E21 320/6 Baur Alpinweiss 1981 (Alipina)

Post Reply
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: E21 320/6 Baur Alpinweiss 1981

Post by Wondermike »

Zo vandaag weer eens wat gedaan aan het witte monster. De motorruimte is leeg op het stuurhuis en voorbrug na en het schoonmaken kan beginnen.
Na het verwijderen van de keienvanger had ik al gezien dat er een hoek van het voorfront was gerepareerd, slecht gerepareerd.
Het gat waar normaal de knipperlicht aansluiting door loopt zit er gewoon niet in.
En dat gerepareerde heeft te maken gehad met een aanrijding want overal kom ik rare vormen tegen in het plaatwerk.
Niks ergs natuurlijk als hij nog maar recht is.

Beide voorbalken hebben zichtbare littekens en nu viel ook het kwartje dat de achterklep aan 1 kant hoger staat.
Maar goed het hoeft geen concours winnaar te worden dus dat accepteren we dan maar.
Dus lekker aan het kliederen geweest om de dikke lage vet en vuil uit de motorruimte te verwijderen en dan kom je wel eens wat tegen.
- Beide remleiding bevestigingen zijn weggerot van de binnenspatborden, ongeveer 10 * 10 cm en ik kijk zo de balken in.
- Nog een gat in de linkerbalk
- Gat bij 1 van de veerpoten, precies waar het regelkastje van de ontsteking zit
- Gat in het voorfront
- Beide ophangpunten voor de voorbumper vervormd door schade.
- Diverse plekken roest bij de aansluiting tussen binnenspatborden en chassis
- Onderkanten voetengedeelte diverse gaten en roest.

En dan is dit dus alleen de motorruimte en de voorste wielkasten
Verder wil ik nog niet kijken.
Na het schoonmaken ziet het er al wel weer een stuk beter uit en valt het allemaal best mee.
Ik ga de roest behandelen, gaten dichtlassen en dan met een paar spuitbussen de motorruimte weer mooi wit spuiten.
Zondag maak ik echt wat foto's :takepicture

Ow ja hij staat op zijn nieuwe wielen en dat is toch veel mooier dan de King Eta Beta's......


So many cars, so little time
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29994
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 320/6 Baur Alpinweiss 1981

Post by Jeroen »

Hmmmm klinkt wel als een minder goede conditie dan verwacht? Ach met wat van jouw laskunsten en spuitwerk... verwacht ik zondag mooie plaatjes. Ik ben benieuwd! :takepicture
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3612
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Re: E21 320/6 Baur Alpinweiss 1981

Post by Arnold D »

Jammer jo, van die gaten en schade.
Is die lascursus zo terug verdiend.

:thumbsup
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: E21 320/6 Baur Alpinweiss 1981

Post by 323baur »

Idd ben heel benieuwd naar de piccies!
Valt het je tegen, of wist je dit eigenlijk wel?
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 320/6 Baur Alpinweiss 1981

Post by uwbuurman »

Zo, das wel een tegenvaller. Als je hoopt dat 'ie niet vervormd is maar je kofferdeksel staat wel scheef, heb je er dan nog een lekker gevoel bij? keertje op de richtbank zetten kan geen kwaad denk ik. Dan weet je precies waar er wat aan scheelt.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: E21 320/6 Baur Alpinweiss 1981

Post by Wondermike »

Natuurlijk hoop je dat zo'n auto roest en schadevrij is. Roest kunnen we redelijk repareren maar ik baal wel van de schade.
Ik snap nu ook waarom ik de koplampen en grill zo slecht netjes op de plek kreeg.
Maar voor de prijs mag je natuurlijk niet te veel verwachten.

Plan blijft ongewijzigd, de auto voor een klein bedrag veilig en netjes maken en zorgen voor een APK zonder dat het een totaalrestauratie wordt.
Vandaag een bedrijfsuitje dus even wachten nog op de plaatjes.
So many cars, so little time
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3612
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Re: E21 320/6 Baur Alpinweiss 1981

Post by Arnold D »

Groot gelijk, een totaal restauratie kan altijd nog.

Dan kom je misschien ook op het punt, waar Peter mee stoeide en een goeie keus mee heeft gedaan. Voor jou is dat weer anders, je hebt al een hele mooie.
Ik denk dat je het bij een plaatselijke restauratie moet houden. Het is geen 323i van origine en in gedachten zal hij het nooit halen bij de grijze Baur. En om er dan €10 K aan restauratie voor neer te leggen?
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 320/6 Baur Alpinweiss 1981

Post by uwbuurman »

10K en de kwartjes... 't Loopt snel op Arnold, daar weten jij en ik beide alles van.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: E21 320/6 Baur Alpinweiss 1981

Post by Peter V. »

