KD-57-TF maar zal je helaas niet meer vinden.
ik zal je uitleggen waarom,
Nadat mijn distributie snaar was gebroken en er meerdere kleppen krom waren ben ik aan het sleutelen gegaan.
3 kleppen opnieuw geschuurd en gelijk de klepseals vervangen, motor liep weer als nieuw zo mooi.
De volgende dag vol trots een stukje aan het toeren totdat het toerental ineens op zo'n 3000 rpm bleef draaien.
direct gestopt om te kijken wat er aan de hand kon zijn, na een eerste blik onder de kap niks afwijkend te zien.
motor weer gestart maar het toerental bleef hoog, na een klein stukje rijden toch maar weer kijken.
wat er toen gebeurde heb ik nu nog last van
Na een tweede inspectie onder de kap rook ik wel wat benzine maar kon zo direct geen lekkage ontdekken.
Omdat het dicht bij huis was bedacht ik me, daar verder te zoeken.
Nadat ik de motorkap dicht klikte begon de startmotor spontaan te draaien en ook een plof van een ontsteking met een brand tot gevolg.
Omdat de Bmw nog in zijn eerste versnelling stond begon die te gaan rijden
Nou kan ik vertellen dat je daar toch ff van in paniek schiet.
Het geluk was dat er zo'n 5 meter verderop een boom stond waar de Bmw tegen tot stilstand kwam.
Ondertussen sloegen de vlammen uit de wielkasten.
Ik bedacht me maar één dingen, BLUSSEN maar helaas toen ik de motorkap open wilde maken brak de kabel die door het vuur
al verbrand was.
Na zo'n 5 minuten, voor mijn gevoel 5 dagen, was de brandweer er.
ondanks dat je auto in vuur en vlam staat, is het toch raar om te zien dat er een brandweerman op je motorkap staat om vervolgens met een koevoet je motorkap te ontwrichten.
EIGENWIJS als de beste man was, riep ik al voor de tweede keer dat de kap niet van voren maar vanaf het raam opengaat

..... uiteindelijk toen alles geblust was blijft er een trieste blik over.
Echt alles was weg onder de motorkap, dan is zo'n blok ineens iel om te zien staan op ze twee steuntjes.
Conclusie van het probleem moet het volgende zijn geweest,
De carburateur heb ik los van het spruitstuk gehaald maar alle slangen laten zitten.
Vervolgens heb ik de carburateur met slang en al naar de voorruit gekanteld.
Na de revisie, de carburateur met slang en al weer naar het spruitstuk gedraaid en vastgezet.
Slim he, dacht ik.
Wat er gebeurd is dat er een slang door het draaien tijdens de revisie van de kop lek is gegaan en precies boven de startmotor is gaan lekken.
Door het scheurtje in de slang ontstond er valse lucht en daardoor ging het toerental omhoog.
Vervolgens door kortsluiting van de benzine die lekte op de startmotor is die gaan draaien met het bovenstaand als gevolg.
Oude fotos, oude verhalen
ik kan er nu om lachen hoor, het is alweer 19 jaar geleden.
misschien dat er meer mooie anekdote te vertellen zijn.