Wat gaan we sleutelen deze winter?
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Wat gaan we sleutelen deze winter?
Ik ben benieuwd wat er vanavond gaat gebeuren dan! 
Regards/groeten, Jeroen
Re: Wat gaan we sleutelen deze winter?
ja idd... alleen die prijs klopt niet helemaal... ik heb gebeld en als je het totale pakket wil met ook de ontsteking en nog wat meere-einundzwanzig wrote:ik weet denk ik al wat van motor je bedoelt. stond deze voor 400 euro's op mp?
dan kom je toch wel hoger uit...
maarjah daar ga ik naar kijke dan...
past die vijfbak trouwens op de aandrijfas van een vierbak??
Gr. Randy
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
- e-einundzwanzig
- E21 Pro
- Posts: 889
- Joined: Fri Nov 14, 2008 1:02 pm
- My E21(s): '82 318i manual
- Location: Dinxperlo, the Netherlands
Re: Wat gaan we sleutelen deze winter?
nice, lijkt me fantastische mooi zo'n blok, is het een 2 liter? over zoiets dergelijks hadden we het volgens mij over op de sharknose meeting! FAPr@n-d wrote:ja idd... alleen die prijs klopt niet helemaal... ik heb gebeld en als je het totale pakket wil met ook de ontsteking en nog wat meere-einundzwanzig wrote:ik weet denk ik al wat van motor je bedoelt. stond deze voor 400 euro's op mp?
dan kom je toch wel hoger uit...
maarjah daar ga ik naar kijke dan...
past die vijfbak trouwens op de aandrijfas van een vierbak??
een 4-bak as past niet op een vijf-bak, je zult hem dan in moeten korten.. of een 5 bak as moeten gaan zoeken.
Martin
I took the corner at high speed, came in the ditch, drove straight through a garden, flipped over 4 times and then I lost control of my steering-wheel!
Re: Wat gaan we sleutelen deze winter?
ik dacht idd dat het een 2.0 is...
met afgedraaid vliegwiel en hij praat over een 323i versnellingsbak (dus ik dacht een vijfbak dan)
maar daar weet ik vanavond meer over...
de advertentie is heel sumier...
en ik wil het blok wat er nu in licht het liefst zo houden... dus kies ik voor een volledige ombouw...
mocht het tegen vallen of wat dan ook dan kan ik nog altijd terugswitchen
(hoe kun je een as inkorten dan?)
met afgedraaid vliegwiel en hij praat over een 323i versnellingsbak (dus ik dacht een vijfbak dan)
maar daar weet ik vanavond meer over...
de advertentie is heel sumier...
en ik wil het blok wat er nu in licht het liefst zo houden... dus kies ik voor een volledige ombouw...
mocht het tegen vallen of wat dan ook dan kan ik nog altijd terugswitchen
(hoe kun je een as inkorten dan?)
Gr. Randy
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Wat gaan we sleutelen deze winter?
r@n-d wrote:Graphit metallic 320/6
- voor verlaging (@ peterV: is nu standaard, kon je hem met 315 veren mooier krijgen??)
Of dit bedoeld was voor mij weet ik niet maar volgens mij kwam dit verhaal naar buiten omdat WM zijn 323i baur iets hoger wilde. Er was iemand die aan de voorzijde 315 veren met Bilsteins had gemonteerd. Dit kwam iets hoger uit dan met H&R.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Wat gaan we sleutelen deze winter?
Precies, ik heb gezien bij Alex en ik moet zeggen: precies goed.
Hoe het rijdt kan ik niks over zeggen.
Hoe het rijdt kan ik niks over zeggen.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Re: Wat gaan we sleutelen deze winter?
aah dus voor een verlagingssetje voor de voorzijde zou ik bij WM kunne zijn eventueel?
Gr. Randy
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Wat gaan we sleutelen deze winter?
