uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by uwbuurman »

hahaha, nee, vandaag even snel de automaatbak gevuld met olie, de thermostaathuisstoppen gemonteerd, de eerste 7 liter koelvloeistof erin gedaan en de brandstofpomp weer opgehangen. Tot slot het diff er weer onder gehangen, maar nog niet helemaal alles aan gemonteerd. Dus we komen wel verder. Oh ja, het interieur is gemonteerd!

Image

Image

Van dit:

Image

naar dit:

Image

en van dit:

Image

naar dit:

Image

kortom, de cabrio wordt meer en meer naar mijn zin!!!
Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 9:56 pm, edited 1 time in total.


It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by uwbuurman »

Aandrijfassen er ook aan:

Image

remmerij gereviseerd en opgeknapt:

Image

Image

deze meuk komt uit de stuurbekrachtiging

Image

ik kreeg steeds een checkmelding van de check control over het kuhlwasser. Blijkt een rotte stekker te zijn. Om te testen even draadjes knopen en klaar!

Image

Daarnaast ben ik nog steeds aan het kloten met de koplampwissers. Mis ergens wat draden volgens mij dus ben ik eerst maar eens de oude bende gaan loshalEn. Onder wat tape kwam deze constructie aan het licht. helaas een slechte foto maar het betreft wat inelkaar gedraaide en gecorrodeerde draden...

Image
Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 9:56 pm, edited 1 time in total.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2976
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by loentje »

Ga toch een rijden!!

Dit doe je maar weer als het regent volgende week :mrgreen:

maar ziet er netjes uit hoor Koos.


groeten loentje
User avatar
pattam2009
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 1066
Joined: Mon Dec 21, 2009 7:42 pm
My E21(s): '81 323i 2.7i Schwarz
Location: Zuid Holland

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by pattam2009 »

Lekker bezig Koos, jij kan ook niet stil zitten he :wink:
Wel weer een leuk informatief draadje om door heen te bladeren, succes verder.
Bmw E21 323i 2.7i 1981 Schwarz - Beige
Gr, Patrick.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by uwbuurman »

Inmiddels moet ik nodig een foto-update doen. Het SI-bordje in de cockpit (tellerhuis) is verrot. Dat is een printplaat waar twee batterijen op gesoldeerd zitten. Die gaan na zoveel jaar lekken en dan vreet je printplaat weg. Even onderzoek gedaan en inderdaad is het einde oefening. Arnold had een vervanger liggen maar die was net even anders. Toch gemonteerd en alles lijkt keurig te werken. Dank Arnold!! :cheers

Achter de klokkenwinkel is ook weer geprutst. De draad naar het ABS lampje is doorgeknipt en wordt nu gevoed door het remlampje er naast, gewoon doorverbonden. Mijn vraag is nu of de ABS überhaupt werkt... :hammer

Daarnaast heeft Mark de auto aangehoord en de auto loopt mooi rond. Zijn professionele opinie doet er zeker toe! MArk hoorde overigens een slepend geluid. Eerst was de net nieuwe D-riem verdacht maar het bleek een moer van het stelmechanisme van de dynamo te zijn, die niet heel vast zat waardoor er beweging in zat. Ook opgelost.

Inmiddels ben ik meerdere ronden in gevecht geweest met die verrekte SWRA. Goed nieuws, inmiddels draaien de wissers en is er zicht op sproeiers die werken. Nog even mee aanklooien en dan doet alles het! De ringen op de koplampen heb ik ook netjes ontroest en mooi gespoten, vanavond de nokjes er weer op gelijmd en geschroefd, dus dat kan ook gemonteerd worden.

vraagje: mijn nieuwe remschijven en blokken blijven iets met elkaar in contact. Is dat normaal? 't Past ook maar net natuurlijk nu alles nieuw is.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by uwbuurman »

Ik had nog wat foto's om up te loaden. Hierbij!

