318 automaat op lpg
-
jeroen beverdam
- Upcoming E21 fanatic
Re: 318 automaat op lpg
gistermiddag even bij de garage naar de auto gekeken.. ruit + rubber lagen eruit en .....ruitframe was nauwelijks aangetast. De monteur heeft wel netjes alles schoongemaakt en met primer behandeld voordat hij de ruit terugplaatste en het ruitrubber met een speciale kit gemonteerd ,dus de lekkage is verholpen Nu nog zien dat ik het interieur weer droog krijg.
-
jeroen beverdam
- Upcoming E21 fanatic
update: De auto is nog steeds waterdicht ,maar ik heb nog iets anders ontdekt m.b.t. tot lpg gebruik.
Eergisteren had ik nogal haast en ben dus op benzine grotendeels plankgas naar huis gereden,met uiteraard een kritisch oog op de temp. meter .
temperatuur blijft ook bij deze snelheid niet te hoog.Blijkbaar e.e.a. goed schoongebrand want nu trekt hij op lpg ook opeens een stuk beter.
Alleen heeft hij nu de neiging af te slaan bij stationair draaien na benzinegebruik (dit verdwijnt na 5 min lpg rijden) Ik vermoed dat er nog meer benzine moet worden verstookt voordat alle aanslag is weggebrand.
Ik heb de auto nu 6 weken en heb er inmiddels 2500 km mee gereden en nog steeds enthiousiast e 21 rijder. Aanvankelijk gekocht voor de goedkope kilometers op gas maar inmiddels hobby-auto Ik overweeg alleen wel de knalharde voorvering te vervangen voor de originele voorpoten . Zit er overigens nog verschil in de diverse e 21 voorvering(316,318.320 ,323)m.b.t. veerlengte en schokdempers en is het vervangen van een complete veerpoot veel werk?
Het liefst zou ik de complete veerpoten willen omruilen voor de originele,maar vind maar eens ieman die daar belang bij heeft
groeten Jeroen Beverdam
Eergisteren had ik nogal haast en ben dus op benzine grotendeels plankgas naar huis gereden,met uiteraard een kritisch oog op de temp. meter .
temperatuur blijft ook bij deze snelheid niet te hoog.Blijkbaar e.e.a. goed schoongebrand want nu trekt hij op lpg ook opeens een stuk beter.
Alleen heeft hij nu de neiging af te slaan bij stationair draaien na benzinegebruik (dit verdwijnt na 5 min lpg rijden) Ik vermoed dat er nog meer benzine moet worden verstookt voordat alle aanslag is weggebrand.
Ik heb de auto nu 6 weken en heb er inmiddels 2500 km mee gereden en nog steeds enthiousiast e 21 rijder. Aanvankelijk gekocht voor de goedkope kilometers op gas maar inmiddels hobby-auto Ik overweeg alleen wel de knalharde voorvering te vervangen voor de originele voorpoten . Zit er overigens nog verschil in de diverse e 21 voorvering(316,318.320 ,323)m.b.t. veerlengte en schokdempers en is het vervangen van een complete veerpoot veel werk?
Het liefst zou ik de complete veerpoten willen omruilen voor de originele,maar vind maar eens ieman die daar belang bij heeft
groeten Jeroen Beverdam
- Wondermike
- E21 Master
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Om de auto weer op normale hoogte te krijgen zijn andere veren voldoende. (maar de dempers zijn ook van invloed op de stugheid).
Hiervoor hoef je geen andere poten te monteren.
Als je tools hebt zijn de stuurkogel en onderste draagarm zo los, remklauw los en leiding los(van de voorpoot) en dan kan de veerpoot er zo onderuit.
Veerspanner erop en losdraaien maar.
( Wat wel vaak helpt is om de bovenste moer van de demper alvast losser te draaien terwijl de poot nog aan de auto vastzit
Met een losse poot in de hand gaat dat veel lastiger en ze kunnen goed vast zitten)
Hiervoor hoef je geen andere poten te monteren.
Als je tools hebt zijn de stuurkogel en onderste draagarm zo los, remklauw los en leiding los(van de voorpoot) en dan kan de veerpoot er zo onderuit.
Veerspanner erop en losdraaien maar.
( Wat wel vaak helpt is om de bovenste moer van de demper alvast losser te draaien terwijl de poot nog aan de auto vastzit
Met een losse poot in de hand gaat dat veel lastiger en ze kunnen goed vast zitten)
So many cars, so little time
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Een tikje los kun je idd doen maar zorg dat er nog voldoende draad boven de moer is. De spanning op de voorveren is dusdanig groot dat het anders levensgevaarlijk wordt. Zonder verenklemmen oid moet je ook niet aan het demonteren van een veerpoot (voor) beginnen.
Regards/groeten, Jeroen
- Wondermike
- E21 Master
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Zo bedoelde ik het ook eigenlijk wel hoorEen tikje los kun je idd doen maar zorg dat er nog voldoende draad boven de moer is
So many cars, so little time
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Naja om te voorkomen dat iemand denkt dattie die alvast even los kan halen of hij net nog op een halve wikkeling hangt...