Dat zeg ik niet. Ik had gehoord dat WM zijn baur te laag vindt maar ik dacht dat dit alleen voor de voorzijde was. Een verlagingset is niet zo duur hoor. H&R veren kun je bijvoorbeeld al voor een 100 euro vinden op E-bay o.a.r@n-d wrote:aah dus voor een verlagingssetje voor de voorzijde zou ik bij WM kunne zijn eventueel?
Ik weet dat er trouwens in Tilburg een bedrijf zit die cardanassen kan inkorten en opnieuw balanceren (Even googlen en dat moet dat te vinden zijn). Jouw aanname dat een 323i versnellingsbak altijd een vijfbak is klopt niet. Jeroen zijn Baur was bijvoorbeeld een vierbak.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Re: Wat gaan we sleutelen deze winter?
Aaah oke... verkeerd beredeneerd dus... maar ik rijdt er nu naartoe... dus vanavond weten jullie meer...
incl. pic's (mocht het tot een koop komen)
incl. pic's (mocht het tot een koop komen)
Gr. Randy
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Wat gaan we sleutelen deze winter?
Verlagen kan je trouwens tot ongeveer 4cm doen met behoud van de originele dempers.
Zou ik nooit doen trouwens want de billies zijn "Da Bomb"
Zou ik nooit doen trouwens want de billies zijn "Da Bomb"
So many cars, so little time
- gerrit323
- E21 VIP

- Posts: 4603
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Wat gaan we sleutelen deze winter?
Neen deze maten zijn voor de e30 hartges .. 16" voor/achteruwbuurman wrote:heb jij achter 16"en voor 15"Gerrit?
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
Re: Wat gaan we sleutelen deze winter?
Zo en nu heb ik ook een M20B25 in mijn collectie...
En dan nog wel eentje met een afgedraaid vliegwiel, en 3x dubbele solex carburateurs, splinternieuwe MSD ontsteking...
Blok ziet er op het eerste oog goed uit... liep goed in de auto (zei de eigenaar)
Wel ga ik denk ik het blok volledig nachecke alvorens ik hem omgooi... Een kleine revisie ala pakkingen keringen en kleppen etc...
Verder zat het uilaatspruitstuk erbij (vrijwel nieuw)... en ook de eerste helft van de uitlaat (splinternieuw)...
er zat een vierbak versnellingsbak bij (idd peterV haha... foutje
)... verder nog een goed uitziende dynamo, startmotor en nieuwe brandstofpomp (nodig voor de solexen)... er zit een grote luchtfilter op... die alle 3 de carbs omvat... deze ik liever zou vervangen door kelken...
Wat ga ik nu doen...
1. Een goede werkbok maken waarom ik het blok goed klaar kan maken...
2. solexen in zijn geheel verwijderen (niet uit elkaar schroeven alleen demonteren van blok)
3. blok uit elkaar halen... en nakijken wat vervangen dient te worden... zowieso de distributieriem, pakkingen, olie, koelvloeistof etc. en eventueel (wanneer nodig) de keringen, kleppen, zuigerveren (of miss wel zuigers) en lagers...
4. blok weer in elkaar dan natuurlijk...
5. waterpomp/koelsysteem etc etc nakijken/vervangen
6. versnellingsbak nakijken op lagers en keringen
7. dynamo checken
8. startmotor checken
9. msd ontsteking plaatsen in motorruimte (verdelerkap zit op nokkenas) weet trouwens de plek hier al voor... heb net even zitten friemelen... zo hoef ik mijn ruitensproeierreservoir niet te verplaatsen.
10. solexen schoonmaken (zonder uiteen halen)
11. kelken kopen met filtersokjes (vind ik mooier dan zo'n grote unit)
12. het inlaatspruitstuk kan wel een nieuw aluminium kleurtje gebruiken
13. kleppendeksel opnieuw zwart maken
dit alles kan ik natuurlijk doen zonder aan de auto te komen... gewoon lekker in de garage... met kacheltje etc.
hieronder nog wat puntjes in de planning....
14. uitbouwen motor...
15. inbouwen m20b25
16. alles aansluiten uiteraard...
17. afstellen carbs (laten doen)
18. banden oprijden
ojah fotos volgen morgen... t was nu wat laat geworden...
