Dan is daar eindelijk de tijd aangebroken om mijn teller eens nader te bekijken. Deze heeft het op de laatste dag van de Alpentour begeven.
De code op de Alpina teller blijkt hetzelfde te zijn als die van de 323i, W-0,762. Dus een andere teller van zolder gesnort en de Km even aangepast.
Inmiddels mijn Alpina teller uit de auto gehaald en het aanpassen kan beginnen, dus niet.
Deze zijn hetzelfde maar de schaalindeling van de wijzerplaat is anders, zou je de wijzerplaat veranderen klopt de aanduiding toch niet. dus is er toch een verschil ondanks de dezelfde code.
Blijkt dat de tellers van verschillende makelij zijn en om het orginele te behouden, toch maar besloten om de orginele proberen te repareren.
De Alpina teller.
Rechts op de foto de teller van de Alpina en links de teller van een 323i.
De Teller van Km is goed, maar de aanduiding met de wijzer is kapot. Dat scheelt weer een hoop gezoek, dus dat deel kan verwijderd worden.
Oorzaak gevonden.
De tap van het asje is aan de achterkant afgebroken en heeft klem gezeten tussen het schijfje en de ton, waardoor de wijzer helemaal doorgeslagen is.
Het afgebroken asje ligt erbij en heeft een diameter van 0,7 mm.
Omdat een 323i meter van een andere fabriek afkomstig is, verwacht ik dat dit niet uit te wisselen is.
Repareren dan maar FAP
Dit is het veertje, de spiraal, die ervoor zorgt dat de wijzer weer terug draait. Deze is dus helemaal vernield en zit op een kluitje. Geen probleem, dan pak ik deze van de andere teller.
Gaan we.
De as ingespannen in de draaibank, klaar om een gat van 0,8 mm te boren nadat ie voorzien is van een centergat.
Het gat is geboord.
Nu een conische pen (1/70) ingeperst.
Daarna is de as verder uit de ton geperst, zodat ie er ver genoeg uitsteekt om de tap te kunnen polijsten op deze machine.
De tap is gepolijst.
De as is weer teruggeperst.
Even passen en draaien, geen problemen.
De teller weer gemonteerd en een andere spiraal gemonteerd. Dan wijzerplaat monteren en aansluiten in de auto, zonder de cockpit, zodat ik de wijzer bij 100 Km/h vast kan zetten als de nav. 100 aangeeft.

De teller heeft een verschil van 30 Km/h.
Ik denk dat ik nu ook weet waar de W-code betrekking op heeft.
De spiraalveer In mijn ogen zijn alle tellers hetzelfde, maar de spiraalveer bepaald de W-code. Als de piraalveer slapper is gaat de wijzer verder.
Dus deze oude spiraalveer maar weer in ere hersteld en gemonteerd. Het werkt nu weer perfect.
Klaar.