Kleppen stellen bij een M20..
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Kleppen stellen bij een M20..
..ik vind het maar een K##$t klus.
Ik heb ze rondom nu op 0.25 gezet maar ik hoor nog duidelijk eentje.
Ik ben er inmiddels 1,5 uur mee bezig geweest en ben het eigenlijk al zat.
Wie heeft een goede tip!
Ik heb ze rondom nu op 0.25 gezet maar ik hoor nog duidelijk eentje.
Ik ben er inmiddels 1,5 uur mee bezig geweest en ben het eigenlijk al zat.
Wie heeft een goede tip!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- gerrit323
- E21 VIP

- Posts: 4603
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Kleppen stellen bij een M20..
standaard moeten ze idd op 25 worden gesteld Ite ... bij mijn originele kop stonden ze allemaal op 25. Bij de hartge kop nu staat de inlaat op een vaste 25 (voelmaat moet met wat kracht ertussen uitgetrokken worden) en de uitlaat op 20. ik heb zo het stilste resulaat.
Dit is wel geen goeie tip eigenlijk
... alleen maar om te zeggen dat het soms wat afwijkend kan zijn alvorens je het gewenste resultaat hebt.. Suc6 iig.
Gerrit
Dit is wel geen goeie tip eigenlijk
Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Kleppen stellen bij een M20..
Het blijft inderdaad een K*Tklus.
Ik ben daar soms ook uren mee bezig geweest. Het grootste probleem is dat je denkt hem goed te hebben afgesteld en als je dan het moertje aanzet lijkt het net alsof het excentriek een klein stukje verdraait.
Als enige tip kan ik zeggen dat ik een voelermaat heb die ik haaks heb omgebogen (dat vind ik zelf prettiger werken).
Regelmatig tussendoor een bakkie doen en opschrijven welke je gehad heb dan uiteraard.
Ik ben daar soms ook uren mee bezig geweest. Het grootste probleem is dat je denkt hem goed te hebben afgesteld en als je dan het moertje aanzet lijkt het net alsof het excentriek een klein stukje verdraait.
Als enige tip kan ik zeggen dat ik een voelermaat heb die ik haaks heb omgebogen (dat vind ik zelf prettiger werken).
Regelmatig tussendoor een bakkie doen en opschrijven welke je gehad heb dan uiteraard.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Kleppen stellen bij een M20..
Precies! ik vind het maar een matig systeem wat niet erg precies werkt.
Ik had een vriend in de auto zitten en de bobine kabel los..elke keer een beetje starten
hmm, morgen dus nog maar een keertje alles loshalen..
Ik had een vriend in de auto zitten en de bobine kabel los..elke keer een beetje starten
hmm, morgen dus nog maar een keertje alles loshalen..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Kleppen stellen bij een M20..
Ik heb eigenlijk nooit tussendoor getest. Altijd het idee gehad dat ik dan door het olie gespetter er een zooitje van maak.
Nu is een stille M20 heel mooi maar ik hoor de kleppen liever ietsje dan dat ze te stil zijn. Zeker bij een oudere motor met al aardig wat kilometers erop.
Nu is een stille M20 heel mooi maar ik hoor de kleppen liever ietsje dan dat ze te stil zijn. Zeker bij een oudere motor met al aardig wat kilometers erop.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- gerrit323
- E21 VIP

- Posts: 4603
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Kleppen stellen bij een M20..
Ik haal altijd de bougies uit het blok Ite dan kan je een sleutel op de krukasbout zetten en het blok handmatig ronddraaien .. en id zoals Peter zegt beter lichtjes tikkende dan niets te horen .. is bij mijn beide m20's zo
Gerrit
Gerrit
Last edited by gerrit323 on Tue Apr 19, 2011 9:32 pm, edited 1 time in total.
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Kleppen stellen bij een M20..
Is idd niet de leukste klus, ik doe liever een S14! Mijn tip voor het ronddraaien al doorgegeven, mede gezien de beperkte ruimte voor bij Ite wel handig: bougies eruit, auto in 5 en steeds een klein duwtje, vind ik zelf het prettigst werken iig. En verder vooral geduld om 'm precies op tuimelen te zetten.
Regards/groeten, Jeroen
- gerrit323
- E21 VIP

