Restauratie Alpina B6-2.8

Post Reply
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Post by Wondermike »

Nou Arnold, complimenten hoor!
Auto ziet er super uit en rijdt ook fantastisch (ook al mocht ik alleen maar meerijden :x )
Doe er wel voorzichtig mee.


So many cars, so little time
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Dat vraagt om wat actiefoto's want nu heeft al bijna iedereen gezegd dat de Alpina er in werkelijkheid beter uitziet.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3612
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Post by Arnold D »

Nou, vorig weekend even weg geweest en na terugkomst de koppeling geplaatst en alles weer gemonteerd. Volgende dag de auto 3 dagen kwijt geweest i.v.m. alarm inbouw.

Er zijn nog een 2tal zaken die even aandacht verdienen, zo is de koppelingcilinder lek. 2 jaar stil liggen doet ze geen goed :?
De veerpoten klapperen iets en de remmen moeten nog een beetje ontlucht worden.

Ik heb inmiddels 700 KM gereden en moet zeggen dat de motor lekker loopt en een geweldig geluidje produceerd.

Een tijdje terug heb ik een remmen upgrade gedaan, van standaard spul naar Ferrodo blokken en geperforeerde schijven.
Geweeeeldig Wat remt dat hard. Ik durf wel tegen een wilwood te remmen ook al weet ik niet hoe die het doen.

Vandaag de afsluitdijk even over gestoken voor een bakkie bij Michel.

Foto.


Image

Image


En nog een acceleratie filmpje.





:mrgreen:
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3612
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Post by Arnold D »

Wondermike wrote: Auto ziet er super uit en rijdt ook fantastisch (ook al mocht ik alleen maar meerijden :x )
Doe er wel voorzichtig mee.
Na de rit naar Italy mag je ermee rijden, voor die tijd niemand anders dan moi. :wink:
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
User avatar
Lars-Nord
E21 Pro
Posts: 535
Joined: Sat Jul 18, 2009 2:33 pm
Location: Norway

Post by Lars-Nord »

:)

:mrgreen:

:driving

:launch

:driving

:mrgreen:
81 e21 323i polaris
That's a whole lott of engine under the bonnet;-)
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2976
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Post by loentje »

Ziet er goed uit,

daar op de afsluitdijk heb ik onlangs ook nog gestaan, was alleen in minder prettige omstandigheden dan jij :D


groeten loentje
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Post by Peter V. »

Toch blijf je dan nog dingen tegenkomen ondanks dat de auto zo goed als geheel nieuw opgebouwd is.

Verder ziet hij er top uit Arnold :lol:

Over het filmpje kun je niet veel meer zeggen maar alleen luisteren, genieten, kwijlen, etc etc etc 8) Man wat een geweldig ding.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
ac/dennis
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1439
Joined: Sat Mar 26, 2005 2:03 pm
Location: Holland, Deventer

Post by ac/dennis »

Mooi man,

Ik ga zo op mn gemak dit topic nog eens van begin tot eind bekijken, zal wel weer een plasje kwijl voor mn laptop gaan liggen :)
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4603
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Post by gerrit323 »

Mooi Arnold ... eindelijk genieten :!: mooie foto's en een acceleratie vermogen zoals het bij een alina hoort ...

Tot binnenkort :wink:
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
User avatar
Kuist318
Upcoming E21 fanatic
Posts: 128
Joined: Sun Nov 01, 2009 11:59 pm
Location: St.Willebrord

Post by Kuist318 »

echt gaaf Arnold vooral de acseleratie filmpje :D
kwijl kwijl kwijl
perfect
groeten Stefan

e21 318 1978 in restauratie
e21 318 1979 daily
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Restauratie Alpina B6-2.8

Post by uwbuurman »

Prachtig verhaal hoor, om zo alles vanaf het begin nog eens door te lezen!

Gaat ie nog steeds goed? en hoe staat het met dat lager uit je bak???
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3612
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Re: Restauratie Alpina B6-2.8

Post by Arnold D »

Er is een mail naar Alpina gegaan omtrent het lager van de bak en of zij mij kunnen helpen.

In juni heb ik de Alpentour meegereden en is de motor goed schoongebrand. Na die 3000 Km de olie weer vervangen en dat was wel nodig, de olie blijft nu mooi helder.
Verder zijn er een aantal problemen die verholpen moeten worden, zoals een kapotte Km teller, een brandstofmeter die niet het juiste aantal liters aangeeft en de ontluchtingsslang van de standaard tank vastzetten. Deze was tijdens het tanken losgeschoten, zodat er 20 liter benzine in de extra tank eruit stroomde :evil:

De motor moet ook nog een beetje aandacht, omdat deze tijdens het stationair draaien een beetje tikt/nokt. Waarschijnlijk detoneren door te weinig brandstof of de computer voor de voorontsteking. Het zijn niet de kleppen.

