Kleppen stellen bij een M20..

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Kleppen stellen bij een M20..

Post by 323baur »

..ik vind het maar een K##$t klus.
Ik heb ze rondom nu op 0.25 gezet maar ik hoor nog duidelijk eentje.
Ik ben er inmiddels 1,5 uur mee bezig geweest en ben het eigenlijk al zat.
Wie heeft een goede tip!


Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4603
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: Kleppen stellen bij een M20..

Post by gerrit323 »

standaard moeten ze idd op 25 worden gesteld Ite ... bij mijn originele kop stonden ze allemaal op 25. Bij de hartge kop nu staat de inlaat op een vaste 25 (voelmaat moet met wat kracht ertussen uitgetrokken worden) en de uitlaat op 20. ik heb zo het stilste resulaat.

Dit is wel geen goeie tip eigenlijk :mrgreen: ... alleen maar om te zeggen dat het soms wat afwijkend kan zijn alvorens je het gewenste resultaat hebt.. Suc6 iig.

Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Kleppen stellen bij een M20..

Post by Peter V. »

Het blijft inderdaad een K*Tklus.

Ik ben daar soms ook uren mee bezig geweest. Het grootste probleem is dat je denkt hem goed te hebben afgesteld en als je dan het moertje aanzet lijkt het net alsof het excentriek een klein stukje verdraait.

Als enige tip kan ik zeggen dat ik een voelermaat heb die ik haaks heb omgebogen (dat vind ik zelf prettiger werken).
Regelmatig tussendoor een bakkie doen en opschrijven welke je gehad heb dan uiteraard.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Kleppen stellen bij een M20..

Post by 323baur »

Precies! ik vind het maar een matig systeem wat niet erg precies werkt.
Ik had een vriend in de auto zitten en de bobine kabel los..elke keer een beetje starten :bag
hmm, morgen dus nog maar een keertje alles loshalen..
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Kleppen stellen bij een M20..

Post by Peter V. »

Ik heb eigenlijk nooit tussendoor getest. Altijd het idee gehad dat ik dan door het olie gespetter er een zooitje van maak.

Nu is een stille M20 heel mooi maar ik hoor de kleppen liever ietsje dan dat ze te stil zijn. Zeker bij een oudere motor met al aardig wat kilometers erop.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4603
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: Kleppen stellen bij een M20..

Post by gerrit323 »

Ik haal altijd de bougies uit het blok Ite dan kan je een sleutel op de krukasbout zetten en het blok handmatig ronddraaien .. en id zoals Peter zegt beter lichtjes tikkende dan niets te horen .. is bij mijn beide m20's zo :!:

Gerrit
Last edited by gerrit323 on Tue Apr 19, 2011 9:32 pm, edited 1 time in total.
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Kleppen stellen bij een M20..

Post by Jeroen »

Is idd niet de leukste klus, ik doe liever een S14! Mijn tip voor het ronddraaien al doorgegeven, mede gezien de beperkte ruimte voor bij Ite wel handig: bougies eruit, auto in 5 en steeds een klein duwtje, vind ik zelf het prettigst werken iig. En verder vooral geduld om 'm precies op tuimelen te zetten.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4603
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: Kleppen stellen bij een M20..

Post by gerrit323 »

Jeroen wrote:Is idd niet de leukste klus, ik doe liever een S14!
Idd leuk met die pastilletjes spelen :D
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Kleppen stellen bij een M20..

Post by 323baur »

Ik heb geen visco maar een elektrieke fan.
Ik kan eigenlijk geen ratel op de pulley zetten zonder de radiateur te verwijderen.
Dus doe ik het maar zo. Morgen up date, donderdag APK keuring.

(de binnenste stuurkogels zijn ietwat ruim.. hoe zou dat toch komen hahahaha)
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: Kleppen stellen bij een M20..

Post by Wondermike »

Mijne moet ook weer voor de APK (en kleppen stellen volgens een niet nader te noeme dame :bag )
Maar niet meer voor de meeting......
So many cars, so little time
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Kleppen stellen bij een M20..

Post by 323baur »

Ik heb de keuring maar even een weekje uitgesteld. Ik had vandaag geen zin om haar af te maken.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Danny043
E21 Pro
Posts: 758
Joined: Tue May 15, 2007 4:16 pm
Location: Delft, The Netherlands

Re: Kleppen stellen bij een M20..

Post by Danny043 »

Dat kleppen stellen is inderdaad vreselijk. Je hebt 3 handen nodig.
Peter V. wrote:Het grootste probleem is dat je denkt hem goed te hebben afgesteld en als je dan het moertje aanzet lijkt het net alsof het excentriek een klein stukje verdraait.
Dit had ik ook telkens. Staat die klep goed, voelermaat zit lekker strak. Draai je de moer aan, staat die klep weer losser. :wtf :wtf :wtf
1979 320i Antrazitgrau US spec
Image
User avatar
Kogando
Upcoming E21 fanatic
Posts: 153
Joined: Tue Feb 22, 2011 10:01 pm

Re: Kleppen stellen bij een M20..

Post by Kogando »

Volgens mij is 0,20 te strak hoor. (neem aan dat E30 en E21 hetzelfde is) En als je je kleppen niet meer hoort dan is ook de kans groter dat ze verbranden. Bij dit blok is het normaal als je iets hoort. Bij mij hoor je ze niet opvallend, maar als je goed luistert wel.

Ik heb mijn m20b25 allemaal op 0,25 gezet, waarbij ik de voelermaat wel met wat weerstand er tussenuit moest trekken. Het blok liep daarna echt geweldig.

Ik krik gewoon de achterkant op, zet ‘m in zijn 5 en draai het wiel een stukje. Op den duur weet je wel hoever je het wiel moet draaien om de volgende te kunnen stellen. En na het stellen allemaal nog even een keer nameten.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Kleppen stellen bij een M20..

Post by 323baur »

Ik ben er achter waarom hij bij mij bleef tikken: een moertje is iets dol. Je kan hem wel vast zetten, maar zodra ze liep - liep het moertje weer los.
En idd, 0.25 is volgens mij - en vele geleerden - de beste stand.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
e-einundzwanzig
E21 Pro
Posts: 889
Joined: Fri Nov 14, 2008 1:02 pm
My E21(s): '82 318i manual
Location: Dinxperlo, the Netherlands

Re: Kleppen stellen bij een M20..

Post by e-einundzwanzig »

323baur wrote:Ik ben er achter waarom hij bij mij bleef tikken: een moertje is iets dol. Je kan hem wel vast zetten, maar zodra ze liep - liep het moertje weer los.
En idd, 0.25 is volgens mij - en vele geleerden - de beste stand.
en jij rekent jezelf niet tot de 'vele geleerden'? :thumbsup
I took the corner at high speed, came in the ditch, drove straight through a garden, flipped over 4 times and then I lost control of my steering-wheel!
Post Reply