je gaspedaal trekt de gaskabel aan. die gaskabel zit op je carburateur en dááran zit dan weer een kabel richting versnellingsbak die het schakelgedrag van je versnellingsbak bepaald. het knopje onder je gaspedaal doet niets, die laat je alleen 'voelen' wanneer je de de versnellingsbak op het punt zit om onder bepaalde omstandigheden een versnelling terug te gaan.
echter schakelt je v- bak ook terug wanneer je bv rustig toert in de 3e versnelling met 50km/h en je het gas dan vloert. Ik ben geen fan van de kickdown omdat je de bak eigenlijk forceert om terug te gaan; de automaat die in je auto ligt slijt behoorlijk snel als je de kickdown vaak gebruikt.
enfin, dat terzijde. De absolute waarden van die kickdown weet ik niet, ik weet wel dat je 2 dingen kunt verstellen. de kabel van de versnellingsbak die aan je carburateur/gaskabel hangt én het knopje onder je gaspedaal kun je ook verstellen. als ik me niet vergis kun je die in en uitdraaien. Mijn inziens gewoon veel trial en error totdat je hem zo hebt afgesteld dat ie fijn schakelt en dat je die kickdown voelt zodra je door het knopje heen drukt. pas wel op met het te strak zetten van de schakeldraad(die kabel vanaf de bak naar je carb.) want dan schakelt ie overbodig vroeg terug. En zet de gaskabel niet te strak, dan loopt je motor stationar niet lekker. succes!
hen123drik wrote:je gaspedaal trekt de gaskabel aan. die gaskabel zit op je carburateur en dááran zit dan weer een kabel richting versnellingsbak die het schakelgedrag van je versnellingsbak bepaald. het knopje onder je gaspedaal doet niets, die laat je alleen 'voelen' wanneer je de de versnellingsbak op het punt zit om onder bepaalde omstandigheden een versnelling terug te gaan.
echter schakelt je v- bak ook terug wanneer je bv rustig toert in de 3e versnelling met 50km/h en je het gas dan vloert. Ik ben geen fan van de kickdown omdat je de bak eigenlijk forceert om terug te gaan; de automaat die in je auto ligt slijt behoorlijk snel als je de kickdown vaak gebruikt.
enfin, dat terzijde. De absolute waarden van die kickdown weet ik niet, ik weet wel dat je 2 dingen kunt verstellen. de kabel van de versnellingsbak die aan je carburateur/gaskabel hangt én het knopje onder je gaspedaal kun je ook verstellen. als ik me niet vergis kun je die in en uitdraaien. Mijn inziens gewoon veel trial en error totdat je hem zo hebt afgesteld dat ie fijn schakelt en dat je die kickdown voelt zodra je door het knopje heen drukt. pas wel op met het te strak zetten van de schakeldraad(die kabel vanaf de bak naar je carb.) want dan schakelt ie overbodig vroeg terug. En zet de gaskabel niet te strak, dan loopt je motor stationar niet lekker. succes!
Thanks ik ben idd al even bezig met een beetje trial an error. in de vraag baak staat het indd beschreven echter niet voor mijn type carburateur maar voor de 1 traps carb. Ik hoopte dat iemand zo'n beschrijving had liggen voor mijn solex didta 32-32 twee traps.
Succes dan! ik weet het type carburateur bij mn bmw niet uit mn hoofd, staat ergens op het forum, maar dat is ook een tweetraps. Die 2e trap gebruik je ook zonder dat je de kickdown gebruikt. Ik bedacht me trouwens ook dat als je carb. goed is afgesteld, je die kickdown-kabel zonder spanning maar wel strak (jaja, geen "speling") moet afstellen en dan niet met lopende motor omdat er zo'n vacuumsusteem, wat ook weer zorgt voor een mooie stationarloop, je gaskabel (en daaraan gelinkt je kickdownkabel) wat strakker zet. nouja, vaag allemaal maar je moet eerst je carb dus goed hebben staan.