320/6 1979

User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 320/6 1979

Post by uwbuurman »

Goed gedaan!!! Ik vind het knap dat je dat aandurft met die Driem. Een keer oet de eerste zijn, maar ik blijf t knap vinden. Goed bezig!


It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 320/6 1979

Post by Peter V. »

Heel goed gedaan hoor! Wat betreft het volgende hoofdstuk: De 4A1 carburateur.

Deze bestaat eigenlijk uit twee carburateurs. Een zijde van de carburateur is voor cylinder 1 t/m 3 en het tweede deel voor 4 t/m 6. Dit betekent dat je twee mengselregelschroeven heb en een gezamelijke stationair toerental schroef.

Onder de twee magnetische stationairkleppen zit bij elk een schroef voor de CO. Eigenlijk moet je twee meters hebben die elk in een uitlaatspruitstuk worden gezet (de boutjes die je ziet). Meestal zijn deze niet meer te verdraaien en breken ze af. Het afstellen gebeurt dan ook op gehoor meet een enkele meting achter in de uitlaat. Als de motor slingert (galopeert) dan staan ze niet gelijk. Dit is gewoon veel oefenen.

Ik weet niet hoe je duits is maar ik heb wel een handleiding.
http://www.ruddies.business.t-online.de/se4a1b.htm

Bij vragen gewoon even posten of mailen.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
jamesV
E21 Pro
Posts: 557
Joined: Thu Jul 22, 2010 10:51 pm
Location: west vlaanderen - belgie
Contact:

Re: 320/6 1979

Post by jamesV »

oei.. mijn Duits op een schaal van 10 = 0 :bag
die 2 schroefjes voor de co.. zitten die ergens op een zijkant van de carb? Ik kan me niet herinneren dat ik er daar zag zitten.. en zeker al geen 2 dezelfde. Of moet ik de luchtfilter openen en daar gaan zoeken?
Ik ga woensdag alvast eens op zoek naar 2 gelijkaardige schroeven.

deze morgen heb ik de auto voor de eerste keer koud gestart sinds de vernieuwingen en ik denk dat de choke niet werkt.. start goed maar draait maar tussen de 200 en 300 toeren.. eens warm een kleine 1000 (iets teveel dus).
Maar buiten dit start de auto goed (warm en koud) en stationair (warm) draait de wagen regelmatig (blijft constant draaien zonder op en neer te gaan - alleen te vlug)
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 320/6 1979

Post by Peter V. »

Slecht in Duits maakt het niet makkelijker.

De CO-schroeven zijn niet heel erg groot en zitten net onder de beiden elektronische magneetklepjes (Het kan natuurlijk zijn dat er nog dopjes in zitten zoals origineel zo is.)

De koudstartinrichting van een 4A1 is altijd leuk.......... Men heeft een TN-starter, verrijkingsklep, Bimetaal, thermoventiel etc etc. In de gewone nederlandse vraagbaak staat dit goed beschreven.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29994
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 320/6 1979

Post by Jeroen »

Had niet iemand die 4A1 manual in het Nederlands? Ik dacht dat ik 'm in NL had maar dat blijkt Duits te zijn... bijna hetzelfde :?
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
jamesV
E21 Pro
Posts: 557
Joined: Thu Jul 22, 2010 10:51 pm
Location: west vlaanderen - belgie
Contact:

Re: 320/6 1979

Post by jamesV »

vandaag eindelijk weer wat tijd om verder te doen aan de 320/6.. de achterste remmen. Daar zijn de pompjes vervangen door nieuwe. Het ontluchten van de leidingen was andere koek. Linksachter was zo gedaan. Rechtsachter hebben we serieus wat mogen pompen. In het begin vooral veel lucht en hier en daar wat vieze brol... wellicht de olie die er al 18 jaar inzit. Nu loop die mooi door en de remmen doen het behoorlijk. Naar mijn gedacht zouden ze nog iets strakker mogen. Wellicht zal ik ze alle vier nog eens moeten ontluchten. Maar zoals ik al zei.. de remmen doen het en dus kon ik vandaag voor de eerste keer een stukje rijden met de wagen :driving . En al was het maar een klein stukje.. het was super een een 6cyll gevoel te hebben :D

een sfeerbeeldje:
Image

en de nieuwe pompjes er in:
Image

de wagen start nu goed, rijd goed en remt ok.. nu nog de choke goed krijgen want deze doet het nog niet...
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29994
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: 320/6 1979