In oktober gaat ie weer naar de spuiter om de 8-tal punten bij te werken, maar eerst naar onze meeting, de Ardennen en een toerrit in September.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Victor
Newbee
Posts: 10
Joined: Tue Sep 27, 2005 9:10 pm
Location: the Netherlands / Huissen

Re: Restauratie Alpina B6-2.8

Post by Victor »

Arnold D wrote: Verder zijn er een aantal problemen die verholpen moeten worden, zoals een kapotte Km teller, een brandstofmeter die niet het juiste aantal liters aangeeft en de ontluchtingsslang van de standaard tank vastzetten.
Hoi Arnold,
Al je nog een adresje voor de teller reparatie zoekt, kan ik onderstaande firma aanraden. Hier heb ik mijn teller ook laten repareren:

C.A.S.U. - UTRECHT b.v.
Ravenswade 118
3439 LD - Nieuwegein
Telefoon +31 (0)30 - 288 44 70
BMW 325i E90
BMW Z3 M Roadster
BMW Alpina B6 2.8 E21 #024
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3612
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Re: Restauratie Alpina B6-2.8

Post by Arnold D »

Hallo Victor, ik was van plan de teller zelf te repareren, ben redelijk goed met wijzers :)
Heb ik een vraag aan je, wat is bij jou de w-code achter op de teller ?
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3612
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Re: Restauratie Alpina B6-2.8

Post by Arnold D »

Dan is daar eindelijk de tijd aangebroken om mijn teller eens nader te bekijken. Deze heeft het op de laatste dag van de Alpentour begeven.

De code op de Alpina teller blijkt hetzelfde te zijn als die van de 323i, W-0,762. Dus een andere teller van zolder gesnort en de Km even aangepast.
Inmiddels mijn Alpina teller uit de auto gehaald en het aanpassen kan beginnen, dus niet.

Deze zijn hetzelfde maar de schaalindeling van de wijzerplaat is anders, zou je de wijzerplaat veranderen klopt de aanduiding toch niet. dus is er toch een verschil ondanks de dezelfde code. :(

Blijkt dat de tellers van verschillende makelij zijn en om het orginele te behouden, toch maar besloten om de orginele proberen te repareren.

De Alpina teller.

Image

Image


Rechts op de foto de teller van de Alpina en links de teller van een 323i.

Image

Image

Image


De Teller van Km is goed, maar de aanduiding met de wijzer is kapot. Dat scheelt weer een hoop gezoek, dus dat deel kan verwijderd worden.
Oorzaak gevonden.
De tap van het asje is aan de achterkant afgebroken en heeft klem gezeten tussen het schijfje en de ton, waardoor de wijzer helemaal doorgeslagen is.
Het afgebroken asje ligt erbij en heeft een diameter van 0,7 mm.

Image


Omdat een 323i meter van een andere fabriek afkomstig is, verwacht ik dat dit niet uit te wisselen is.

Repareren dan maar FAP


Dit is het veertje, de spiraal, die ervoor zorgt dat de wijzer weer terug draait. Deze is dus helemaal vernield en zit op een kluitje. Geen probleem, dan pak ik deze van de andere teller.

Image


Gaan we.

De as ingespannen in de draaibank, klaar om een gat van 0,8 mm te boren nadat ie voorzien is van een centergat.

Image


Het gat is geboord.

Image


Nu een conische pen (1/70) ingeperst.

Image


Daarna is de as verder uit de ton geperst, zodat ie er ver genoeg uitsteekt om de tap te kunnen polijsten op deze machine.

Image


De tap is gepolijst.

Image


De as is weer teruggeperst.

Image


Even passen en draaien, geen problemen.

Image


De teller weer gemonteerd en een andere spiraal gemonteerd. Dan wijzerplaat monteren en aansluiten in de auto, zonder de cockpit, zodat ik de wijzer bij 100 Km/h vast kan zetten als de nav. 100 aangeeft.

Image


:evil: De teller heeft een verschil van 30 Km/h.

Ik denk dat ik nu ook weet waar de W-code betrekking op heeft. De spiraalveer In mijn ogen zijn alle tellers hetzelfde, maar de spiraalveer bepaald de W-code. Als de piraalveer slapper is gaat de wijzer verder. :idea:

Dus deze oude spiraalveer maar weer in ere hersteld en gemonteerd. Het werkt nu weer perfect. :rev

Image


Klaar.

Image
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Post Reply