Wat gaan we sleutelen deze winter?

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Wat gaan we sleutelen deze winter?

Post by 323baur »

Leon sloopt volgens mij voornamelijk 4 cilinders.
6 cilinders hadden standaard een stabi. De 323i was ietsjes dikekr.


Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2976
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: Wat gaan we sleutelen deze winter?

Post by loentje »

Kreeg het er toevallig gisteren met Zavit over, dus zat het met af te vragen. Kon het me niet helemaal herinneren of een 320/6 nu wel of geen stabi achter had.

Maar weet het nu dus weer! :mrgreen:

groeten loentje
User avatar
ac/dennis
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1439
Joined: Sat Mar 26, 2005 2:03 pm
Location: Holland, Deventer

Re: Wat gaan we sleutelen deze winter?

Post by ac/dennis »

Leuk om te lezen waar iedereen mee bezig gaat deze komende maanden.
Hier mijn lijstje:
  • - 323i veerpoten plaatsen met H&R en de bilsteins
    - Achter de Bilsteins en H&R poten plaatsen.
    - Brembo klauwen voor plaatsen
    - Goodridge remleidingen plaatsen
    - Sper plaatsen
    - Sleutelconversie zodat alles met 1 sleutel kan
    - M-spoiler aan de voorkant plaatsen (valt dan nog te bezien of deze blijft)
Verder nog een lijst met kleine dingetjes, komen vanzelf wel.
Problemen met het plaatwerk/roest kunnen wmb nog wel een jaartje wachten
User avatar
jamesV
E21 Pro
Posts: 557
Joined: Thu Jul 22, 2010 10:51 pm
Location: west vlaanderen - belgie
Contact:

Re: Wat gaan we sleutelen deze winter?

Post by jamesV »

mijn plannen:

enkel de koppeling en drukplaat vervangen.. de rest is voor volgend jaar :)
User avatar
raymondw
E21 Pro
Posts: 1449
Joined: Thu Jun 19, 2008 10:13 pm

Re: Wat gaan we sleutelen deze winter?

Post by raymondw »

Ik heb nog behoorlijk wat op de lat staan.

E28 M5:
1) Eventueel een complete achterasrevisie.
a) Diff uitbouwen, reinigen en opnieuw opbouwen
b) Achterste subframe uitbouwen, stralen, verzinken en poedercoaten.
c) Alles wat daarbij hoort
d) ABS Tandrad kranzen van de achterwielen vervangen

2) Koplamp units uitbouwen
a) Frames stralen, verzinken en poedercoaten
b) Opnieuw opbouwen met nieuwe onderdelen
c) Vervangen koplamphoogte regeling
d) Reparatie koplamp wissers.

3) Voorwielophanging
a) Onderste draagarmen vervangen
b) Remblokken en remklauwen inspectie

4) Interieur
a) Zoektocht naar een orig zwart leren interieur. Liefst i.z.g staat.

E34 M5:
1) Drukbollen en hydraulische slangen van de niveauregeling vervangen
2) Motorolie verversen
3) Koelvloeistof verversen.
4) Als ik hem ga gebruiken volgend jaar
a) Nieuwe achterbanden (Michelin PS2)
b) Injector revisie door von Prickartz consult in Linnich (Duitsland)

E32 735i:
1) Motorolie verversen
2) Koelvloeistof verversen.
3) Onderzoek naar relatie ratel en tuimelaars, eventueel tuimelaars vervangen
4) Voorstoelen uitbouwen en electrische verstelling repareren.
5) Dorpel linksachter herstellen (slecht gerepareerde schade >12jaar terug)

Of mij alles gaat lukken weet ik niet; de prio licht toch bij de E28 omdat ik deze volgend jaar weer ga gebruiken. De E34 heeft wat minder prio, maar olie en koelvloeistof moet toch. Het herstel van de stoelen en dorpel van de E32 staat hoog op de lijst. De rest wat minder.

Mvrgr,

Raymond
Carpe Diem, Raymond
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Wat gaan we sleutelen deze winter?

Post by uwbuurman »

hoop dat je veel vrije tijd hebt! ;-)
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4603
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: Wat gaan we sleutelen deze winter?

Post by gerrit323 »

Hey Jeroen ik veronderstel dat jij de ferodo ds blokken nog niet hebt kunnen monteren in de wilwood klauwen maar heb je deze al klaarliggen?
Eventueel het stuknr van die ferodo blokken even melden dan kan ik ze alvast ook al aanschaffen .. ik moet toch een reserve setje hebben ... de ferodo's kunnen alleen maar beter zijn dan het wilwood spul ..

Binnenkort het voorste raam vervangen... en aan de achterste remmerij beginnen ... ook een tikje in het kleppendeksel, duidelijk hoorbaar bij koude motor vooral en tussen de 1500 en 2000 t-min ... iemand?? daarboven en onder is die tik er niet.

Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Wat gaan we sleutelen deze winter?

Post by Wondermike »

Ik denk dat het blok versleten is.
Misschien wat voor de buurman :wha
So many cars, so little time
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29996
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Wat gaan we sleutelen deze winter?

Post by Jeroen »

Raar dat tikken, normaal gesproken loopt dat wel met het toerental op, misschien een tuimelaar?

