Wat gaan we sleutelen deze winter?
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Wat gaan we sleutelen deze winter?
Leon sloopt volgens mij voornamelijk 4 cilinders.
6 cilinders hadden standaard een stabi. De 323i was ietsjes dikekr.
6 cilinders hadden standaard een stabi. De 323i was ietsjes dikekr.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Re: Wat gaan we sleutelen deze winter?
Kreeg het er toevallig gisteren met Zavit over, dus zat het met af te vragen. Kon het me niet helemaal herinneren of een 320/6 nu wel of geen stabi achter had.
Maar weet het nu dus weer!
groeten loentje
Maar weet het nu dus weer!
groeten loentje
Re: Wat gaan we sleutelen deze winter?
Leuk om te lezen waar iedereen mee bezig gaat deze komende maanden.
Hier mijn lijstje:
Problemen met het plaatwerk/roest kunnen wmb nog wel een jaartje wachten
Hier mijn lijstje:
- - 323i veerpoten plaatsen met H&R en de bilsteins
- Achter de Bilsteins en H&R poten plaatsen.
- Brembo klauwen voor plaatsen
- Goodridge remleidingen plaatsen
- Sper plaatsen
- Sleutelconversie zodat alles met 1 sleutel kan
- M-spoiler aan de voorkant plaatsen (valt dan nog te bezien of deze blijft)
Problemen met het plaatwerk/roest kunnen wmb nog wel een jaartje wachten
- jamesV
- E21 Pro
- Posts: 557
- Joined: Thu Jul 22, 2010 10:51 pm
- Location: west vlaanderen - belgie
- Contact:
Re: Wat gaan we sleutelen deze winter?
mijn plannen:
enkel de koppeling en drukplaat vervangen.. de rest is voor volgend jaar
enkel de koppeling en drukplaat vervangen.. de rest is voor volgend jaar
Re: Wat gaan we sleutelen deze winter?
Ik heb nog behoorlijk wat op de lat staan.
E28 M5:
1) Eventueel een complete achterasrevisie.
a) Diff uitbouwen, reinigen en opnieuw opbouwen
b) Achterste subframe uitbouwen, stralen, verzinken en poedercoaten.
c) Alles wat daarbij hoort
d) ABS Tandrad kranzen van de achterwielen vervangen
2) Koplamp units uitbouwen
a) Frames stralen, verzinken en poedercoaten
b) Opnieuw opbouwen met nieuwe onderdelen
c) Vervangen koplamphoogte regeling
d) Reparatie koplamp wissers.
3) Voorwielophanging
a) Onderste draagarmen vervangen
b) Remblokken en remklauwen inspectie
4) Interieur
a) Zoektocht naar een orig zwart leren interieur. Liefst i.z.g staat.
E34 M5:
1) Drukbollen en hydraulische slangen van de niveauregeling vervangen
2) Motorolie verversen
3) Koelvloeistof verversen.
4) Als ik hem ga gebruiken volgend jaar
a) Nieuwe achterbanden (Michelin PS2)
b) Injector revisie door von Prickartz consult in Linnich (Duitsland)
E32 735i:
1) Motorolie verversen
2) Koelvloeistof verversen.
3) Onderzoek naar relatie ratel en tuimelaars, eventueel tuimelaars vervangen
4) Voorstoelen uitbouwen en electrische verstelling repareren.
5) Dorpel linksachter herstellen (slecht gerepareerde schade >12jaar terug)
Of mij alles gaat lukken weet ik niet; de prio licht toch bij de E28 omdat ik deze volgend jaar weer ga gebruiken. De E34 heeft wat minder prio, maar olie en koelvloeistof moet toch. Het herstel van de stoelen en dorpel van de E32 staat hoog op de lijst. De rest wat minder.
Mvrgr,
Raymond
E28 M5:
1) Eventueel een complete achterasrevisie.
a) Diff uitbouwen, reinigen en opnieuw opbouwen
b) Achterste subframe uitbouwen, stralen, verzinken en poedercoaten.
c) Alles wat daarbij hoort
d) ABS Tandrad kranzen van de achterwielen vervangen
2) Koplamp units uitbouwen
a) Frames stralen, verzinken en poedercoaten
b) Opnieuw opbouwen met nieuwe onderdelen
c) Vervangen koplamphoogte regeling
d) Reparatie koplamp wissers.
3) Voorwielophanging
a) Onderste draagarmen vervangen
b) Remblokken en remklauwen inspectie
4) Interieur
a) Zoektocht naar een orig zwart leren interieur. Liefst i.z.g staat.
E34 M5:
1) Drukbollen en hydraulische slangen van de niveauregeling vervangen
2) Motorolie verversen
3) Koelvloeistof verversen.
4) Als ik hem ga gebruiken volgend jaar
a) Nieuwe achterbanden (Michelin PS2)
b) Injector revisie door von Prickartz consult in Linnich (Duitsland)
E32 735i:
1) Motorolie verversen
2) Koelvloeistof verversen.
3) Onderzoek naar relatie ratel en tuimelaars, eventueel tuimelaars vervangen
4) Voorstoelen uitbouwen en electrische verstelling repareren.
5) Dorpel linksachter herstellen (slecht gerepareerde schade >12jaar terug)
Of mij alles gaat lukken weet ik niet; de prio licht toch bij de E28 omdat ik deze volgend jaar weer ga gebruiken. De E34 heeft wat minder prio, maar olie en koelvloeistof moet toch. Het herstel van de stoelen en dorpel van de E32 staat hoog op de lijst. De rest wat minder.
Mvrgr,
Raymond
Carpe Diem, Raymond
- gerrit323
- E21 VIP

