeten, Jeroen
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP

Post by Arnold D »

Hij ontkoppeld niet. Ik voel maar weinig druk, maar de leidingen zijn ontlucht. We vermoeden dat de platen vastzitten. We hebben ook al geprobeerd om ze los te krijgen door in de versnelling te starten. Helaas, nog steeds vast.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

OK maar na een paar keer starten zijn die platen wel los. Ik denk dat er eerder nog lucht zit in de koppelingshydrauliek.

Zorg ervoor dat het slangetje van het reservoir naar de cilinder mooi afloopt zodat luchtbellen terug lopen naar het reservoir. Vervolgens kun je es ontluchten met ingetrapt pedaal of op druk van onderaf via de werkcilinder. Heb dit ook wel es gehad, 1 op de 10 keer sta je ff te klooien. Gevoel is niet altijd gelijk helemaal terug maar na een keer of wat pompen wel.
Regards/groeten, Jeroen
Thijsse
E21 Pro

Post by Thijsse »

koppeling kun je ontluchten zonder nippels los te draaien, gewoon je pedaal 10x intrappen en dan moet het goed zijn, anders zit er mechanisch iets fout
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP

Post by Nick1984 »

@thysse, dat klopt volgens mij toch niet hoor?

Bij het ontluchten zeker zien dat de nippel het bovenste punt is van je pompje in geval je het pompje van de boite hebt geschroefd. (voor er beter aan te kunnen) Dan zeker zijn dat het stangetje van het pompje in de uitsparing drukt van de gaffel, en er niet schuin naast gaat.
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
Thijsse
E21 Pro

Post by Thijsse »

Nick1984 wrote:@thysse, dat klopt volgens mij toch niet hoor?

Bij het ontluchten zeker zien dat de nippel het bovenste punt is van je pompje in geval je het pompje van de boite hebt geschroefd. (voor er beter aan te kunnen) Dan zeker zijn dat het stangetje van het pompje in de uitsparing drukt van de gaffel, en er niet schuin naast gaat.
als alle slangen goed liggen en je trapt je koppeling max 10x in is die ontlucht, dit omdat de koppelingscilinder onder aan de bak zo ver op en neer gaat dat na een paar keer alle lucht eruit is
Wondermike
E21 Master
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)

Post by Wondermike »

Wat thijse bedoeld is dat er zoveel olie heen en weer gepompt wordt tijdens het trappen dat de lucht mee naar het olievaatje wordt terug gezogen.

Ik heb de mijne wel via de onderkant ontlucht om zo alle restanten oude olie te verwijderen. Je wilt de oliekleur niet weten van de eerste trap die we gaven.

Wat wel kan zijn is dat de pin die de koppeling in drukt naast die vork zit of hoe je dat ding ook noemt wat je druklager tegen de koppeling drukt.
So many cars, so little time
pattam2009
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz

Post by pattam2009 »

Prachtig die knaap achter het stuur 8) 8) 8)

ik hoop dat het een kleinigheid is om je koppeling te repareren.

ik verheug me al op de eerst volgende meeting om deze prachtige Alpina te bekijken.
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
Thijsse
E21 Pro

Post by Thijsse »

Wondermike wrote:Wat thijse bedoeld is dat er zoveel olie heen en weer gepompt wordt tijdens het trappen dat de lucht mee naar het olievaatje wordt terug gezogen.

Ik heb de mijne wel via de onderkant ontlucht om zo alle restanten oude olie te verwijderen. Je wilt de oliekleur niet weten van de eerste trap die we gaven.

Wat wel kan zijn is dat de pin die de koppeling in drukt naast die vork zit of hoe je dat ding ook noemt wat je druklager tegen de koppeling drukt.
precies wat je zegt mike, ik verdenk dioe pin dr ook van
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP

Post by Nick1984 »

Bij de e21 zit de aanvoerleiding van het koppelingspompje toch onderaan, en de nippel bovenaan?
Zou me verwonderen moest je al de lucht eruitkrijgen door gewoon te trappen.
De olie duwt het luchtkussen gewoon telkens samen, net als bij lucht op je remmen. circuleren doet er niet veel, olie gaat gewoon op en af.

Wat ik telkens doe bij het vervangen van een koppeling ed is het pompje al ontluchten alvorens het tegen de boite is geschroefd, gewoon door de nippel open te draaien, en het pompje zo te kantelen dat de nippel zeker 100% bovenaan zit. Door de zwaartekracht loopt je olie er nu zo uit, en zodra de lucht eruit is nippel gewoon dicht zetten. Achteraf je reservoir op pijl zetten, koppelingspompje monteren en klaar.

mooi filmpje trouwens, had ik de eerste keer nog niet opgemerkt :D

@Mike: vork = gaffel bij ons ;)
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP

Post by Arnold D »

Vandaag de Alpina opgehaald :D

Kop nagetrokken, kleppen gesteld en de benzine afstelling verfijnt.
De ontsteking valt niet af te stellen, die staat vast.

De koppeling is nu ook goed, het was een kwestie van ontluchten. Het was zomaar klaar, ze hebben er een apparaat voor die met pulsen doseerd.
En weer € 180,- :?
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Dus nu ben je bijna klaar dan??
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP

Post by Arnold D »

Bijna, vandaag de auto uit de schorsing gehaald. Taxatie bedrag is binnen en de auto verzekerd.
Volgende week nog een uitlaatsteun aan de bak monteren, remmen na ontluchten, het carter laten lassen en alles weer monteren, stuurbekrachtiging aansluiten en dan de auto afmelden voor de APK.

Dan bij mooi weer :launch :driving

8)
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Post Reply