Ik ben nog steeds moed aan het verzamelen om een paar avonden in een frisse garage te spenderen, maar als ik ze er al op had dan kwam de E21 nog niet buiten. Maar het kan eigenlijk alleen maar beter zijn dan de standaard Wilwood blokken.

Gegevens:

FRP3108 Dimensions 79,5 x 58,6 x 12,4 mm DS 2500 FRONT PAD
Main Fitments = WILWOOD 150-8813K (pad 7912)
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4603
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: Wat gaan we sleutelen deze winter?

Post by gerrit323 »

Jeroen wrote:Raar dat tikken, normaal gesproken loopt dat wel met het toerental op, misschien een tuimelaar?

Ik ben nog steeds moed aan het verzamelen om een paar avonden in een frisse garage te spenderen, maar als ik ze er al op had dan kwam de E21 nog niet buiten. Maar het kan eigenlijk alleen maar beter zijn dan de standaard Wilwood blokken.

Gegevens:

FRP3108 Dimensions 79,5 x 58,6 x 12,4 mm DS 2500 FRONT PAD
Main Fitments = WILWOOD 150-8813K (pad 7912)

dus de eerste lijn is het nr van de ferodo blokken die we nodig hebben

die tik Tja tuimelaar lijkt mij sterk .. allemaal nieuwe bij de hartge koprevisie evenals de veren :roll: bij warme motor hoor je het nog maar duidelijk minder .. kleppen zijn allemaal gesteld vorig jaar voor de alpentoer ... kantelende zuiger??
Nu ik maak mij niet teveel zorgen hoor .. blok deed het de laatste rit prima .. vermogen voldoende aanwezig, geen olie of waterverbruik en geen blauwe rook.

Waar ik aan zit te denken is mss wat dikkere olie te gebruiken .. ik heb er nu castrol tws 10w60 inzitten

Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29996
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Wat gaan we sleutelen deze winter?

Post by Jeroen »

Een kantelende zuiger lijkt me niet, dat veroorzaakt geen tik maar eerder een roffeltje. Het roffeltje wat elke M20 en zeker de B23 wel heeft bij een koude start en dat na enkele minuten weg is, daarmee niet afhankelijk van toerental maar van temp. En weet je zeker dat het weg is, of wordt het overstemd door overig motorgeluid op toeren?

Op zich vind ik zelf TWS 10W60 wel overdaad voor een M20 qua kosten, daarnaast idd liever een 15W en met meer kms is 20W ook prima, de toleranties op het blok laten dat moeiteloos toe. Misschien gewoon eens een 15W40 erin mikken?

Art nr is idd FRP3108
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4603
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: Wat gaan we sleutelen deze winter?

Post by gerrit323 »

Het lijkt mij eerder weg te zijn eens boven de 2000 t-min .. (je hoort dan nog wel een licht getik maar dat komt door de kleppen) bij stationair draaien is het er ook niet :roll: enkel als je de toeren manueel door de gasklep te bedienen traag laat opkomen is het er (ook niet constant enkel af en toe) :!: tussen de 1500 en 2000.

Nu ik heb net voor de zekerheid effe het kleppendeksel gelicht en kan visueel niets abnormaals zien (tuimelaars, klepveren, tuimelaarklemmen) zien er allemaal mooi en schadeloos uit.

Mss is het altijd wel zo geweest en is het me nu opgevallen omdat ik toevallig vlak bij het blok stond als het aan het warmdraaien was op ong 1800 t-min.

Niet teveel zorgen om maken, het blok doet alles normaal ook de gasrespons is ok .. mss gewoon eens proberen met 15w40 erin te gooien .. al zal die 10w60 zeker geen kwaad kunnen .. gebruik ik al jaren in al mijn blokjes

BTW thanks voor de ferodo onderdeelnr :thumbsup
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1211
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Re: Wat gaan we sleutelen deze winter?

Post by Smartie »

Voor in de winter.
Eigenlijk rijdt ik als 1 van de weinige gewoon door in de winter. )-:

Achtergordels monteren, halverwege al. Mike/Gerrit een foto van de plaats van de gordel op de c-stijl?
Radio snoeren plaatsen/doormeten.
Radio aansluiten. Na bovenstaande een makkie nu teveel gepruts.
Andere velgen met nieuwe banden, done.
Pakking carb vervangen, zuigt valse lucht.
Stoelen, sport 5-serie, bekleden, waarschijnlijk te veel werk.

Zomer plannen:
5-bak plaatsen plus rubbers bak en aandrijfas vervangen.
D-riem enzo vervangen
Hopelijk de stoelen plaatsen.
Roest behandelen voor winter 2011-2012.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Wat gaan we sleutelen deze winter?

Post by Wondermike »

Na wat dreigmail van Smartie hier de gevraagde foto..... :wtf
Bovenste gaatjes zijn van de klapramen, het gat voor de gordel zit zo'n 7 cm achter het diepste punt van de knik. (en dan iets naar boven :wink: )

Image
So many cars, so little time
User avatar
Smartie
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1211
Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip
Location: Assen

Re: Wat gaan we sleutelen deze winter?

Post by Smartie »

GELUKT!!!!
Post Reply