Inderdaad een goede gedachte om er geen totaal restauratie van te maken. Het is alleen wel dat als je eenmaal begint met repareren dat je niet meer zo snel stopt. Je verlegt je grenzen van tevredenheid.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: E21 320/6 Baur Alpinweiss 1981

Post by Wondermike »

Niet omdat er naar gevraagd werd hoor maar toevallig kwam ik ze tegen :whistle

Linkerkant remleiding:
Image

Gaatje in de balk:
Image

Slecht gerepareerde voorkant:
Image

Er zit geen eens een gat in voor het knipperlicht kabeltje:
Image

Had ik de onderkant van de A-stijl al laten zien:
Image

Vergelijkbaar gat aan de rechterkant, ziet er vanaf hier nog aardig uit....
Hier kan je ook het rare vouwtje zien in de balk.
Image

Lege motorruimte:
Image

Nieuwe velgjes:
Image

Rest ziet er nog wel goed uit hoor :wink:
Image
Klusjes genoeg dus.
So many cars, so little time
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: E21 320/6 Baur Alpinweiss 1981

Post by 323baur »

:thnx voor de plaatjes WM.
Op detail nivo zat te doen, maar op enige afstand echt een net ding..
Wat kan er er toch een hoop rot zijn aan onze geliefde autootjes he.
Succes iig!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29994
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 320/6 Baur Alpinweiss 1981

Post by Jeroen »

Hmmmm ja daar zit nog wel even werk in, maar met je eigen laskunsten kun je je gewoon prima uitleven van de winter dan komt 't wel weer goed. Die knik in de rechter langsdrager is idd vreemd omdat je verder eigenlijk geen sporen ziet. Vervolgens ook maar uitgebreide inspectie wielkasten achter, of was je daar al geweest?

Wat ik me afvroeg, hoe makkelijk en netjes komen de voorschermen er doorgaans af? Zit erover te denken om die van de Baur los te halen voor een preventieve check, maar als ik het risico loop dat ik een voorscherm in een knik trek laat ik de boel lekker zitten. Een voordeel: de wielkasten zijn niet over-getectyleerd, alleen door mij preventief ingespoten omdat helemaal geen bescherming mij bij een E21 niet handig leek.

Succes iig Michel!
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E21 320/6 Baur Alpinweiss 1981

Post by uwbuurman »

mijn voorspatborden waren met die grijze kit vastgeplaks, maar na een beetje aandringen had ik ze zo in mijn handen. Niets krom, je moet het gewoon met beleid doen Jeroen.

@ Michel: heeej foto's? Mooi man! Heeft dus een tik gehad rechtsvoor op de neus en is weer teruggezet. Die gaatjes zijn we weer dicht te maken, maar de vloer/bodem onder de Astijl, tja... Wat ite zegt: watr kunnen ze rotten, die e21's. Succes!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: E21 320/6 Baur Alpinweiss 1981

Post by Peter V. »

Inderdaad een winterproject. Zo'n knik in de balk aan de voorzijde had mijn baur ook. Deze had wel degelijk een klapper gehad. Dit was tevens te zien aan de binnendorpel t.h.v. de gordel. Hier zat ook een knikje. Aan het uiterlijk ligt het inderdaad niet.

@Jeroen, Wat betreft de spatborden. Als ze origineel vastzitten zoals ik aan de kit kon zien bij onze 316 dan krijg je ze wel los maar ik vind dat je wel veel kracht moet zetten. Je ontkomt er bijna niet aan dat je aan de voorkant (aanhechting voorfront) iets of wat oprekt. Dit is wel weer terug te brengen zodra je het spatbord terug schroeft maar in het geval van jouw Baur en o.a. mijn 320/6 laat ik ze lekker zitten.
Aan de A-stijl heb ik ze met een hele platte spatel losgemaakt omdat je anders ook te hard moet trekken.

Met het verwijderen van het binnenspatbordje en het goed schoonhouden van de rand bij de verstevigings bij de schokdemper voor. Kom je al heel ver.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29994
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E21 320/6 Baur Alpinweiss 1981

Post by Jeroen »

Thanks, dat is exact mijn angst. Als ik het zo hoor laat ik 't lekker zitten. Alle bekende plaatsen en idd de binnenzijde van het scherm ter hoogte van de a-stijl staan inmiddels ruim in de tectyl. Gezien een compleet gebrek aan roest op de rest van de auto ga ik er dan maar liever vanuit dat het daar niet anders zal zijn en wil niet het risico nemen dat strak plaawerk ineens niet meer strak is. Ga wel de grille en koplampen loshalen en verse units plaatsen, staat wel een stuk frisser. En nu we toch Michel z'n topic aan het verzieken zijn, kan iemand bevestigen dat het partnr voor de chromen E12 koplampringen 6312 1 362 477 is? (oud nr 6311 8 750 256) Zijn daar nog goedkope adresjes voor of is het gewoon een euro of 20/stuk neertellen bij de dealert?
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply