Trillen/bonken achterin
Trillen/bonken achterin
Als ik optrek of bij sommige hobbels hoor ik een geluid wat van rechtsachter lijkt te komen. Het is met optrekken meer een trilling, maar bij hobbels meer een gebonk. Ik heb mijn dempers/bumpstops/vering al vervangen. De veerpoot rechtsachter zit goed vast en er zijn geen gekke dingen te zien.
Van het weekend de auto weer even op de brug om te zoeken. Maar heeft iemand hier misschien al een idee? Wellicht dat het een meer voorkomende kwaal is.
Van het weekend de auto weer even op de brug om te zoeken. Maar heeft iemand hier misschien al een idee? Wellicht dat het een meer voorkomende kwaal is.
Re: Trillen/bonken achterin
Ligt de uitlaat wel vrij ?
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
- 323baur
- E21 VIP

Of je achteras rubbers?
(easy to do)
(easy to do)
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Of onvoldoende voorspanning op de achterveer, of een versleten toplager bovenop de schokdemper. Of een lijk in de kofferbak, loszittend reservewiel misschien?
Regards/groeten, Jeroen
Uitlaat ligt vrij, toplager voelde nog goed, voorspanning van de veer was prima. Achterasrubber, reservewiel of lijk in de kofferbak zou kunnen.
Welk achterasrubber bedoel je? Nummer 6?

Welk achterasrubber bedoel je? Nummer 6?

- 323baur
- E21 VIP

Yes! Kan nooit kwaad om die te vervangen. Je zal het merken!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Goeie tip! Rat-look okay.. maar hij moet wel strak sturen. Trillingen en bijgeluiden kan ik niet tegen. 
- 323baur
- E21 VIP

Dat hebben we dan gemeen.
In tegenstellling tot de latere modellen (e23+) is dit echt super eenvoudig om te wisselen.
Gewoon een goede krik en een beetje geduld en ze vallen er zo tussen uit.
In tegenstellling tot de latere modellen (e23+) is dit echt super eenvoudig om te wisselen.
Gewoon een goede krik en een beetje geduld en ze vallen er zo tussen uit.
Mooi, bij de E30 krijg je zelfmoordneigingen inderdaad!
- 323baur
- E21 VIP

Ik heb het net laten doen bij Offenga bij mijn e23. Zelf doen is echt verschrikkelijk.
dik half uur - met het juiste gereedsschap - en hij staat weer recht op zijn achteras.
Kosten: euro 139,- inclusief de bussen.

dik half uur - met het juiste gereedsschap - en hij staat weer recht op zijn achteras.
Kosten: euro 139,- inclusief de bussen.

Zo, heb de beide rubbers vervangen en het geluid is grotendeels weg. Eerst hoorde ik het bij iedere drempel en hobbel. Bij sommige hobbels hoor ik echter nog steeds een bonk. Iemand nog een idee, zit er nog ergens een rubber of contactpunt?
Misschien de achterstabilisator ofzo?
Misschien de achterstabilisator ofzo?
- Jeroen
- Site Admin
Toplager van de schokdempers, schokdempers zelf, ophanging diff, achterwiel/krik/wielsleutel los in de koffer?
Regards/groeten, Jeroen
Schokdempers laatst vervangen en toplager voelde nog goed. Reservewiel en krik ligt vast, maar zal het voor de zekerheid er eens allemaal uit halen en dan een rondje rijden. Misschien idd de ophanging van het diff, zal dat eens inspecteren.
- Jeroen
- Site Admin
En hoe voelde het toplager nog goed? Even rubber hoesje eraf en kijken wattie doet als er een auto op rust ofwel gemonteerd even de kofferbak flink op en neer bewegen. Meestal blijkt er dan toch speling te zitten, of is een van de schotels met het vervangen van de schokdemper verkeerd of verkeerd om terug geplaatst waardoor deze nu tegen het metaal staat te tikken?
Regards/groeten, Jeroen
- uwbuurman
- E21 VIP

- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
mwa, ik heb ook wel eens liggen bonken op de achterbank. Had ik geen hulp van het forum bij nodig.