even voorstellen en wat vragen! 316 1981

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
sten_91
Upcoming E21 fanatic
Posts: 42
Joined: Wed Mar 28, 2012 6:39 pm

even voorstellen en wat vragen! 316 1981

Post by sten_91 »

Beste BMW-liefhebbers!

Mijn naam is Sten Juffer, 20 jaar en kom uit Nunspeet (gelderland). Na 2 jaar een volkswagen oldtimer te hebben gereden heb ik een aantal maanden geleden een bmw e21 316 uit '81 op LPG gekocht. Een super fijne wagen, ben inmiddels dus echt door t bmw virus gegrepen. De wagen is 30 jaar oud dus vanzelfsprekend heeft de wagen een aantal mankementen die ik wil kan aanpakken! Aangezien ik dus bmw-newbee ben hoop ik dat jullie veteranen mij kunnen helpen met een aantal zaken!

Allereerst loopt de wagen niet stationair wanneer de motor koud is. De wagen is onderzocht en de automatische choke werkt niet. Nu kan ik niet zo gauw een nieuwe carburateur vinden! Maar ik denk dat het probleem ook ergens anders mee te maken kan hebben. In de zekeringenkast zie ik namelijk een zekering waar zoiets opstaat als automatische starthilfe! hiervan loopt een (zelfgerommeld door de vorige eigenaar) koperen draad de wagen in, dus door het motorcompartiment. Wellicht heeft iemand van jullie een idee wat het probleem kan zijn.

Laat ik het nu maar bij 1 probleem houden! :wink: ik hoop dat jullie me kunnen helpen.

Groet, Sten!


User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: even voorstellen en wat vragen! 316 1981

Post by 323baur »

plaaatjess... en welkom :)
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: even voorstellen en wat vragen! 316 1981

Post by Jeroen »

Welkom hier! Als het om carburateurs gaat moet je even wachten op een illuster heerschap genaamd Peter, die weet daar vast wel raad mee...
Regards/groeten, Jeroen
e21bart
Upcoming E21 fanatic
Posts: 173
Joined: Sun Jul 03, 2011 6:19 pm
Location: Winkel, Noord Holland

Re: even voorstellen en wat vragen! 316 1981

Post by e21bart »

Welkom hier! En we zijn benieuwd naar wat fotos van je aanwinst! :)

Wat betreft de carburateurs moet je idd bij peter zijn
1983 e21 315 - Safaribeige - M50B25 rebuild ( in progress... )
1994 e36 316 coupe - BMW Schwarz II
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: even voorstellen en wat vragen! 316 1981

Post by Peter V. »

Hoi en welkom.
Leuk hoe dat zo'n virus kan werken inderdaad.

Foto's was al om gevraagd natuurlijk. Jouw carburateur probleem zou dan door mij opgelost moeten worden als ik de vorige posters moet geloven.

Dat een probleem met de automatische choke problemen geeft met koud stationair draaien kan wel kloppen uiteraard.

Ik begrijp alleen even die draad niet. Deze gaat van de zekeringkast naar binnen in de auto? Waar zit deze draad aan vast dan?
Een foto maakt al heel veel duidelijk. Nu kan dit eventueel iets te maken hebben met je LPG installatie maar dat is heel moeilijk beoordelen zo.

Je kan bij de carburateur eerst even kijken of het chokeklepje wel dicht staat bij een koude motor (wellicht een probleem met het bimetaal of verkeerde afstelling hiervan). Er zit tevens een membraandoosje aan het systeem wat de chokeklep gesloten houdt rond de 4 mm in eerste instantie tijdens het draaien.
Last edited by Peter V. on Wed Mar 28, 2012 9:08 pm, edited 1 time in total.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
sten_91
Upcoming E21 fanatic
Posts: 42
Joined: Wed Mar 28, 2012 6:39 pm

Re: even voorstellen en wat vragen! 316 1981

Post by sten_91 »

super jongens! ik zal morgen proberen wat foto's te plaatsen. verwacht er niet te veel van, het is niet zo'n mooie als de vele die ik hier tegenkom want daar heb ik helaas de centen niet voor :lol:
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: even voorstellen en wat vragen! 316 1981

Post by Peter V. »

Niet iedereen hier heeft een concoursstaat BMW hoor, de meeste zijn waarschijnlijk met een echt wrak begonnen ooit.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
sten_91
Upcoming E21 fanatic
Posts: 42
Joined: Wed Mar 28, 2012 6:39 pm

Re: even voorstellen en wat vragen! 316 1981

Post by sten_91 »

dag Peter,

ik ben al super blij dat ik iemand gevonden heb die er een stuk meer verstand van heeft. volgens mijn vaste monteur doet de choke niets. en ik heb al geprobeerd om met een open klep te starten maar dan nog loopt hij niet stationair. ik zal morgen eens kijken wat er precies gebeurd en gelijk wat foto's maken! het draadje loopt inderdaad naar binnen toe en ik bevestigd aan 1 van de twee ijzeren staafjes die de porseleinen zekering vastklemt. in ieder geval bedankt voor de reacties allemaal!
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: even voorstellen en wat vragen! 316 1981

Post by Peter V. »

Het lijkt er dus alleen maar op dat er stroom wordt afgetapt van de zekeringkast (eventueel voor of achter de zekering maar dat is te testen door de zekering te verwijderen).