Post by Jeroen »

Als er zoveel lucht en troep in zat zou ik na 1000 km nogmaals ontluchten. Verder is de constructie met de bekrachtiger dusdanig dat je er niet het harde pedaal mee krijgt als met meer moderne auto's.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
GerritBuggenhout
Upcoming E21 fanatic
Posts: 181
Joined: Sat Jul 09, 2011 5:32 pm
My E21(s): '82 320/6 manual
Location: Kortrijk

Re: 320/6 1979

Post by GerritBuggenhout »

Image
Dat darmpje van kleppendeksel naar luchtfilter/carb waarvoor dient dit juist?
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2419
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Re: 320/6 1979

Post by Thegs »

GerritBuggenhout wrote:Dat darmpje van kleppendeksel naar luchtfilter/carb waarvoor dient dit juist?
Dat is de carterontluchting.
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
User avatar
jamesV
E21 Pro
Posts: 557
Joined: Thu Jul 22, 2010 10:51 pm
Location: west vlaanderen - belgie
Contact:

Re: 320/6 1979

Post by jamesV »

nog even een update. Met het mooie weer vandaag ben ik terug gaan sleutelen aan de e21. De carb is vervangen door een andere en nu werkt de choke wel. Ook warm draait de motor zeer mooi nu en heeft precies meer vermogen dan voorheen. Eens alles terug op zijn plaats zat was het tijd voor een testritje. Moet zeggen dat ik zeeeeer tevreden ben nu. De motor en remmen zijn nu dus volledig in orde. Nu nog meer van dit mooie weer :driving
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: 320/6 1979

Post by Peter V. »

Mooi nieuws. Dus dat wordt in ieder geval de SM2012 aanwezig!
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 320/6 1979

Post by uwbuurman »

Goed joh!!! en nu lekker rijden!!!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
GerritBuggenhout
Upcoming E21 fanatic
Posts: 181
Joined: Sat Jul 09, 2011 5:32 pm
My E21(s): '82 320/6 manual
Location: Kortrijk

Re: 320/6 1979

Post by GerritBuggenhout »



'k laat je dit even weten :D
bmw-power komt normaal ook ^^
User avatar
jamesV
E21 Pro
Posts: 557
Joined: Thu Jul 22, 2010 10:51 pm
Location: west vlaanderen - belgie
Contact:

Re: 320/6 1979

Post by jamesV »

Zo, vandaag weer goed gewerkt aan de 320. Om het topic wat volledig te maken zet ik ineens de vorige werken er ook bij. We beginnen bij de koppakking. Het was mijn eerste keer maar is eigenlijk best meegevallen. Omdat de kop gescheurd was moest er een andere op.
de foto's:

Beginnen aan de afbraak van de donor motor:
Image

De vervangkop gekuist:
Image

Nieuwe pakking:
Image

De kop er op en uiteraard met nieuwe bouten en op het juiste aanhaalmoment:
Image

De d-riem terug plaatsen;
Image

De verder opbouw:
Image

en klaar:
Image

Werkje van vorige week: koffer en motorkap klaarmaken en spuiten.
Image

Image

Image

Image

Werken van vandaag: plaatsen van de koffer en motorkap, 2 nieuwe vriespluggen er in omdat er 2 stonden te lekken en nieuwe hitteschilden geplaatst

sfeerbeeldje van tijdens de werken :bag
Image

Nieuwe koffer
Image

De vriespluggen die moesten vervangen worden :shock
Image

2 gaatjes in de motor :D
Image

nieuwe der in!
Image

nieuwe hitteschilden
Image

en de nieuwe motorkap
Image

de rest zal ik vanavond af werken.. het is nu net iets te heet in de zon. Nu eerst :cheers
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: 320/6 1979

Post by uwbuurman »

Goed bezig! De 320 wordt mooier en mooier!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Post Reply