Motor valt direct uit na hoge toeren

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Jim
Upcoming E21 fanatic
Posts: 93
Joined: Sun Sep 26, 2010 1:48 pm

Re: Motor valt direct uit na hoge toeren

Post by Jim »

Ik stel deze vraag maar gewoon nog in dit topic aangezien het geen dringende vraag is.
Maarrr...
Ik ben heel nieuwschierig naar het antwoord op de vraag over hoeveel een volledige m20b23 revisie zou kosten bij een revisiebedrijf.
Voor de duidelijkheid ik ben dit niet van plan of althans nog niet, ik weet dat de prijs van zo'n actie nog ver boven me budget zit dus ik vraag het nu gewoon uit pure nieuwschierigheid :D .
Ik zelf doe een wilde gok van +/- €2000.
Wat denken jullie?


User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Motor valt direct uit na hoge toeren

Post by Peter V. »

Een volledige revisie ga je volgens mij niet redden met 2000 euro. Alles hangt af van de staat van de donormotor. Wellicht dat bijvoorbeeld zaken als krukas en nokkenas is goede staat zijn en dat zijn toch grote kostenposten.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Jim
Upcoming E21 fanatic
Posts: 93
Joined: Sun Sep 26, 2010 1:48 pm

Re: Motor valt direct uit na hoge toeren

Post by Jim »

Nóg een andere vraag waar ik al tijdje antwoord op zou willen hebben:
Valt de E21 elektronisch uit te lezen via een computer? Of is het systeem daar nog te 'primitief' voor?
Alvast bedankt :) .
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29994
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Motor valt direct uit na hoge toeren

Post by Jeroen »

Nope, je hebt een mechanisch injectiesysteem. Behalve een stukje elektronische fijnregeling van het ontstekingstijdstip is er niets elektriek. Er valt dus ook niets aan foutcodes oid uit te lezen, je hebt alleen een kleine stekker bij je thermostaathuis zitten voor wat simpele diagnostische metingen.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Motor valt direct uit na hoge toeren

Post by uwbuurman »

en wees maar blij ook, want die takke elektronica is mooi, maar als het fout gaat kost het vermogens... Een e21 is lekker goed aan te sleutelen, zoals sleutelen bedoeld is.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Jim
Upcoming E21 fanatic
Posts: 93
Joined: Sun Sep 26, 2010 1:48 pm

Re: Motor valt direct uit na hoge toeren

Post by Jim »

haha, daar ben ik ook heel blij om, ik bedoelde het meer als 'te oud voor die ongein'. Maar bedankt dan weet ik dat ook weer, ik gokte er al op want de motor leek mij niet echt heel elektronisch om mee te beginnen.
Jim
Upcoming E21 fanatic
Posts: 93
Joined: Sun Sep 26, 2010 1:48 pm

Re: Motor valt direct uit na hoge toeren

Post by Jim »

Koude startinjector, brandstofverdeler, hulp luchtschuif zijn gedemonteerd. Weet iemand hoe ik op een goede manier lekkage van de koude startinjector kan controleren?
Ik las ook ergens dat de luchtweger van de brandstofverdeler in het midden moet liggen voor juiste afstelling?
En ook bij de extra luchtschuif (koud) zie ik dat de opening maar 1/4 beslaat van de totale doorgang. Het gaat hier tevens om de elektrische versie.
Veel leidingen zien er nog goed uit en ook het grote rubber van de verdeler naar de inlaat al gecontroleerd.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Motor valt direct uit na hoge toeren

Post by Peter V. »

Al jouw vragen staan hier op het forum.
Ik denk als je de zoekfunctie gebruikt dat je ze zo vind.
Als ik me niet vergis is er over het injectiesysteem een compleet topic.

http://www.bmwe21.net/forum/viewtopic.php?f=26&t=6225
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Post Reply