krakend geluid

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
rorykoaal
Upcoming E21 fanatic

krakend geluid

Post by rorykoaal »

Beste collega's :)

Ik ben in het bezit van een 320 uit '77. Nu doet zich het volgende voor. Ik weet niet of het een met het ander te maken heeft. Maar heb in het verleden wat probelemen gehad met leeglopende banden. Bij een bandenboer er 4 nieuwe op laten zetten en laten balanceren. Er zat een zogenoemde dode bandenmaat op (die ook wel eens voor aanhangers gebruikt werd) 185.xxxx. Maar goed, nu merk ik, dat als ik wat een bocht naar rechts stuur en daarbij iets gas geef er een heel naar krakend scheurend tikkend geluid achter uit de auto komt, en door merg en been van de carroserie gaat. Krakend ijzer lijkt het bijna wel.. Dit heb ik dus alleen bij een bocht naar rechts die ik wat pittig inzet. Als ik oude-oma stijl de bocht maak is er niks aan de hand... Navraag bij de huis tuin en keuken monteurs geven aan dat het meerdere zaken kunnen zijn, zoals differentieel dat kapot is, wiellager wat kapot is of een uitlaat die tegen de aandrijfas komt door de g-krachten.. (deze is recentelijk ook namelijk voorbij de einddemper opengescheurd en weer heftig dichtgelast).

Kortom, hopelijk weten jullie experts iets meer! Alvast many thanks!

uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Re: krakend geluid

Post by uwbuurman »

Mijn eerste gok: de uitlaat. Hoe te controleren? Er moeten dan schuurplekken op zitten ter hoogte van bewegende delen.
Tweede gok: Wiellager. Hoe te controleren? Even op de krik en ronddraaien. merk je wel als het lager dood is.

Hadden we al een voorstelrondje gehad met veel, ik zeg heel veel foto's???
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
rorykoaal
Upcoming E21 fanatic

Post by rorykoaal »

Tenks!! Zal het eens bekijken binnenkort.. Dan voor de zekerheid maar als een oma de weg op :-s

Image

Image

Image

Image

Image
rorykoaal
Upcoming E21 fanatic

Post by rorykoaal »

Vinden jullie hem mooi? :-)
rorykoaal
Upcoming E21 fanatic

Post by rorykoaal »

Oh ja, hoe schadelijk is het om hier mee door te rijden? Wil niet op mijn geweten hebben dat er straks onherstelbare schade ontstaan is.. :-s. Heftig allemaal!
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

@ Bimmer: verhip je hebt Ali strepen op de deur ;-)

Leuke auto! Maar wat een mos op die 3de foto. En vooral leuk: een originele Nederlander?!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
rorykoaal
Upcoming E21 fanatic

Post by rorykoaal »

Wie is Bimmer ;-) Originele Nederlander idd.
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

Bimmer is je BMW. Een BMW is een Bimmer, als het een auto betreft. Sommigen noemen dat een beamer, maar dat is een projector.

oh ja, schadelijk of niet, dat hangt er vanaf wat het is. Maar goed zal het niet zijn.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
rorykoaal
Upcoming E21 fanatic

Post by rorykoaal »

Aha, tenks voor de uitleg.. ;-) Zal er zeer rustig mee aandoen... Die strepen zijn er door de vorige eigenaar opgeplakt, voorlopig het enige originele van Alpina aan die auto ;-)
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP

Post by uwbuurman »

Houden zo, lekker origineel laten die prachtige bak!!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1987 BMW 325iA cabriolet
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Deze E21 heb ik al vaker gezien tijdens meetings :thumbsup Leuke kar om je E21 avontuur mee te doen.

De zaken die je aangeeft kunnen inderdaad allemaal de waarheid zijn. Onherstelbare schade zal allemaal wel meevallen. Al zou je een diff of zo in de gort rijden dan is er zat 2de hands te krijgen voor niet veel geld.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Welkom hier, leuke auto!

Wat je bijgeluiden betreft, dat is begonnen na het plaatsen van andere banden? En er zijn ondertussen geen andere werkzaamheden gedaan? Redelijke kans dat ze dan 185R13 banden hebben gemonteerd hetgeen gelijk staat aan een 80 serie band in plaats van de voorgeschreven 70 serie. Daarmee zijn je wangen te hoog en dus is er meer kans op aanlopende banden want je bandjes zijn gewoon wat te groot.

Andere opties, d'r zijn al een paar goede genoemd, evt kan ook nog een versleten schokdemper of een gebroken veer waardoor je wiel te ver je wielkast in komt. Als het zoveel kabeel maakt moet het ergens te zien zijn, in je wielkasten of op je band. Of beide...
Regards/groeten, Jeroen
rorykoaal
Upcoming E21 fanatic

Post by rorykoaal »

Tenks voor de replies.. Bandenmaat is wel ok denk ik, er zaten altijd al 185-70R13 banden op, nu ook, een blik onder de auto wijst uit dat er nog voldoende ruimte is voor die banden. Maar er zijn wel laswerkzaamheden geweest bij de uitlaat, bij begin einddemper.. En daarnaast heb ik noodgedwongen op de locatie rechtsachter paar honderd km met een thuiskomertje moeten rijden (zie foto 4), die dus stukken kleiner was dan het formaat aan de andere kant. Misschien dat dit ook meespeelt. Het typische is dus dat ik het gekraak alleen hoor als ik een bocht naar rechts maak EN daarbij gas geef. Als ik hem laat rollen dan zo goed als niet.
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Knik in je uitlaatpijp, net voor je einddemper, die tegen het opgelaste plaatje van je cardanas aan loopt. Veroorzaakt een mooie schraap en ratel.
Regards/groeten, Jeroen
rorykoaal
Upcoming E21 fanatic

Post by rorykoaal »

Toppers :-).

Zojuist uit ongeduld en angst toch maar langs een dealer gegaan. (en de verdubbeling van de winst van BMW in stand gehouden, met mijn 50 euro bijdrage voor het er naar ' kijken' :-S)

Ze hebben geconcludeerd dat de uitlaat er niet goed op gemonteerd is, en dat deze opnieuw gemonteerd moet worden, hij loopt aan tegen de achteras (of aandrijfas, haha, weet het niet meer zeker). (en dat ze dit wel graag in orde wouden maken maar dat ik de auto dan wel 1,5 week kwijt ben).

Kortom, geen levensbedrijgende heftigheden, maar wel irritant. Laat er even door een paar 'interne experts' naar kijken, wellicht kan het ook met het verzetten van een en ander opgelost worden. Zo niet, dan moet de uitlaat eraf en opnieuw en goed geplaatst worden. Heftig allemaal!
Post Reply