320/6 1979
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: 320/6 1979
Goed gedaan!!! Ik vind het knap dat je dat aandurft met die Driem. Een keer oet de eerste zijn, maar ik blijf t knap vinden. Goed bezig!
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: 320/6 1979
Heel goed gedaan hoor! Wat betreft het volgende hoofdstuk: De 4A1 carburateur.
Deze bestaat eigenlijk uit twee carburateurs. Een zijde van de carburateur is voor cylinder 1 t/m 3 en het tweede deel voor 4 t/m 6. Dit betekent dat je twee mengselregelschroeven heb en een gezamelijke stationair toerental schroef.
Onder de twee magnetische stationairkleppen zit bij elk een schroef voor de CO. Eigenlijk moet je twee meters hebben die elk in een uitlaatspruitstuk worden gezet (de boutjes die je ziet). Meestal zijn deze niet meer te verdraaien en breken ze af. Het afstellen gebeurt dan ook op gehoor meet een enkele meting achter in de uitlaat. Als de motor slingert (galopeert) dan staan ze niet gelijk. Dit is gewoon veel oefenen.
Ik weet niet hoe je duits is maar ik heb wel een handleiding.
http://www.ruddies.business.t-online.de/se4a1b.htm
Bij vragen gewoon even posten of mailen.
Deze bestaat eigenlijk uit twee carburateurs. Een zijde van de carburateur is voor cylinder 1 t/m 3 en het tweede deel voor 4 t/m 6. Dit betekent dat je twee mengselregelschroeven heb en een gezamelijke stationair toerental schroef.
Onder de twee magnetische stationairkleppen zit bij elk een schroef voor de CO. Eigenlijk moet je twee meters hebben die elk in een uitlaatspruitstuk worden gezet (de boutjes die je ziet). Meestal zijn deze niet meer te verdraaien en breken ze af. Het afstellen gebeurt dan ook op gehoor meet een enkele meting achter in de uitlaat. Als de motor slingert (galopeert) dan staan ze niet gelijk. Dit is gewoon veel oefenen.
Ik weet niet hoe je duits is maar ik heb wel een handleiding.
http://www.ruddies.business.t-online.de/se4a1b.htm
Bij vragen gewoon even posten of mailen.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- jamesV
- E21 Pro
- Posts: 557
- Joined: Thu Jul 22, 2010 10:51 pm
- Location: west vlaanderen - belgie
- Contact:
Re: 320/6 1979
oei.. mijn Duits op een schaal van 10 = 0
die 2 schroefjes voor de co.. zitten die ergens op een zijkant van de carb? Ik kan me niet herinneren dat ik er daar zag zitten.. en zeker al geen 2 dezelfde. Of moet ik de luchtfilter openen en daar gaan zoeken?
Ik ga woensdag alvast eens op zoek naar 2 gelijkaardige schroeven.
deze morgen heb ik de auto voor de eerste keer koud gestart sinds de vernieuwingen en ik denk dat de choke niet werkt.. start goed maar draait maar tussen de 200 en 300 toeren.. eens warm een kleine 1000 (iets teveel dus).
Maar buiten dit start de auto goed (warm en koud) en stationair (warm) draait de wagen regelmatig (blijft constant draaien zonder op en neer te gaan - alleen te vlug)
die 2 schroefjes voor de co.. zitten die ergens op een zijkant van de carb? Ik kan me niet herinneren dat ik er daar zag zitten.. en zeker al geen 2 dezelfde. Of moet ik de luchtfilter openen en daar gaan zoeken?
Ik ga woensdag alvast eens op zoek naar 2 gelijkaardige schroeven.
deze morgen heb ik de auto voor de eerste keer koud gestart sinds de vernieuwingen en ik denk dat de choke niet werkt.. start goed maar draait maar tussen de 200 en 300 toeren.. eens warm een kleine 1000 (iets teveel dus).
Maar buiten dit start de auto goed (warm en koud) en stationair (warm) draait de wagen regelmatig (blijft constant draaien zonder op en neer te gaan - alleen te vlug)
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: 320/6 1979
Slecht in Duits maakt het niet makkelijker.
De CO-schroeven zijn niet heel erg groot en zitten net onder de beiden elektronische magneetklepjes (Het kan natuurlijk zijn dat er nog dopjes in zitten zoals origineel zo is.)
De koudstartinrichting van een 4A1 is altijd leuk.......... Men heeft een TN-starter, verrijkingsklep, Bimetaal, thermoventiel etc etc. In de gewone nederlandse vraagbaak staat dit goed beschreven.
De CO-schroeven zijn niet heel erg groot en zitten net onder de beiden elektronische magneetklepjes (Het kan natuurlijk zijn dat er nog dopjes in zitten zoals origineel zo is.)
De koudstartinrichting van een 4A1 is altijd leuk.......... Men heeft een TN-starter, verrijkingsklep, Bimetaal, thermoventiel etc etc. In de gewone nederlandse vraagbaak staat dit goed beschreven.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 320/6 1979
Had niet iemand die 4A1 manual in het Nederlands? Ik dacht dat ik 'm in NL had maar dat blijkt Duits te zijn... bijna hetzelfde 
Regards/groeten, Jeroen
- jamesV
- E21 Pro
- Posts: 557
- Joined: Thu Jul 22, 2010 10:51 pm
- Location: west vlaanderen - belgie
- Contact:
Re: 320/6 1979
vandaag eindelijk weer wat tijd om verder te doen aan de 320/6.. de achterste remmen. Daar zijn de pompjes vervangen door nieuwe. Het ontluchten van de leidingen was andere koek. Linksachter was zo gedaan. Rechtsachter hebben we serieus wat mogen pompen. In het begin vooral veel lucht en hier en daar wat vieze brol... wellicht de olie die er al 18 jaar inzit. Nu loop die mooi door en de remmen doen het behoorlijk. Naar mijn gedacht zouden ze nog iets strakker mogen. Wellicht zal ik ze alle vier nog eens moeten ontluchten. Maar zoals ik al zei.. de remmen doen het en dus kon ik vandaag voor de eerste keer een stukje rijden met de wagen
. En al was het maar een klein stukje.. het was super een een 6cyll gevoel te hebben
een sfeerbeeldje:

