hee mensen.
ik ben niet zo tevreden met mijn automaatje, en heb heel toevallig nog een wagen staan.
beide 320/6 van '78.
alleen de een is een 5 bak en de andere een 3 automaat
aangezien van beide de aandrijf lijnen compleet zijn, wil ik graag de bakken overzetten. (320 met automaat is net aangepakt ivm roest, huidige geschakelde valt bijna doormidden)
maar natuurlijk niet zonder even jullie mening te vragen over de hoeveelheid werk die daar bij gaat komen.
wat ik al wel wist dat er een verschil in aandrijf assen zit, natuurlijk het koppelingspedaal niet te vergeten + toebehoren.
en dat de radiateur verschillend is ( bak olie koeler inwendig )
heeft iemand hier ervaring mee?
is het pleuris veel werk? met o.a dingen aanpassen, of is het relatief makkelijk te doen
als het nou echt teveel werk is of ik niet aan dingen heb gedacht
anders moet ik maar eens gaan nadenken om het andersom te doen, de slijptol en het lasapparaat erbij pakken hehe
advies: automaat naar schakel
- Peter V.
- E21 VIP

- My E21(s): '82 320/6
Re: advies: automaat naar schakel
Je heb al veel zaken opgenoemd.
* Je koppelingspedaal inderdaad maar daar komt ook je remvloeistofreservoir bij (aansluiting voor de koppelingcylinders).
* Je radiateur is niet zo'n groot probleem want je koppelt alleen de beiden leidingen van de automaatbak los en dopt deze desnoods af. De radiateur kan blijven zitten.
* Bij je carburateur even de kickdownkabel eraf halen.
* Ik geloof dat bij een automaat de switch voor de achteruitrijverlichting in de hendel zit en bij de 5-bak op de versnellingsbak.
* Je vliegwiel op de motor is volgens mij ook een andere dan bij een schakelbak dus die moet je ook omwisselen.
* Je koppelingspedaal inderdaad maar daar komt ook je remvloeistofreservoir bij (aansluiting voor de koppelingcylinders).
* Je radiateur is niet zo'n groot probleem want je koppelt alleen de beiden leidingen van de automaatbak los en dopt deze desnoods af. De radiateur kan blijven zitten.
* Bij je carburateur even de kickdownkabel eraf halen.
* Ik geloof dat bij een automaat de switch voor de achteruitrijverlichting in de hendel zit en bij de 5-bak op de versnellingsbak.
* Je vliegwiel op de motor is volgens mij ook een andere dan bij een schakelbak dus die moet je ook omwisselen.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
dankje voor je reactie.
dus al met al, aangezien ik alle onderdelen voor handen heb, is het wel te doen dus?
zelf enig ervaring mee?
dus al met al, aangezien ik alle onderdelen voor handen heb, is het wel te doen dus?
zelf enig ervaring mee?
if u can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
Eigenlijk is het puur mechanisch werk dus ik geloof niet dat 't veel moeilijkheidsgraad heeft voor iemand die met een Mecano doos overweg kan
Candanas bedacht ik nog maar zo te zien heb je die, en vliegwiel vervalt volgens mij geheel, koppelomvormer gaat dan direct op de krukas toch?
Candanas bedacht ik nog maar zo te zien heb je die, en vliegwiel vervalt volgens mij geheel, koppelomvormer gaat dan direct op de krukas toch?
Regards/groeten, Jeroen
het leek me zelf ook wel te doen, heb zelf genoeg ruimte + brug dus zou moeten lukken.
doe liever "mecano" werk dan plaatwerk.
cardanas was al aan gedacht, en was van plan motor + bak+ drijflijn in het geheel te wisselen.
doe liever "mecano" werk dan plaatwerk.
cardanas was al aan gedacht, en was van plan motor + bak+ drijflijn in het geheel te wisselen.
if u can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem
- Peter V.
- E21 VIP

- My E21(s): '82 320/6
Niet helemaal. Je heb nog steeds een soort vliegwiel waar de koppelomvormer aan vast zit met 4 bouten. Dit vliegwiel beschikt tevens over de starterskrans voor de startmotor.Jeroen wrote:, en vliegwiel vervalt volgens mij geheel, koppelomvormer gaat dan direct op de krukas toch?
Gr Peter V.
- Jeroen
- Site Admin
- My E21(s): '81 323i Baur
OK da's dus nog iets om te bekijken, maar ik zat van schakel naar automaat te denken, in dit geval is de ombouw juist andersom dus vliegwiel heb je sowieso nodig. In ETK gekeken, de automaat heeft idd een ander type maar wel een vliegwiel, met idd een meenemer plaat. Beiden gaan eraf (in 1 geheel zo te zien) en dan komt er het vliegwiel van de handgeschakelde versie op.
Oh en dikke kans dat het tankje al een afgedopt tuutje heeft op het reservoir, anders reservoir overzetten. Gelijk ook even het rubbertje dat in de remcilinder gaat vervangen hoor anders gaat 'ie daarop geheid lekken. Mooier nog is gelijk even hoofdremcilinder reviseren en gelijk even kijken of die niet in de bekrachtiger heeft staan te lekken.
Oh en dikke kans dat het tankje al een afgedopt tuutje heeft op het reservoir, anders reservoir overzetten. Gelijk ook even het rubbertje dat in de remcilinder gaat vervangen hoor anders gaat 'ie daarop geheid lekken. Mooier nog is gelijk even hoofdremcilinder reviseren en gelijk even kijken of die niet in de bekrachtiger heeft staan te lekken.
Regards/groeten, Jeroen