- Posts: 4603
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Wat gaan we sleutelen deze winter?
Hey Jeroen ik veronderstel dat jij de ferodo ds blokken nog niet hebt kunnen monteren in de wilwood klauwen maar heb je deze al klaarliggen?
Eventueel het stuknr van die ferodo blokken even melden dan kan ik ze alvast ook al aanschaffen .. ik moet toch een reserve setje hebben ... de ferodo's kunnen alleen maar beter zijn dan het wilwood spul ..
Binnenkort het voorste raam vervangen... en aan de achterste remmerij beginnen ... ook een tikje in het kleppendeksel, duidelijk hoorbaar bij koude motor vooral en tussen de 1500 en 2000 t-min ... iemand?? daarboven en onder is die tik er niet.
Gerrit
Eventueel het stuknr van die ferodo blokken even melden dan kan ik ze alvast ook al aanschaffen .. ik moet toch een reserve setje hebben ... de ferodo's kunnen alleen maar beter zijn dan het wilwood spul ..
Binnenkort het voorste raam vervangen... en aan de achterste remmerij beginnen ... ook een tikje in het kleppendeksel, duidelijk hoorbaar bij koude motor vooral en tussen de 1500 en 2000 t-min ... iemand?? daarboven en onder is die tik er niet.
Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Wat gaan we sleutelen deze winter?
Ik denk dat het blok versleten is.
Misschien wat voor de buurman
Misschien wat voor de buurman
So many cars, so little time
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29996
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Wat gaan we sleutelen deze winter?
Raar dat tikken, normaal gesproken loopt dat wel met het toerental op, misschien een tuimelaar?
Ik ben nog steeds moed aan het verzamelen om een paar avonden in een frisse garage te spenderen, maar als ik ze er al op had dan kwam de E21 nog niet buiten. Maar het kan eigenlijk alleen maar beter zijn dan de standaard Wilwood blokken.
Gegevens:
FRP3108 Dimensions 79,5 x 58,6 x 12,4 mm DS 2500 FRONT PAD
Main Fitments = WILWOOD 150-8813K (pad 7912)
Ik ben nog steeds moed aan het verzamelen om een paar avonden in een frisse garage te spenderen, maar als ik ze er al op had dan kwam de E21 nog niet buiten. Maar het kan eigenlijk alleen maar beter zijn dan de standaard Wilwood blokken.
Gegevens:
FRP3108 Dimensions 79,5 x 58,6 x 12,4 mm DS 2500 FRONT PAD
Main Fitments = WILWOOD 150-8813K (pad 7912)
Regards/groeten, Jeroen
- gerrit323
- E21 VIP

- Posts: 4603
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Wat gaan we sleutelen deze winter?
Jeroen wrote:Raar dat tikken, normaal gesproken loopt dat wel met het toerental op, misschien een tuimelaar?
Ik ben nog steeds moed aan het verzamelen om een paar avonden in een frisse garage te spenderen, maar als ik ze er al op had dan kwam de E21 nog niet buiten. Maar het kan eigenlijk alleen maar beter zijn dan de standaard Wilwood blokken.
Gegevens:
FRP3108 Dimensions 79,5 x 58,6 x 12,4 mm DS 2500 FRONT PAD
Main Fitments = WILWOOD 150-8813K (pad 7912)
dus de eerste lijn is het nr van de ferodo blokken die we nodig hebben
die tik Tja tuimelaar lijkt mij sterk .. allemaal nieuwe bij de hartge koprevisie evenals de veren
Nu ik maak mij niet teveel zorgen hoor .. blok deed het de laatste rit prima .. vermogen voldoende aanwezig, geen olie of waterverbruik en geen blauwe rook.
Waar ik aan zit te denken is mss wat dikkere olie te gebruiken .. ik heb er nu castrol tws 10w60 inzitten
Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29996
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Wat gaan we sleutelen deze winter?
Een kantelende zuiger lijkt me niet, dat veroorzaakt geen tik maar eerder een roffeltje. Het roffeltje wat elke M20 en zeker de B23 wel heeft bij een koude start en dat na enkele minuten weg is, daarmee niet afhankelijk van toerental maar van temp. En weet je zeker dat het weg is, of wordt het overstemd door overig motorgeluid op toeren?
Op zich vind ik zelf TWS 10W60 wel overdaad voor een M20 qua kosten, daarnaast idd liever een 15W en met meer kms is 20W ook prima, de toleranties op het blok laten dat moeiteloos toe. Misschien gewoon eens een 15W40 erin mikken?
Art nr is idd FRP3108
Op zich vind ik zelf TWS 10W60 wel overdaad voor een M20 qua kosten, daarnaast idd liever een 15W en met meer kms is 20W ook prima, de toleranties op het blok laten dat moeiteloos toe. Misschien gewoon eens een 15W40 erin mikken?
Art nr is idd FRP3108
Regards/groeten, Jeroen
- gerrit323
- E21 VIP