Je moet trouwens proberen te starten met het chokeklepje dicht.

Start jij op benzine of gelijk op LPG?
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
sten_91
Upcoming E21 fanatic
Posts: 42
Joined: Wed Mar 28, 2012 6:39 pm

Re: even voorstellen en wat vragen! 316 1981

Post by sten_91 »

ah ok. dus dat kan geen groot probleem zijn? ik heb uiteraard al het draadje losgekoppeld maar ik kon niks anders aan de auto merken. ik start de auto doorgaans op lpg (mijn golf ook trouwens). alleen in de winter start ik op benzine en uiteraard rij ik af en toe ook op benzine.
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: even voorstellen en wat vragen! 316 1981

Post by Peter V. »

Normaal gesproken zal het wel meevallen maar dat is moeilijk beoordelen.

Er zijn aardig wat zaken van de carburateur wat eigenlijk niet echt meedoet zodra je op LPG gaat rijden. Ik ga er even vanuit dat jij gewoon een LPG installatie hebt met een megstuk wat bij de carburateur zit gemonteerd (een soort schijf).
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Mikkel
Newbee
Posts: 14
Joined: Sat Dec 10, 2011 8:56 pm

Re: even voorstellen en wat vragen! 316 1981

Post by Mikkel »

Je moet even kijken hoe ver je chokeklep openstaat als je koud start. Ik rijd een 318, ook op LPG. En daar was het probleem dat de chokeklep volledig dicht was. Met andere woorden, als ik plankgas gaf starten hij perfect, maar bleef vervolgens niet stationair draaien omdat de chokeklep nog volledig sluit wanneer ik gas los laat en dan krijgt hij dus geen lucht.

Als dit bij jou ook zo is, zou ik het luchtfilter eraf halen, vervolgens met een stukje gereedschap (schroevendraaier) de chokeklep iets open houden. Dus dat er een kier is en er lucht bij kan, toen startte hij bij mij wel. Dan kun je als tijdelijke oplossing de choke verstellen (draaien) net zo lang totdat hij iets open staat wanneer de motor koud is. Hopelijk heb je hiet iets aan :).

Zal trouwens wel leuk rijden nu. Ik moest altijd als hij koud was met handrem naar een kruispunt rijden, gas erop houden anders sloeg hij af.... hahaha...
sten_91
Upcoming E21 fanatic
Posts: 42
Joined: Wed Mar 28, 2012 6:39 pm

Re: even voorstellen en wat vragen! 316 1981

Post by sten_91 »

ha mikkel,

das wel geinig om te horen inderdaad want ik moet nu ook de eerste kilometer met de handrem rijden, gas houden enz haha. best vervelend dus dat wilde ik inderdaad als eerste oplossen. maar als ik de auto koud start met de chokeklep open dmv een schroevendraaier valt hij ook meteen uit! ik hoor t graag, fijn weekend allemaal!
Mikkel
Newbee
Posts: 14
Joined: Sat Dec 10, 2011 8:56 pm

Re: even voorstellen en wat vragen! 316 1981

Post by Mikkel »

Hoe ver heb je de choke klep open gehouden? Hij moet maar heel iets open staan. Geloof iets van 2mm of zo? Dus eigenlijk net niet dicht. Daar moet je even mee spelen. Als je hem helemaal open hebt gehouden slaat hij weer af omdat het mengel te arm is (te veel lucht)
Fadb
Newbee
Posts: 1
Joined: Tue Mar 20, 2012 10:51 am
Location: Leiden

Re: even voorstellen en wat vragen! 316 1981

Post by Fadb »

Had hetzelfde probleem, is inmiddels zo goed als opgelost. Wellicht is het nogal een beunhaas methode, maar het werkt vooralsnog wel... Als je het luchtfilter eraf haalt zit aan de raamkant van de carburateur bovenaan een zwart rond ding (ong. 8 cm), vast met drie schroeven, daarop een aansluiting met draadjes. Als je die schroeven een klein beetje los draait kun je dat zwarte kapje een klein beetje draaien, je zult zien dat de chokeklep meedraait. Motor aan, en dan zover draaien tot ie goed loopt, zoals hierboven gezegd een heel klein beetje open. Dan schroeven weer vast, hij loopt als een trein. Mocht je het niet kunnen vinden, dan kan ik wel even een foto maken wat je moet hebben.
Post Reply