Versnelling bak stuk? bmw 315

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
terry
Newbee

Versnelling bak stuk? bmw 315

Post by terry »

Beste mensen,

Ik ben nieuwe hier op het forum dus ik zal me even voorstellen,
Terry 23 jaar en nu al een aantal jaar in het bezit van een bmw 315 uit 1984 beige kleur .

Ik lees al een tijdje de topic's na en kan niks vinden over mijn probleem met de Bmw 315 uit 1984, De auto heeft nog maar 90.000 km gelopen en wil slecht in de 2de versnelling met opschakelen het gaat wel maar dan moet ik rustig door schakelen en dan gaat het wat makkelijker, de overige versnellingen gaan zonder problemen (5-bak).
kun je aan de versnellingsbak nog iets afstellen of gaat dat automatische.
Het koppelingspedaal pakt de versnelling vrij hoog misschien dat het hier aan licht?

als iemand weet waar dit aan zou kunnen liggen zou ik het graag horen.

Alvast bedankt.

MeesterPieter
Upcoming E21 fanatic

Re: Versnelling bak stuk? bmw 315

Post by MeesterPieter »

kan een slechte synchro ring zijn (doet ie het wel goed als je bijv 1, neutraal 2sec, 2 schakelt?)

hoe is het terugschakelen naar de 1, gaat dat wel prima?

normaal zijn natuurlijk de 1e en 2e versnelling het meest aan slijtage onderhevig
[url=http://www.e30forum.nl/forum/viewtopic.php?f=31&t=94][img]http://i37.photobucket.com/albums/e79/MeesterPieter1/divers/sig2copy.jpg[/img][/url]
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Als je het idd uitsluitend hebt met z'n 2 zou dat idd ook mijn eerste gedachte zijn, geen echt euvel want die bakken blijven doorgaans gewoon heel. Als het de koppeling is zou je in meer versnellingen problemen hebben, zeker in z'n 1 verwacht ik. Er valt verder niets te stellen. Gaat het met wat tussengas wat soepeler?
Regards/groeten, Jeroen
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Onze 316 heeft hetzelfde (wel een 4-bak maar toch). Als de bak lekker warm is gaat het een stuk beter. Olie is al vervangen en koppeling is ook gewoon goed. Ik wijt het inderdaad aan de synchroonringen want met die 2 seconden tussenpauze gaat het gewoon goed. (Het juiste toerental kiezen met schakelen werkt natuurlijk ook.)
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
terry
Newbee

Post by terry »

Alvast bedankt voor jullie reacties.

Het gaat idd wel goed met tussen gas of 2sec wachten dus dan zou het wel aan de synchrone liggen, kan ik hier gewoon me door rijden?
en dat het koppellingspedaal vrij hoog zit zou dat geen oorzaak kunnen zijn?

Is hier nog wat aan te doen of is dat een hels karwei.
terry
Newbee

Post by terry »

Ik ben er vergeten bij te zeggen dat me versnellingsbak wel wat geluid maakt als die in neutraal staat en ik trap de koppeling in en dan laat hem weer opkomen dan hoor ik een lichte ratel.
Zou het hier ook mee te maken kunnen hebben.

ik zie jullie reacties graag tegemoet.

M.v.g

Terry
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Yep, klikt dan wel als een synchromesh probleempje. Met een vierbak zou ik 'm swappen voor een andere maar aangezien vijfbakken aardig schaarser zijn zou ik overwegen 'm te laten repararen. Zelf niet eerder gedaan dus ik durf geen indicatie te geven van de kosten, je kunt altijd eens een revisiebedrijf vragen natuurlijk.

Als gezegd, als alle andere versnellingen als een zonnetje functioneren is de kans dat 't de koppeling is zo goed als nihil, dan zou de hele bak al veel hakeriger schakelen. Je ratel is het druklager van de koppeling en doorgaans levert dat geen acute problemen op.
Regards/groeten, Jeroen
terry
Newbee

Post by terry »

Jeroen bedankt voor je snelle reactie,

Ik had al zo vermoeden dat de ratel de druklager is, ik ga er toch maar eens informeren na een revisie van de bak.
als dit te duur gaat worden ga ik denk ik de auto verkopen, wat is ongeveer de waarde van een 315 op dit moment.

zal binnenkort wel een foto van de auto plaatsen.

M.v.g

Terry
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Beetje vreemde stellingname, als het financieel even niet past dan kun je naar mijn idee prima doorrijden zo. Als je echt hakerig schakelen een keer wilt meemaken neem ik wel 'ns een keer een blikje van mij mee :P anderzijds voor een echt nette auto is altijd wel een gegadigde. En denk je nu echt dat je met nul informatie over de auto een idee van de waarde kunt krijgen? Dan zeg ik 50 euro :lol:
Regards/groeten, Jeroen
RJ
E21 VIP
E21 VIP

Post by RJ »

Het "ratelen" dat je hoort als je de koppeling loslaat, terwijl de auto niet in de versnelling staat, zal inderdaad waarschijnlijk het druklager zijn. Afhankelijk van hoe erg je het hoort ratelen, kan het natuurlijk ook zijn, dat je druklager versleten is...
Dit zou je dan met name kunnen merken bij de 1e versnelling; je voelt dan dat hij slecht in z'n 1 gaat. (bij mijn E30 had ik destijds last van slecht schakelen in 1 en 2, maar met nieuwe koppeling & drukgroep (dus ook het druklager) is dit verdwenen).

