M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 22-05-2012

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 30-10-2010

Post by Peter V. »

Die bewuste moer staat vast met een dikke 400 NM. Ik heb gezien in het restauratietopic van wat duitse Baurs dat ze met twee houten balken bij de krukas e.e.a. blokkeren en dan een soort ratel met een arm van een meter dit losmaken. Ik zal eens kijken of ik dit topic kan vinden.

Gevonden:
http://3er-foren.de/showthread.php?tid=9703&page=29


Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
pattam2009
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1066
Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
Location: Zuid Holland

Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 30-10-2010

Post by pattam2009 »

Ik heb de moer losgehaald met een lucht tol, geen probleem.
Succes.
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
User avatar
ac/dennis
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1439
Joined: Sat Mar 26, 2005 2:03 pm
Location: Holland, Deventer

Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 30-10-2010

Post by ac/dennis »

Probleem had ik ook,
heb het toen zo opgelost:

Image

en

Image


Maar een luchttol lijkt me demakkelijkste oplossing
r@n-d
E21 Pro
Posts: 601
Joined: Fri Mar 06, 2009 10:15 pm
Location: Zeeland (N.Br)

Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 30-10-2010

Post by r@n-d »

UPDATE...

Vandaag toch eea geprobeerd om los te halen met "gewone" tools... maar geen succes... dus ga toch voor een special tool... zelf maken of evt. de luchtsleutel, al vraag ik me af of dit gaat lukken, maar niet geschoten is altijd mis...

Dus ben verder gegaan met het aftappe van olie en de carterpan verwijderd... Krukas goed kunne bekijken... lagerschalen even losgehaald en deze hadden een nihile slijtage... Toen kwam de buurman even binnenlopen... hij is werktuigbouwkundige... even gekeken naar div. onderdelen... ook de cylinderwanden etc.... Hij was tevreden... haha...
Dus t valt allemaal wel mee... de krasjes (structuur) in de cylinders zijn goed zichtbaar... dus dat is ook een pluspunt...
Nu rest mij alleen nog het nakijken van de oliepomp (evt. vervangen) en het nakijken van de krukas (iets grondiger)...
en daarvoor haal ik hem er dus het liefst uit... waarna ik alles dus ook weer goed kan reinigen zoals de kop...

Even wat fototjes:

Image

Image

Image

mijn maat ivo was ook nog even langs geweest... nog even eea gecheckt en ook hij was toch wel content... Ik had van hem al digitale werkplaatshandboek (engels) maar nu had hij ook even het werkplaatshandboek in het nederlands bij (papiere versie) dus dat is altijd makkelijk... Hij verschilt niet al te veel met die van de e21... maar t is wel de juiste en alles staat erin...

LATER MEER!
Gr. Randy

e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
r@n-d
E21 Pro
Posts: 601
Joined: Fri Mar 06, 2009 10:15 pm
Location: Zeeland (N.Br)

Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 06-11-2010

Post by r@n-d »

Even een vraagje / mening...

Oliepomp vervangen JA / NEE ??
hij ziet er goed uit maar weet niet echt hoe dit te testen... volgens het handboek zou de veer nog voldoende spanning moeten hebben...
Iemand tips / trics???

jaaaaa... de opbouw kan bijna weer beginnen :P
Gr. Randy

e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4603
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 06-11-2010

Post by gerrit323 »

Hoi Randy

Leuk om te lezen dat alles goed meevalt met je blok :!:

Ivm de cilinderwnaden een kleine referentiefoto van hoe mjin cilinderwanden eruit zagen bij het wisselen van de kop .. zoals het hoort dus...