en de nieuwe pompjes er in:

de wagen start nu goed, rijd goed en remt ok.. nu nog de choke goed krijgen want deze doet het nog niet...
een sfeerbeeldje:

en de nieuwe pompjes er in:

de wagen start nu goed, rijd goed en remt ok.. nu nog de choke goed krijgen want deze doet het nog niet...
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: 320/6 1979
Als er zoveel lucht en troep in zat zou ik na 1000 km nogmaals ontluchten. Verder is de constructie met de bekrachtiger dusdanig dat je er niet het harde pedaal mee krijgt als met meer moderne auto's.
Regards/groeten, Jeroen
- GerritBuggenhout
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 181
- Joined: Sat Jul 09, 2011 5:32 pm
- My E21(s): '82 320/6 manual
- Location: Kortrijk
Re: 320/6 1979

Dat darmpje van kleppendeksel naar luchtfilter/carb waarvoor dient dit juist?
- Thegs
- E21 VIP

- Posts: 2419
- Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
- Contact:
Re: 320/6 1979
Dat is de carterontluchting.GerritBuggenhout wrote:Dat darmpje van kleppendeksel naar luchtfilter/carb waarvoor dient dit juist?
Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
- jamesV
- E21 Pro
- Posts: 557
- Joined: Thu Jul 22, 2010 10:51 pm
- Location: west vlaanderen - belgie
- Contact:
Re: 320/6 1979
nog even een update. Met het mooie weer vandaag ben ik terug gaan sleutelen aan de e21. De carb is vervangen door een andere en nu werkt de choke wel. Ook warm draait de motor zeer mooi nu en heeft precies meer vermogen dan voorheen. Eens alles terug op zijn plaats zat was het tijd voor een testritje. Moet zeggen dat ik zeeeeer tevreden ben nu. De motor en remmen zijn nu dus volledig in orde. Nu nog meer van dit mooie weer 
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: 320/6 1979
Mooi nieuws. Dus dat wordt in ieder geval de SM2012 aanwezig!
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- GerritBuggenhout
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 181
- Joined: Sat Jul 09, 2011 5:32 pm
- My E21(s): '82 320/6 manual
- Location: Kortrijk
Re: 320/6 1979
'k laat je dit even weten
bmw-power komt normaal ook ^^
- jamesV
- E21 Pro
- Posts: 557
- Joined: Thu Jul 22, 2010 10:51 pm
- Location: west vlaanderen - belgie
- Contact:
Re: 320/6 1979
Zo, vandaag weer goed gewerkt aan de 320. Om het topic wat volledig te maken zet ik ineens de vorige werken er ook bij. We beginnen bij de koppakking. Het was mijn eerste keer maar is eigenlijk best meegevallen. Omdat de kop gescheurd was moest er een andere op.
de foto's:
Beginnen aan de afbraak van de donor motor:

De vervangkop gekuist:

Nieuwe pakking:

De kop er op en uiteraard met nieuwe bouten en op het juiste aanhaalmoment:

De d-riem terug plaatsen;

De verder opbouw:

en klaar:

Werkje van vorige week: koffer en motorkap klaarmaken en spuiten.




Werken van vandaag: plaatsen van de koffer en motorkap, 2 nieuwe vriespluggen er in omdat er 2 stonden te lekken en nieuwe hitteschilden geplaatst
sfeerbeeldje van tijdens de werken

Nieuwe koffer

De vriespluggen die moesten vervangen worden

2 gaatjes in de motor

nieuwe der in!

nieuwe hitteschilden

en de nieuwe motorkap

de rest zal ik vanavond af werken.. het is nu net iets te heet in de zon. Nu eerst
de foto's:
Beginnen aan de afbraak van de donor motor:

De vervangkop gekuist:

Nieuwe pakking:

De kop er op en uiteraard met nieuwe bouten en op het juiste aanhaalmoment:

De d-riem terug plaatsen;

De verder opbouw:

en klaar:

Werkje van vorige week: koffer en motorkap klaarmaken en spuiten.




Werken van vandaag: plaatsen van de koffer en motorkap, 2 nieuwe vriespluggen er in omdat er 2 stonden te lekken en nieuwe hitteschilden geplaatst
sfeerbeeldje van tijdens de werken

Nieuwe koffer

De vriespluggen die moesten vervangen worden

2 gaatjes in de motor

nieuwe der in!

nieuwe hitteschilden

en de nieuwe motorkap

de rest zal ik vanavond af werken.. het is nu net iets te heet in de zon. Nu eerst