90.000km zegt overigens niet zo veel... dit kan beteken dat er veel korte stukjes mee gereden is en dus wellicht ook veel geschakeld is.

Wat een 315 waard is, hangt er vanaf welke staat e.d. en nog belangrijker: wat is deze voor jou waard (om te laten repareren/onderhouden?)
5 bakjes verliezen hun waarde niet en er komt een moment dat elke versnellingsbak wel iets heeft :wink:

Mocht je het t.z.t. toch laten repareren, dan zou ik bij diverse revisie bedrijven navraag doen; beschikbaarheid van onderdelen; alleen het noodzakelijke vervangen of alle bijvoorbeeld preventief alle lagers? etc.
Als je de bak zelf uitbouwt & inbouwt, zal dit natuurlijk ook schelen in de kosten :wink:

Maar wat ik eerst zou proberen is om er nieuwe olie (en voldoende) in te doen. Denk dat dit -met name bij de koude temperaturen- veel uit zal maken.
-= Freude am Fahren =-
E10 2002L '75
E21 316 '82
E30 325e '86
E30 316i Edition '90
E36 318ti Compact '95
E36 328i Coupe Executive '97
E46 320i Coupe Executive '03
E92 335i Coupe High Executive '08
F11 523i Executive '11
loentje
E21 VIP
E21 VIP

Post by loentje »

Dan kun je nog beter een vierbak onderbouwen en die vijfbak los verkopen. Hoef je je 315 ook niet te verkopen:-)

groeten loentje
terry
Newbee

Post by terry »

Ik heb de auto niet voor dagelijks gebruik, ik rij er 1x per week mee om de auto niet stil in de garage te laten staan.

Ik heb de auto gekocht van de 1ste eigenaar, een oude man dus ik denk dat er ook kleine stukjes mee zijn gereden de auto had toen een kilometerstand van 75.000 maar nog geen problemen met de versnelling. dit is van de laaste 2 maand dat ik er last van heb met de 2de versnelling.

Ik ga maar eens beginnen met het verversen van de olie en alvast uitkijken naar een druk groep met lager.
de 1ste versnelling gaat opzich wel goed alleen bij het terug schakelen van de 2de na de 1ste gaat het soms iets lastiger.

een foto plaatsen is me nog niet gelukt hoe kan ik dit doen?

Gr Terry
terry
Newbee

Post by terry »

Ik heb een beetje rond gekeken op het forum en info gevonden hoe je foto's moet plaatsen

Hier een aantal foto's van mij Bmw 315

1. Image

2. Image

3. Image

4. Image

Ik ben er ook achter gekomen waar het ook aan zou kunnen liggen dat de 2de versnelling het niet goed zou kunnen doen, heb 3 maanden geleden de remvloeistof bijgevuld en ik rij net een stukje en begint het lampje te branden dat de remvloeistof weer leeg is, een half jaar gelden is de koppelling cylinder vervangen dus deze zou goed moeten zijn, waar de remvloeistof blijft weet ik niet maar mischien dat dit de oorzaak zou kunnen zijn dat de 2de versnelling het niet helemaal goed doet

Ik hoor wel wat jullie ervan vinden

M.v.g

Terry
Jeroen
Site Admin

Post by Jeroen »

Fraaie auto die het zeker waard is om netjes te houden, en die moet je zeker niet weg doen hoor!

Welke koppelingscilinder heb je vervangen, die op de bak waarschijnlijk? Als je nu remvloeistof kwijt bent kan dat zeker invloed hebben, hoewel dat doorgaans eerder in andere versnellingen boven komt en met name 1 en achteruit. Sowieso haalt je koppeling z'n vloeistof ergens halverwege het reservoir weg (pijpje aan de zijkant) dus als 'ie onder dat niveau is gekomen heeft de koppeling lucht staan happen. Bijvullen en ontluchten is dan wel must.

Maar dat lage niveau komt ergens vandaan. De twee belangrijkste oorzaken voor verlies van vloeistof: de andere koppelingscilinder lekt (hetzij achter het pedaal hetzij op de bak), of je hebt een lekke cilinder in de remtrommels. Het lijkt me raadzaam om eerst die oorzaak boven tafel te krijgen.
Regards/groeten, Jeroen
terry
Newbee

Post by terry »

Klopt de cilinder die op de bak zit is vervangen, ik denk zelf dat er een lekkende cilinder in de remtrommel, want met het remmen trekt die soms ook wat scheef maar niet altijd.

Ik ga van het weekend even de auto nalopen waar de remvloeistof weg loopt en hopen dat dit de oorzaak is van de 2de versnelling.
omdat ik 3 maanden geleden het nog goed op niveau heb bijgevuld en het nu alweer leeg is en pas 2 maanden last heb van het schakelen dan kan het toch bijna niet anders dat dit de oorzaak zou moeten zijn.

ik laat het wel even weten als ik van het weekend de auto heb nagelopen.
Post Reply