Image

Ivm de oliepomp .. ik ben ook aan het twijfelen geweest om ze op het 2.7 blok dat ik net kocht wel/niet te vervangen.
Ik heb besloten om ze toch maar te vernieuwen, je zou niet willen zien dat er na de ganse opbouw niet genoeg oliedruk wordt opgebouwd door een defecte/oude oliepomp .. dan kan je een gans stuk terug loshalen :roll:

Veel succes verder :wink:

Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
r@n-d
E21 Pro
Posts: 601
Joined: Fri Mar 06, 2009 10:15 pm
Location: Zeeland (N.Br)

Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 06-11-2010

Post by r@n-d »

Gerrit bedankt voor je reactie!!!
Bij mij zien de cylinderwanden er ook zo uit... ik zal snel eens een closeup foto maken...
Aan alles blijkt wel dat de auto iets te rijk gelopen heeft... er was nogal wat roet uitslag... Ik laat daarom alles weer prof. reinigen... om alle aanslag eruit te krijgen... dit is bij de cylinderkop goed gelukt dus denk dat het bij het onderblok ook wel goed komt...
de kosten voor een oliepomp zijn niet al te hoog dus ik denk dat ik hem gewoon vernieuw...

Nogmaal bedankt voor je reactie!
Gr. Randy

e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
User avatar
pattam2009
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1066
Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
Location: Zuid Holland

Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 06-11-2010

Post by pattam2009 »

Heb je de moer al los :?:
Als het niet lukt is Zeeland niet te ver weg van Zuid Holland,(voorne putten) :wink:
Het is zo gebeurd met het juiste gereedschap, ik hoor het wel als ik kan helpen.
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 06-11-2010

Post by Peter V. »

Jammer genoeg is het het dorpje Zeeland en niet de provincie :idea:
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
pattam2009
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1066
Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
Location: Zuid Holland

Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 06-11-2010

Post by pattam2009 »

Oke dan, Zeeland (N.Br) :oops:

ja dat is iets verder weg maar het aanbod blijft geldig :wink:
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
r@n-d
E21 Pro
Posts: 601
Joined: Fri Mar 06, 2009 10:15 pm
Location: Zeeland (N.Br)

Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 06-11-2010

Post by r@n-d »

haha idd zeeland in noord brabant... maar t komt wel al goed hoor...

Trouwens... iemand enig idee waarom er op de trillingsdemper nog 2 extra (aan elkaar) poelies zitten waar een V-snaar over lijkt te lopen?? want bij mijn weten zit er maar 1 snaar op deze motor... van de trillingsdemper naar dynamo naar waterpomp... dus hou ik er 2 over, die welliswaar aan elkaar vast zitten... zijn deze ergens voor?? of kan ik die eraf laten??
ben namenlijk onderdelen aan t bestellen en wil weten of ik nix mis...

groetjes Randy
Gr. Randy

e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 06-11-2010

Post by Wondermike »

he Randy, misschien voor stuurbekrachtigingspomp en de ander voor aircopomp?
So many cars, so little time
r@n-d
E21 Pro
Posts: 601
Joined: Fri Mar 06, 2009 10:15 pm
Location: Zeeland (N.Br)

Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 06-11-2010

Post by r@n-d »

Wondermike wrote:he Randy, misschien voor stuurbekrachtigingspomp en de ander voor aircopomp?
dat zou kunnen... maar die heb ik niet nodig dus laat ik ze eraf... ik kon ze niet thuisbrengen...
t begint nou egt goed te komen... als de onderdelen binnen zijn kan de opbouw beginnen...
(maandag bestellen)
Gr. Randy

e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 06-11-2010

Post by Wondermike »

Die poelie wel bewaren hoor voor de drie riemen.
So many cars, so little time
r@n-d
E21 Pro
Posts: 601
Joined: Fri Mar 06, 2009 10:15 pm
Location: Zeeland (N.Br)

Re: M20B25 3x dubbele Solex C.40 ADDHE >>> UPDATE 06-11-2010

Post by r@n-d »

Wondermike wrote:Die poelie wel bewaren hoor voor de drie riemen.
bewaren zowieso... maar hoef hem er dan toch niet op te laten zitten?
Gr. Randy

e21; resedagrün metallic; 320/6; Solex 4A1; 1978
e36; donkerblauw; 325i; 1992
f36; saphirschwarz metallic; 435xd; 2016
Post Reply