- Posts: 4603
- Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
- My E21(s): '82 e21 323i hartge
- Location: Belgium
- Contact:
Re: Kleppen stellen bij een M20..
Idd leuk met die pastilletjes spelenJeroen wrote:Is idd niet de leukste klus, ik doe liever een S14!
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail
https://pksolutions.be/
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Kleppen stellen bij een M20..
Ik heb geen visco maar een elektrieke fan.
Ik kan eigenlijk geen ratel op de pulley zetten zonder de radiateur te verwijderen.
Dus doe ik het maar zo. Morgen up date, donderdag APK keuring.
(de binnenste stuurkogels zijn ietwat ruim.. hoe zou dat toch komen hahahaha)
Ik kan eigenlijk geen ratel op de pulley zetten zonder de radiateur te verwijderen.
Dus doe ik het maar zo. Morgen up date, donderdag APK keuring.
(de binnenste stuurkogels zijn ietwat ruim.. hoe zou dat toch komen hahahaha)
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Kleppen stellen bij een M20..
Mijne moet ook weer voor de APK (en kleppen stellen volgens een niet nader te noeme dame
)
Maar niet meer voor de meeting......
Maar niet meer voor de meeting......
So many cars, so little time
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Kleppen stellen bij een M20..
Ik heb de keuring maar even een weekje uitgesteld. Ik had vandaag geen zin om haar af te maken.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Re: Kleppen stellen bij een M20..
Dat kleppen stellen is inderdaad vreselijk. Je hebt 3 handen nodig.

Dit had ik ook telkens. Staat die klep goed, voelermaat zit lekker strak. Draai je de moer aan, staat die klep weer losser.Peter V. wrote:Het grootste probleem is dat je denkt hem goed te hebben afgesteld en als je dan het moertje aanzet lijkt het net alsof het excentriek een klein stukje verdraait.
Re: Kleppen stellen bij een M20..
Volgens mij is 0,20 te strak hoor. (neem aan dat E30 en E21 hetzelfde is) En als je je kleppen niet meer hoort dan is ook de kans groter dat ze verbranden. Bij dit blok is het normaal als je iets hoort. Bij mij hoor je ze niet opvallend, maar als je goed luistert wel.
Ik heb mijn m20b25 allemaal op 0,25 gezet, waarbij ik de voelermaat wel met wat weerstand er tussenuit moest trekken. Het blok liep daarna echt geweldig.
Ik krik gewoon de achterkant op, zet ‘m in zijn 5 en draai het wiel een stukje. Op den duur weet je wel hoever je het wiel moet draaien om de volgende te kunnen stellen. En na het stellen allemaal nog even een keer nameten.
Ik heb mijn m20b25 allemaal op 0,25 gezet, waarbij ik de voelermaat wel met wat weerstand er tussenuit moest trekken. Het blok liep daarna echt geweldig.
Ik krik gewoon de achterkant op, zet ‘m in zijn 5 en draai het wiel een stukje. Op den duur weet je wel hoever je het wiel moet draaien om de volgende te kunnen stellen. En na het stellen allemaal nog even een keer nameten.
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Kleppen stellen bij een M20..
Ik ben er achter waarom hij bij mij bleef tikken: een moertje is iets dol. Je kan hem wel vast zetten, maar zodra ze liep - liep het moertje weer los.
En idd, 0.25 is volgens mij - en vele geleerden - de beste stand.
En idd, 0.25 is volgens mij - en vele geleerden - de beste stand.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- e-einundzwanzig
- E21 Pro
- Posts: 889
- Joined: Fri Nov 14, 2008 1:02 pm
- My E21(s): '82 318i manual
- Location: Dinxperlo, the Netherlands
Re: Kleppen stellen bij een M20..
en jij rekent jezelf niet tot de 'vele geleerden'?323baur wrote:Ik ben er achter waarom hij bij mij bleef tikken: een moertje is iets dol. Je kan hem wel vast zetten, maar zodra ze liep - liep het moertje weer los.
En idd, 0.25 is volgens mij - en vele geleerden - de beste stand.
I took the corner at high speed, came in the ditch, drove straight through a garden, flipped over 4 times and then I lost control of my steering-wheel!