Oh ja, de eerste gang voor de APK sinds ruim 5 jaar is niet goed afgelopen, maar stemt wel hoopvol! De cabrio liep fluitend door de hele keuring heen op de handrem na. Die voeringen waren al niet goed maar ik heb ze niet vervangen. Blijken niet veel te doen. Ter plaatse gelijk nog strakker afgesteld, maar niets verholpen. Daarop dus afkeur, maar verder was er niets twijfelachtig, alles gewoon goed! De CO was 2,1 dus ook goed. Inmiddels heb ik de revisieset (x2) voor de handrem besteld. Hopelijk eind van komende week nog eens of ander die week erop een verse APK.

De SWRA (voor Leon: de koplamp wis/was) doet het ook!

Het volgende wat zich aandient is de brandstofpomp die constant een erngstig zoemend geluid produceert en flink gorgelt. Maar even aankijken, maar het zal wel vervangen worden...

Het vervangende SI bordje is toch niet helemaal goed, ik heb geen toerenteller en verbruiksmeter meer. Ga toch een poging wagen het oude ding te herstellen.

Foto's van een rot SI bordje:

Image

Image

Werkende SWRA:

Image

Image

Image

En wie weet waar deze stekker voor is? Ik denk dat hij niet op de juiste plek zit, maar wat doet die blauw/gele draad?

Image
Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 9:57 pm, edited 1 time in total.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11875
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by 323baur »

Die heb je nodig voor je tempomaat = pulse!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by uwbuurman »

Als in voor een cruisecontrol?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12122
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by Peter V. »

Indeed.
Ik had je verhaal trouwens al in een ander forum gelezen! goed bezig hoor. Ik ben eigelijk best benieuwd hoe ze er straks in werkelijkheid uitziet. Jij ging toch met de E30 naar de Eifel?
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by uwbuurman »

is het plan wel, maar eerst kijken hoe betrouwbaar ze is. Daarom ook nog niet opgegeven.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12122
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by Peter V. »

Die betrouwbaarheid en vertrouwen komen wel hoor.
Jij bent ook al aardig opweg om alle belangrijke zaken te controleren en vervangen.

Heb je trouwens de handremschoenen al vervangen? Wat was de afkeur namelijk? De basisafstelling doe je eerst met de aanpassing van het radarwieltje vanaf de achterkant van de ankerplaat. Je zet de handremhendel op klik 3 of 4 en ga dan de radarwieltjes verzetten totdat links en rechts gelijkmatig remmen.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by uwbuurman »

Nee, de handremvoeringen heb ik net besteld. Die waren ook wel helemaal af hoor, er zaten scheuren in de oude... beetje onhandig dat ik die niet gelijk vervangen heb, maar ja. Dat gelijkmatig remmen, das op gevoel? ik dacht dat ik eerst de kabels (bij de handrem) helemaal most losschroeven en dan de radertjes moest aan draaien tot het wiel aanloopt en dan de handrem op klik 3 of 4 vastzetten?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12122
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by Peter V. »

Wat je doet is inderdaad eerst de beiden kabels losgooien want anders kun je de nieuwe remschoenen niet goed monteren.

Het gelijkmatig zetten ga je niet ervaren door te remmen maar moet je doen met de achterzijde op bokken of op de brug en dan voelen met de hand door het wiel te draaien. Je moet inderdaad eerst met het radarwieltje de basisafstelling doen (gelijkmatig) en dan met de kabels afstellen op tandje 3 a 4. Dit ook wel gelijkmatig testen want beiden kabels kunnen makkelijk verschillend zijn i.v.m. de rek in de kabel.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 4598
Joined: Wed Dec 22, 2004 8:44 pm
My E21(s): '82 e21 323i hartge
Location: Belgium
Contact:

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by gerrit323 »

Altijd weer leuk om bij te lezen Koos :thumbsup
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail



https://pksolutions.be/
User avatar
Bempie21
E21 Fanatic
Posts: 202
Joined: Fri Dec 05, 2008 8:07 pm
My E21(s): E21 '81 323i
Facebook page: https://www.facebook.com/deukjesdokter/
Location: Apeldoorn, The Netherlands
Contact:

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by Bempie21 »

Mooi auto koos...
Dacht dat ik het eerder ook al zei en zal zeker niet de enige zijn maar ik vind m super.. :D
Wees er zuinig op ...
BMW 327i e21 '81

Image

MIJN E21
Post Reply