Uwbuurman: 323i 1978 Polaris
- Peter V.
- E21 VIP
- Posts: 12117
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *sleutelen motor eruit* pag
Volgens ons overzicht heb je dus eigenlijk een kop van een late M20 of een nieuw aangeschafte van later bouwjaar. Het blok is inderdaad een 2.0 blok van een E30 of E28. Als ik me niet vergis is het nummer in te voeren op een VIN-decoder.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29873
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *sleutelen motor eruit* pag
Is dat aan de uitlaatkant ofzo? Dan heeft de boel nl aardig te arm gelopen.uwbuurman wrote:Deze klep is mooi droog, maar war een rare “duinen” in het metaal? Lijkt wel of het gelast is geweest ofzo?
Chassisnr 2209350 hoort bij een E30 320i uit 1987. Dat van die te kleine inlaatpakkingen is wel spannend, en zeker een beperking!
Verder.... brrrr wat een prutswerk op sommige plaatsen dus! Maar goed, the only way is up!
Regards/groeten, Jeroen
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *sleutelen motor eruit* pag
Zou het kunnen dat doordat de onsteking niet goed heeft gestaan de verbranding te heet is geweest?
Dit is dan toch geen ETA blok maar een erg opgeboord 2.0 blok?
Dit is dan toch geen ETA blok maar een erg opgeboord 2.0 blok?

So many cars, so little time
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11871
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *sleutelen motor eruit* pag
Oei oei, dit zijn ze wel hoor.
Ik zou maar op zoek gaan naar de originele set up. Hierop voortbreien wordt helemaal niks denk ik.
Ik zou maar op zoek gaan naar de originele set up. Hierop voortbreien wordt helemaal niks denk ik.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19087
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *sleutelen motor eruit* pag
Mijn was verteld dat het een opgeboorde 2.3 is, maar dus een opgeboorde 2.0... Dat dat problemen gaat geven lijkt me niet heel raar. Mij is inmiddels wel duidelijk dat de afstelling van de motor ontzettend niet goed is geweest. Hij is 2000 km geleden, ergens in mei bij die Hartgeman in lent (vlakbij de Waalbrug) geweest, die heeft m voorzien van een nieuwe distributieriem en opnieuw afgesteld. Maar dat was geen goede actie, zo lijkt het....
- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11871
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *sleutelen motor eruit* pag
Ik denk idd dat een 2.0 blok op zich al niet de sterkste is, opboren naar veel grotere waarden geeft thermisch denk ontoelaatbare waardes.
wel ben ik nu erg benieuwd waar het excessieve olie gebruik nu vandaan komt.
wel ben ik nu erg benieuwd waar het excessieve olie gebruik nu vandaan komt.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *sleutelen motor eruit* pag
Kop is idd uit 92, vreemd dus!!
Of je blok is opgeboord kom je maar op een manier achter denk ik, en dat is je zuigers opmeten! Kop gaat er toch vanaf denk ik??
Maar idd, ik zou eens aan de vorige eigenaar vragen hoe of wat!
groeten loentje
Of je blok is opgeboord kom je maar op een manier achter denk ik, en dat is je zuigers opmeten! Kop gaat er toch vanaf denk ik??
Maar idd, ik zou eens aan de vorige eigenaar vragen hoe of wat!
groeten loentje
- gerrit323
- E21 VIP
- Posts: 4595
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *sleutelen motor eruit* pag
Wat kunnen sommigen toch klooien
zoals hierboven al gezegd ook mijn eerlijke menig .. weggooien dat onderblok.. als de kop nog goed is kan je deze uiteraard behouden ... een 731 geeft toch net dat ietje meer flow en vermogen als een 200 kop.
Het opboren van het 2.0 blok geeft op zich fysisch geen verschil met het opboren van een 2.3 blok ... de diamater van de cilinders zijn nl identiek ... wat ik me wel afvraag is of ze dan wel de krukas en drijfstangen van de 2.3 hebben gebruikt om de slag te verlengen anders is jouw blok nooit een 2.7 geweest
max een 2.4 lijkt mij .. veel zal duidelijk worden als ESA het uiteentrekt ...
Zoek een eta onderblok en bouw daarop verder .. uitboren is altijd de minst goede optie. Elk eta blok met inslag 27 6E A 122pk, vlakke zuigers is te gebruiken in combi met jouw kop. Een origineel 2.3 onderblok kan uiteraard ook
Alles plug en play dan .. iig succes met de verdere werken
Gerrit

