advies: automaat naar schakel

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
Rutger-G
Upcoming E21 fanatic
Posts: 44
Joined: Wed Aug 24, 2011 7:47 pm
My E21(s): '78 320/6 aut

advies: automaat naar schakel

Post by Rutger-G »

hee mensen.

ik ben niet zo tevreden met mijn automaatje, en heb heel toevallig nog een wagen staan.
beide 320/6 van '78.

alleen de een is een 5 bak en de andere een 3 automaat

aangezien van beide de aandrijf lijnen compleet zijn, wil ik graag de bakken overzetten. (320 met automaat is net aangepakt ivm roest, huidige geschakelde valt bijna doormidden)
maar natuurlijk niet zonder even jullie mening te vragen over de hoeveelheid werk die daar bij gaat komen.

wat ik al wel wist dat er een verschil in aandrijf assen zit, natuurlijk het koppelingspedaal niet te vergeten + toebehoren.
en dat de radiateur verschillend is ( bak olie koeler inwendig )

heeft iemand hier ervaring mee?

is het pleuris veel werk? met o.a dingen aanpassen, of is het relatief makkelijk te doen
als het nou echt teveel werk is of ik niet aan dingen heb gedacht
anders moet ik maar eens gaan nadenken om het andersom te doen, de slijptol en het lasapparaat erbij pakken hehe


if u can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: advies: automaat naar schakel

Post by Peter V. »

Je heb al veel zaken opgenoemd.

* Je koppelingspedaal inderdaad maar daar komt ook je remvloeistofreservoir bij (aansluiting voor de koppelingcylinders).
* Je radiateur is niet zo'n groot probleem want je koppelt alleen de beiden leidingen van de automaatbak los en dopt deze desnoods af. De radiateur kan blijven zitten.
* Bij je carburateur even de kickdownkabel eraf halen.
* Ik geloof dat bij een automaat de switch voor de achteruitrijverlichting in de hendel zit en bij de 5-bak op de versnellingsbak.
* Je vliegwiel op de motor is volgens mij ook een andere dan bij een schakelbak dus die moet je ook omwisselen.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Rutger-G
Upcoming E21 fanatic
Posts: 44
Joined: Wed Aug 24, 2011 7:47 pm
My E21(s): '78 320/6 aut

Re: advies: automaat naar schakel

Post by Rutger-G »

dankje voor je reactie.

dus al met al, aangezien ik alle onderdelen voor handen heb, is het wel te doen dus?
zelf enig ervaring mee?
if u can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: advies: automaat naar schakel

Post by Jeroen »

Eigenlijk is het puur mechanisch werk dus ik geloof niet dat 't veel moeilijkheidsgraad heeft voor iemand die met een Mecano doos overweg kan :P

Candanas bedacht ik nog maar zo te zien heb je die, en vliegwiel vervalt volgens mij geheel, koppelomvormer gaat dan direct op de krukas toch?
Regards/groeten, Jeroen
Rutger-G
Upcoming E21 fanatic
Posts: 44
Joined: Wed Aug 24, 2011 7:47 pm
My E21(s): '78 320/6 aut

Re: advies: automaat naar schakel

Post by Rutger-G »

het leek me zelf ook wel te doen, heb zelf genoeg ruimte + brug dus zou moeten lukken.

doe liever "mecano" werk dan plaatwerk.

cardanas was al aan gedacht, en was van plan motor + bak+ drijflijn in het geheel te wisselen.
if u can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: advies: automaat naar schakel

Post by Peter V. »

Jeroen wrote:, en vliegwiel vervalt volgens mij geheel, koppelomvormer gaat dan direct op de krukas toch?
Niet helemaal. Je heb nog steeds een soort vliegwiel waar de koppelomvormer aan vast zit met 4 bouten. Dit vliegwiel beschikt tevens over de starterskrans voor de startmotor.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: advies: automaat naar schakel

Post by Jeroen »

OK da's dus nog iets om te bekijken, maar ik zat van schakel naar automaat te denken, in dit geval is de ombouw juist andersom dus vliegwiel heb je sowieso nodig. In ETK gekeken, de automaat heeft idd een ander type maar wel een vliegwiel, met idd een meenemer plaat. Beiden gaan eraf (in 1 geheel zo te zien) en dan komt er het vliegwiel van de handgeschakelde versie op.

Oh en dikke kans dat het tankje al een afgedopt tuutje heeft op het reservoir, anders reservoir overzetten. Gelijk ook even het rubbertje dat in de remcilinder gaat vervangen hoor anders gaat 'ie daarop geheid lekken. Mooier nog is gelijk even hoofdremcilinder reviseren en gelijk even kijken of die niet in de bekrachtiger heeft staan te lekken.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: advies: automaat naar schakel

Post by uwbuurman »

En daarna even omkeuren bij de RDW.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Post Reply