- Posts: 4603
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Wat gaan we sleutelen deze winter?
Het lijkt mij eerder weg te zijn eens boven de 2000 t-min .. (je hoort dan nog wel een licht getik maar dat komt door de kleppen) bij stationair draaien is het er ook niet
enkel als je de toeren manueel door de gasklep te bedienen traag laat opkomen is het er (ook niet constant enkel af en toe)
tussen de 1500 en 2000.
Nu ik heb net voor de zekerheid effe het kleppendeksel gelicht en kan visueel niets abnormaals zien (tuimelaars, klepveren, tuimelaarklemmen) zien er allemaal mooi en schadeloos uit.
Mss is het altijd wel zo geweest en is het me nu opgevallen omdat ik toevallig vlak bij het blok stond als het aan het warmdraaien was op ong 1800 t-min.
Niet teveel zorgen om maken, het blok doet alles normaal ook de gasrespons is ok .. mss gewoon eens proberen met 15w40 erin te gooien .. al zal die 10w60 zeker geen kwaad kunnen .. gebruik ik al jaren in al mijn blokjes
BTW thanks voor de ferodo onderdeelnr
Nu ik heb net voor de zekerheid effe het kleppendeksel gelicht en kan visueel niets abnormaals zien (tuimelaars, klepveren, tuimelaarklemmen) zien er allemaal mooi en schadeloos uit.
Mss is het altijd wel zo geweest en is het me nu opgevallen omdat ik toevallig vlak bij het blok stond als het aan het warmdraaien was op ong 1800 t-min.
Niet teveel zorgen om maken, het blok doet alles normaal ook de gasrespons is ok .. mss gewoon eens proberen met 15w40 erin te gooien .. al zal die 10w60 zeker geen kwaad kunnen .. gebruik ik al jaren in al mijn blokjes
BTW thanks voor de ferodo onderdeelnr
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
- Smartie
- E21 VIP

- Posts: 1211
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: Wat gaan we sleutelen deze winter?
Voor in de winter.
Eigenlijk rijdt ik als 1 van de weinige gewoon door in de winter. )-:
Achtergordels monteren, halverwege al. Mike/Gerrit een foto van de plaats van de gordel op de c-stijl?
Radio snoeren plaatsen/doormeten.
Radio aansluiten. Na bovenstaande een makkie nu teveel gepruts.
Andere velgen met nieuwe banden, done.
Pakking carb vervangen, zuigt valse lucht.
Stoelen, sport 5-serie, bekleden, waarschijnlijk te veel werk.
Zomer plannen:
5-bak plaatsen plus rubbers bak en aandrijfas vervangen.
D-riem enzo vervangen
Hopelijk de stoelen plaatsen.
Roest behandelen voor winter 2011-2012.
Eigenlijk rijdt ik als 1 van de weinige gewoon door in de winter. )-:
Achtergordels monteren, halverwege al. Mike/Gerrit een foto van de plaats van de gordel op de c-stijl?
Radio snoeren plaatsen/doormeten.
Radio aansluiten. Na bovenstaande een makkie nu teveel gepruts.
Andere velgen met nieuwe banden, done.
Pakking carb vervangen, zuigt valse lucht.
Stoelen, sport 5-serie, bekleden, waarschijnlijk te veel werk.
Zomer plannen:
5-bak plaatsen plus rubbers bak en aandrijfas vervangen.
D-riem enzo vervangen
Hopelijk de stoelen plaatsen.
Roest behandelen voor winter 2011-2012.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Wat gaan we sleutelen deze winter?
Na wat dreigmail van Smartie hier de gevraagde foto.....
Bovenste gaatjes zijn van de klapramen, het gat voor de gordel zit zo'n 7 cm achter het diepste punt van de knik. (en dan iets naar boven
)

Bovenste gaatjes zijn van de klapramen, het gat voor de gordel zit zo'n 7 cm achter het diepste punt van de knik. (en dan iets naar boven

So many cars, so little time
- Smartie
- E21 VIP

- Posts: 1211
- Joined: Tue May 18, 2010 4:27 pm
- My E21(s): 320/6 '78 rip
323i '78 wip - Location: Assen
Re: Wat gaan we sleutelen deze winter?
GELUKT!!!!