En dan nog wel eentje met een afgedraaid vliegwiel, en 3x dubbele solex carburateurs, splinternieuwe MSD ontsteking...
Blok ziet er op het eerste oog goed uit... liep goed in de auto (zei de eigenaar)
Wel ga ik denk ik het blok volledig nachecke alvorens ik hem omgooi... Een kleine revisie ala pakkingen keringen en kleppen etc...
Verder zat het uilaatspruitstuk erbij (vrijwel nieuw)... en ook de eerste helft van de uitlaat (splinternieuw)...
er zat een vierbak versnellingsbak bij (idd peterV haha... foutje
Wat ga ik nu doen...
1. Een goede werkbok maken waarom ik het blok goed klaar kan maken...
2. solexen in zijn geheel verwijderen (niet uit elkaar schroeven alleen demonteren van blok)
3. blok uit elkaar halen... en nakijken wat vervangen dient te worden... zowieso de distributieriem, pakkingen, olie, koelvloeistof etc. en eventueel (wanneer nodig) de keringen, kleppen, zuigerveren (of miss wel zuigers) en lagers...
4. blok weer in elkaar dan natuurlijk...
5. waterpomp/koelsysteem etc etc nakijken/vervangen
6. versnellingsbak nakijken op lagers en keringen
7. dynamo checken
8. startmotor checken
9. msd ontsteking plaatsen in motorruimte (verdelerkap zit op nokkenas) weet trouwens de plek hier al voor... heb net even zitten friemelen... zo hoef ik mijn ruitensproeierreservoir niet te verplaatsen.
10. solexen schoonmaken (zonder uiteen halen)
11. kelken kopen met filtersokjes (vind ik mooier dan zo'n grote unit)
12. het inlaatspruitstuk kan wel een nieuw aluminium kleurtje gebruiken
13. kleppendeksel opnieuw zwart maken
dit alles kan ik natuurlijk doen zonder aan de auto te komen... gewoon lekker in de garage... met kacheltje etc.
hieronder nog wat puntjes in de planning....
14. uitbouwen motor...
15. inbouwen m20b25
16. alles aansluiten uiteraard...
17. afstellen carbs (laten doen)
18. banden oprijden
ojah fotos volgen morgen... t was nu wat laat geworden...
Gr. Randy
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Wat gaan we sleutelen deze winter?
Ja dat had ik in de gaten, maar omdat die banden die Jeroen aangaf 15 "waren en jij aangaf dat die voorp lagen en achterop 16" snapte ik m even niet...gerrit323 wrote:Neen deze maten zijn voor de e30 hartges .. 16" voor/achteruwbuurman wrote:heb jij achter 16"en voor 15"Gerrit?
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Wat gaan we sleutelen deze winter?
Okee dan, Randy heeft wat te doen deze winter haha, gefeliciteerd! En kom maar op met die foto's!
Dacht overigens dat het een 2 liter was, maar dat bleek dus een 2.5 te zijn?
Dacht overigens dat het een 2 liter was, maar dat bleek dus een 2.5 te zijn?
Regards/groeten, Jeroen
Re: Wat gaan we sleutelen deze winter?
En er komt weer een mooi topic bij om te volgen deze winter 
Ik wil zoveel aan m'n auto's doen, maar het zit met tijd en geld niet mee momenteel. Ik denk dat ik de 318i op rij, en er verder niks aan doe. De 320i wil ik samen met een vriend aan gaan pakken, en later professioneel over laten spuiten. Misschien van de zomer in oost Europa. Mechanisch zijn ze allebei prima in orde, maar er valt altijd wat te verbeteren.
Ik wil zoveel aan m'n auto's doen, maar het zit met tijd en geld niet mee momenteel. Ik denk dat ik de 318i op rij, en er verder niks aan doe. De 320i wil ik samen met een vriend aan gaan pakken, en later professioneel over laten spuiten. Misschien van de zomer in oost Europa. Mechanisch zijn ze allebei prima in orde, maar er valt altijd wat te verbeteren.