Het opboren van het 2.0 blok geeft op zich fysisch geen verschil met het opboren van een 2.3 blok ... de diamater van de cilinders zijn nl identiek ... wat ik me wel afvraag is of ze dan wel de krukas en drijfstangen van de 2.3 hebben gebruikt om de slag te verlengen anders is jouw blok nooit een 2.7 geweest

Zoek een eta onderblok en bouw daarop verder .. uitboren is altijd de minst goede optie. Elk eta blok met inslag 27 6E A 122pk, vlakke zuigers is te gebruiken in combi met jouw kop. Een origineel 2.3 onderblok kan uiteraard ook

Alles plug en play dan .. iig succes met de verdere werken

Gerrit
Last edited by gerrit323 on Thu Jan 06, 2011 11:12 am, edited 2 times in total.
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *sleutelen motor eruit* pag
Het blok is mijn inziens te heet geweest. De klepstelen zijn niet zwart, maar wit.
We hebben het er even over gehad, maar de kosten die je kwijt bent om dit blok op te knappen kun je volgens mij beter in het spuitwerk investeren en dan een goed lopende 323i motor kopen.
We hebben het er even over gehad, maar de kosten die je kwijt bent om dit blok op te knappen kun je volgens mij beter in het spuitwerk investeren en dan een goed lopende 323i motor kopen.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *sleutelen motor eruit* pag
Heeee daar heb ik er nog een paar van staan....
So many cars, so little time
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *sleutelen motor eruit* pag
Op naar WM dus
Trouwens WM zie ik nu nog een henna rode 323i in je onderschrift staan?
groeten loentje

Trouwens WM zie ik nu nog een henna rode 323i in je onderschrift staan?
groeten loentje
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19087
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *sleutelen motor eruit* pag
zo, het blok staat in Marum bij Esa, ik ben benieuwd wat de 22ste te zien is!
Daarnaast heb ik na een paar nachtjes slapen besloten dat de auto helemaal uit elkaar. Om roest te herstellen in de wielkast moet de vloerbedekking eruit, dus het interieur ook. Daarnaast moet ik het dashboard vervangen, dus dat moet er ook uit. Tot slot heb ik ook nog een gat achter in de wielkast/kofferruimte, dus dat kan ik dan ook herstellen. Dus 2011 en wellicht 2012 geen rijdende e21 voor mij
Daar baal ik wel van, maar ja, het is toch beter het nu maar te doen...
Daarnaast heb ik na een paar nachtjes slapen besloten dat de auto helemaal uit elkaar. Om roest te herstellen in de wielkast moet de vloerbedekking eruit, dus het interieur ook. Daarnaast moet ik het dashboard vervangen, dus dat moet er ook uit. Tot slot heb ik ook nog een gat achter in de wielkast/kofferruimte, dus dat kan ik dan ook herstellen. Dus 2011 en wellicht 2012 geen rijdende e21 voor mij

- 323baur
- E21 VIP
- Posts: 11871
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *sleutelen motor eruit* pag
Heel verstandig!
Doe het in 1x goed!!
Doe het in 1x goed!!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29873
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *sleutelen motor eruit* pag
Wel wat tegenvallers, maar ik ben het met jullie eens dat je het dan beter gelijk goed kunt doen. Veel succes en zorg voor veel foto-updates!
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP
- Posts: 19087
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Uwbuurman: 323i 1978 Polaris *sleutelen motor eruit* pag
ja dat komt helemaal goed!! foto's vind ik zelf ook leuk om te hebben, dus die maak ik veel. Wel een puntje, het gaat wel 2 jaar minimaal duren voor er een eindresultaat is. Dus voor die Zypressgrune 316 van '82 hou ik me aanbevolen 
