M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 22-05-2012
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 30-10-2010
Die bewuste moer staat vast met een dikke 400 NM. Ik heb gezien in het restauratietopic van wat duitse Baurs dat ze met twee houten balken bij de krukas e.e.a. blokkeren en dan een soort ratel met een arm van een meter dit losmaken. Ik zal eens kijken of ik dit topic kan vinden.
Gevonden:
http://3er-foren.de/showthread.php?tid=9703&page=29
Gevonden:
http://3er-foren.de/showthread.php?tid=9703&page=29
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- pattam2009
- E21 VIP

- Posts: 1066
- Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
- My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
- Location: Zuid Holland
Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 30-10-2010
Ik heb de moer losgehaald met een lucht tol, geen probleem.
Succes.
Succes.
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
Gr, Patrick.
Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 30-10-2010
Probleem had ik ook,
heb het toen zo opgelost:

en

Maar een luchttol lijkt me demakkelijkste oplossing
heb het toen zo opgelost:

en

Maar een luchttol lijkt me demakkelijkste oplossing
Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 30-10-2010
UPDATE...
Vandaag toch eea geprobeerd om los te halen met "gewone" tools... maar geen succes... dus ga toch voor een special tool... zelf maken of evt. de luchtsleutel, al vraag ik me af of dit gaat lukken, maar niet geschoten is altijd mis...
Dus ben verder gegaan met het aftappe van olie en de carterpan verwijderd... Krukas goed kunne bekijken... lagerschalen even losgehaald en deze hadden een nihile slijtage... Toen kwam de buurman even binnenlopen... hij is werktuigbouwkundige... even gekeken naar div. onderdelen... ook de cylinderwanden etc.... Hij was tevreden... haha...
Dus t valt allemaal wel mee... de krasjes (structuur) in de cylinders zijn goed zichtbaar... dus dat is ook een pluspunt...
Nu rest mij alleen nog het nakijken van de oliepomp (evt. vervangen) en het nakijken van de krukas (iets grondiger)...
en daarvoor haal ik hem er dus het liefst uit... waarna ik alles dus ook weer goed kan reinigen zoals de kop...
Even wat fototjes:



mijn maat ivo was ook nog even langs geweest... nog even eea gecheckt en ook hij was toch wel content... Ik had van hem al digitale werkplaatshandboek (engels) maar nu had hij ook even het werkplaatshandboek in het nederlands bij (papiere versie) dus dat is altijd makkelijk... Hij verschilt niet al te veel met die van de e21... maar t is wel de juiste en alles staat erin...
LATER MEER!
Vandaag toch eea geprobeerd om los te halen met "gewone" tools... maar geen succes... dus ga toch voor een special tool... zelf maken of evt. de luchtsleutel, al vraag ik me af of dit gaat lukken, maar niet geschoten is altijd mis...
Dus ben verder gegaan met het aftappe van olie en de carterpan verwijderd... Krukas goed kunne bekijken... lagerschalen even losgehaald en deze hadden een nihile slijtage... Toen kwam de buurman even binnenlopen... hij is werktuigbouwkundige... even gekeken naar div. onderdelen... ook de cylinderwanden etc.... Hij was tevreden... haha...
Dus t valt allemaal wel mee... de krasjes (structuur) in de cylinders zijn goed zichtbaar... dus dat is ook een pluspunt...
Nu rest mij alleen nog het nakijken van de oliepomp (evt. vervangen) en het nakijken van de krukas (iets grondiger)...
en daarvoor haal ik hem er dus het liefst uit... waarna ik alles dus ook weer goed kan reinigen zoals de kop...
Even wat fototjes:



mijn maat ivo was ook nog even langs geweest... nog even eea gecheckt en ook hij was toch wel content... Ik had van hem al digitale werkplaatshandboek (engels) maar nu had hij ook even het werkplaatshandboek in het nederlands bij (papiere versie) dus dat is altijd makkelijk... Hij verschilt niet al te veel met die van de e21... maar t is wel de juiste en alles staat erin...
LATER MEER!
Gr. Randy
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 06-11-2010
Even een vraagje / mening...
Oliepomp vervangen JA / NEE ??
hij ziet er goed uit maar weet niet echt hoe dit te testen... volgens het handboek zou de veer nog voldoende spanning moeten hebben...
Iemand tips / trics???
jaaaaa... de opbouw kan bijna weer beginnen
Oliepomp vervangen JA / NEE ??
hij ziet er goed uit maar weet niet echt hoe dit te testen... volgens het handboek zou de veer nog voldoende spanning moeten hebben...
Iemand tips / trics???
jaaaaa... de opbouw kan bijna weer beginnen
Gr. Randy
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
- gerrit323
- E21 VIP

- Posts: 4603
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 06-11-2010
Hoi Randy
Leuk om te lezen dat alles goed meevalt met je blok
Ivm de cilinderwnaden een kleine referentiefoto van hoe mjin cilinderwanden eruit zagen bij het wisselen van de kop .. zoals het hoort dus...

