Overdruk via kleppendeksel

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Overdruk via kleppendeksel

Post by Wondermike »

Wat is er mis als er overdruk uit de slang komt die bij een 323i van het kleppendeksel naar het zwarte inlaatrubber loopt?
De auto gaat ook niet slecht lopen als ik die slang er uit trek of de olievuldop los maak.


So many cars, so little time
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1758
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Post by Nick1984 »

beetje compressieverlies, is normaal hoor.
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Post by Wondermike »

Nee toch :? Ik denk dat ik met die slang een aardige kaars kan uitblazen als ik hem los heb.....
Waar komt die druk dan vandaan? Via de klepsteeltjes?
So many cars, so little time
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Post by Wondermike »

Blok heeft volgens mij wel lang stil gestaan maar start nu goed.
So many cars, so little time
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Dat je wat overdruk heb door de carterventilatie is niets schokkends maar inderdaad als je hem kan gebruiken als fohn is dat niet goed.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Als het via de klepsteelrubbers zou zijn dan heb je aardig wat blauwe pluimen. Door de oliespoelkanalen zal altijd een druk van onder af komen maar dit wordt normaal redelijk opgeheven. Als de zuigerveren wat verslechteren ( ook blauwe pluimen uiteraard) dan zou je compressieverlies kunnen hebben naar je carter wat dan via je carterventilatie wordt afgevoerd naar je inlaatspruitstuk.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2419
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Post by Thegs »

Inderdaad overmatig carterdruk. Heeft de mijne ook wel last van hoor. De juiste olie in het blok maakte voor mij al aardig verschil. Andere tijdelijk oplossing was een toevoeging aan de olie. Ik heb Supercharge van Wyns gebruikt, dit verlaagde de druk aanzienlijk! Ook wel logisch te verklaren wat dit verdikt de olie, zodat alles wat beter afsluit :twisted: .

Gerwin
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
Thijsse
E21 Pro
Posts: 523
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Post by Thijsse »

lekkage kan alleen via je zuigerveren komen, maar je vergist je er heel snel in..

door het op en neer gaan van de zuigers krijg je flinke luchwervelingen in je blok, en het kan goed zijn dat hij niet alleen blaast maar pulseert!

ik snap ook nog steeds niet dat ze die slang in je inlaatrubber uit laten komen, op die manier krijg je je auto van zn leven nooit fatsoenlijk afgesteld
User avatar
Nick1984
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1758
Joined: Fri Aug 15, 2008 6:08 pm
Location: Kasterlee Belgium

Post by Nick1984 »

@Thijsse, dit heeft alleen maar met milieu te maken, bij de meeste tractors etc is dat gewoon een buis naar beneden. (onverbrand mengsel rechtstreeks de lucht in) Moesten ze het helemaal dicht maken dan zouden de bourages eruitgeblazen worden.

@Mike: als je er zorgen om maakt kan je de compressie eens pakken of een lektest doen?
Als de klepsteelrubbers versleten zijn trekt hij juist olie in de verbrandingskamer en pluimt de motor.
[img]https://i.imgur.com/NwLeGXT.jpg[/img]
Thijsse
E21 Pro
Posts: 523
Joined: Tue Dec 02, 2008 11:37 pm

Post by Thijsse »

Nick1984 wrote:@Thijsse, dit heeft alleen maar met milieu te maken, bij de meeste tractors etc is dat gewoon een buis naar beneden. (onverbrand mengsel rechtstreeks de lucht in) Moesten ze het helemaal dicht maken dan zouden de bourages eruitgeblazen worden.

@Mike: als je er zorgen om maakt kan je de compressie eens pakken of een lektest doen?
Als de klepsteelrubbers versleten zijn trekt hij juist olie in de verbrandingskamer en pluimt de motor.
+ dat als de klepsteelrubbers zoveel lekken dat je carterontluchting een kaars uit kan blazen, dan passen je kleppen er naar boven toe doorheen
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Post by Wondermike »

Ik ben nog aan het kijken of alle andere slangen juist gemonteerd zitten en of de ELS (extra luchtschuif is zo'n lang woord om te typen :wink: ) het nog doet.
So many cars, so little time
Post Reply