Regards/groeten, Jeroen
-
jeroen beverdam
- Upcoming E21 fanatic
okee,dan zal ik eens op zoek naar de originele veren.
Ik ben trouwens wel benieuwd wat er nu dan voor veren/dempers onderzitten dat 'ie zo knalhard is? Misschien zijn je dempers gewoon kapot.
Als je wilt heb ik nog wel een setje lichte verlagingsveren liggen, daarmee komt 'ie gewoon op een nette hoogte, niet erg laag maar ook niet zo opmerkelijk hoog als ze standaard staan.
PB me maar als je interesse hebt;)
Als je wilt heb ik nog wel een setje lichte verlagingsveren liggen, daarmee komt 'ie gewoon op een nette hoogte, niet erg laag maar ook niet zo opmerkelijk hoog als ze standaard staan.
PB me maar als je interesse hebt;)
-
jeroen beverdam
- Upcoming E21 fanatic
update!
ben inmiddels aan de vering gewend,moet ook zo blijven van mijn zoon (11),volgens hem de perfecte "chill""mobiel.
De problemen met het lpg gedeelte zijn inmiddels ook opgelost, de auto loopt op gas nu beter dan op benzine. de trekkracht is nu goed ,de topsnelheid op lpg is nog steeds ong. 120 .op benzine 150 goed genoeg voor een auto uit 1978. Hoewel....een goede carburateur zou ook veel helpen.
Ik kom op 26 mei wel even kijken.
gr. Jeroen Beverdam
ben inmiddels aan de vering gewend,moet ook zo blijven van mijn zoon (11),volgens hem de perfecte "chill""mobiel.
De problemen met het lpg gedeelte zijn inmiddels ook opgelost, de auto loopt op gas nu beter dan op benzine. de trekkracht is nu goed ,de topsnelheid op lpg is nog steeds ong. 120 .op benzine 150 goed genoeg voor een auto uit 1978. Hoewel....een goede carburateur zou ook veel helpen.
Ik kom op 26 mei wel even kijken.
gr. Jeroen Beverdam
-
hen123drik
- Upcoming E21 fanatic
120 is erg matig! onze BMW 318 automaat op lpg (uit '81/'82?) loopt ongeveer 1 op 7,5 op lpg, in de winter en in de zomer 100% zonder noemenswaardige problemen. En op de lange stukken snelweg met 120 haal ik 1 op 8, in de bergen 1 op 6. De topsnelheid ligt iets boven de 155 km/h op gas en rond de 160 op benzine. maar dat ik graag zo hard rijd in deze auto...nee.
Beste Jeroen,
Ik rij ook in een 318 automaat met carb,
Op de teller haal ik net 185, werkelijkheid zal denk ik rond de 160 zijn op benzine,
indien ik 110 op de teller rijd (wat ik meestal doe) +/- 100 kmph werkelijkheid rij ik ongeveer 1 op 8 a 9 op benzine.
Op gas kan ik hopelijk vanaf volgende week testen. maar verwacht dat dit wel boven de 120 km per uur uit komt.
beetje aan de lage kant voor mijn gevoel.
Hoe zijn jouw ervaring verder met het rijden op gas?
Ik rij ook in een 318 automaat met carb,
Op de teller haal ik net 185, werkelijkheid zal denk ik rond de 160 zijn op benzine,
indien ik 110 op de teller rijd (wat ik meestal doe) +/- 100 kmph werkelijkheid rij ik ongeveer 1 op 8 a 9 op benzine.
Op gas kan ik hopelijk vanaf volgende week testen. maar verwacht dat dit wel boven de 120 km per uur uit komt.
beetje aan de lage kant voor mijn gevoel.
Hoe zijn jouw ervaring verder met het rijden op gas?
1979 e21 320 automatic
-
jeroen beverdam
- Upcoming E21 fanatic
Het rijden op gas bevalt me prima! Bij ons in de buurt kost een liter 60 eurocent,dus je lacht je ziek bij de pomp.
Het gasmengstuk zit bij mijn auto in de carburateur,starten doe ik ook bij -10 nog op gas.
Topsnelheid op benzine is 155 op gas inmiddels 135 ,maar ik rijd dan met toerentallen die mij niet prettig meer in de oren klinken.
Ik vind 110 een hele mooie kruissnelheid,en draai dan ook een heel fatsoenlijke 1:7 en een beetje.
Het gasmengstuk zit bij mijn auto in de carburateur,starten doe ik ook bij -10 nog op gas.
Topsnelheid op benzine is 155 op gas inmiddels 135 ,maar ik rijd dan met toerentallen die mij niet prettig meer in de oren klinken.
Ik vind 110 een hele mooie kruissnelheid,en draai dan ook een heel fatsoenlijke 1:7 en een beetje.
-
hen123drik
- Upcoming E21 fanatic
ja dat zijn ook mooie cijfers. de afstelling komt wel héél nauw bij deze auto's vind ik. Want de cijfers die ik noemde zijn alleen als alles optimaal is afgesteld, na een paar maanden is er toch wel iets verlopen en haal ik die cijfers ook niet en loopt ie beroerd. Kleppen, ontsteking, gastoevoer en CO schroef zijn best gevoelig. Welke klepspeling gebruiken jullie trouwens?