Ivm de oliepomp .. ik ben ook aan het twijfelen geweest om ze op het 2.7 blok dat ik net kocht wel/niet te vervangen.
Ik heb besloten om ze toch maar te vernieuwen, je zou niet willen zien dat er na de ganse opbouw niet genoeg oliedruk wordt opgebouwd door een defecte/oude oliepomp .. dan kan je een gans stuk terug loshalen
Veel succes verder
Gerrit
Leuk om te lezen dat alles goed meevalt met je blok
Ivm de cilinderwnaden een kleine referentiefoto van hoe mjin cilinderwanden eruit zagen bij het wisselen van de kop .. zoals het hoort dus...

Ivm de oliepomp .. ik ben ook aan het twijfelen geweest om ze op het 2.7 blok dat ik net kocht wel/niet te vervangen.
Ik heb besloten om ze toch maar te vernieuwen, je zou niet willen zien dat er na de ganse opbouw niet genoeg oliedruk wordt opgebouwd door een defecte/oude oliepomp .. dan kan je een gans stuk terug loshalen
Veel succes verder
Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 06-11-2010
Gerrit bedankt voor je reactie!!!
Bij mij zien de cylinderwanden er ook zo uit... ik zal snel eens een closeup foto maken...
Aan alles blijkt wel dat de auto iets te rijk gelopen heeft... er was nogal wat roet uitslag... Ik laat daarom alles weer prof. reinigen... om alle aanslag eruit te krijgen... dit is bij de cylinderkop goed gelukt dus denk dat het bij het onderblok ook wel goed komt...
de kosten voor een oliepomp zijn niet al te hoog dus ik denk dat ik hem gewoon vernieuw...
Nogmaal bedankt voor je reactie!
Bij mij zien de cylinderwanden er ook zo uit... ik zal snel eens een closeup foto maken...
Aan alles blijkt wel dat de auto iets te rijk gelopen heeft... er was nogal wat roet uitslag... Ik laat daarom alles weer prof. reinigen... om alle aanslag eruit te krijgen... dit is bij de cylinderkop goed gelukt dus denk dat het bij het onderblok ook wel goed komt...
de kosten voor een oliepomp zijn niet al te hoog dus ik denk dat ik hem gewoon vernieuw...
Nogmaal bedankt voor je reactie!
Gr. Randy
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
- pattam2009
- E21 VIP

- Posts: 1066
- Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
- My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
- Location: Zuid Holland
Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 06-11-2010
Heb je de moer al los
Als het niet lukt is Zeeland niet te ver weg van Zuid Holland,(voorne putten)
Het is zo gebeurd met het juiste gereedschap, ik hoor het wel als ik kan helpen.
Als het niet lukt is Zeeland niet te ver weg van Zuid Holland,(voorne putten)
Het is zo gebeurd met het juiste gereedschap, ik hoor het wel als ik kan helpen.
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
Gr, Patrick.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 06-11-2010
Jammer genoeg is het het dorpje Zeeland en niet de provincie 
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- pattam2009
- E21 VIP

- Posts: 1066
- Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
- My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
- Location: Zuid Holland
Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 06-11-2010
Oke dan, Zeeland (N.Br)
ja dat is iets verder weg maar het aanbod blijft geldig
ja dat is iets verder weg maar het aanbod blijft geldig
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
Gr, Patrick.
Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 06-11-2010
haha idd zeeland in noord brabant... maar t komt wel al goed hoor...
Trouwens... iemand enig idee waarom er op de trillingsdemper nog 2 extra (aan elkaar) poelies zitten waar een V-snaar over lijkt te lopen?? want bij mijn weten zit er maar 1 snaar op deze motor... van de trillingsdemper naar dynamo naar waterpomp... dus hou ik er 2 over, die welliswaar aan elkaar vast zitten... zijn deze ergens voor?? of kan ik die eraf laten??
ben namenlijk onderdelen aan t bestellen en wil weten of ik nix mis...
groetjes Randy
Trouwens... iemand enig idee waarom er op de trillingsdemper nog 2 extra (aan elkaar) poelies zitten waar een V-snaar over lijkt te lopen?? want bij mijn weten zit er maar 1 snaar op deze motor... van de trillingsdemper naar dynamo naar waterpomp... dus hou ik er 2 over, die welliswaar aan elkaar vast zitten... zijn deze ergens voor?? of kan ik die eraf laten??
ben namenlijk onderdelen aan t bestellen en wil weten of ik nix mis...
groetjes Randy
Gr. Randy
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 06-11-2010
he Randy, misschien voor stuurbekrachtigingspomp en de ander voor aircopomp?
So many cars, so little time
Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 06-11-2010
dat zou kunnen... maar die heb ik niet nodig dus laat ik ze eraf... ik kon ze niet thuisbrengen...Wondermike wrote:he Randy, misschien voor stuurbekrachtigingspomp en de ander voor aircopomp?
t begint nou egt goed te komen... als de onderdelen binnen zijn kan de opbouw beginnen...
(maandag bestellen)
Gr. Randy
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 06-11-2010
Die poelie wel bewaren hoor voor de drie riemen.
So many cars, so little time
Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 06-11-2010
bewaren zowieso... maar hoef hem er dan toch niet op te laten zitten?Wondermike wrote:Die poelie wel bewaren hoor voor de drie riemen.
Gr. Randy
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016