Kick down afstellen

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
Tjurd
Upcoming E21 fanatic

Kick down afstellen

Post by Tjurd »

Beste forumers,

Ik zit met het probleem dat ik mijn kickdown niet naar mijn mening top afgesteld krijg.

Ik heb een handboek echt berschrijft deze het afstellen van de kickdown kabel op een ander type carburateur dan de mijne.

Mijn oudje beschikt over een Solex didta carb en ik heb een nieuwe kickdownkabel gemonteerd. de oude afstanden heb ik helaas niet vast gelegd :(.

wie i wie heeft hier een handboek voor betreffende mijn carb of wie heeft er ervaring mee hoe het moet?
Groeten

1979 e21 320 automatic
Tjurd
Upcoming E21 fanatic

Re: Kick down afstellen

Post by Tjurd »

nobody :(
1979 e21 320 automatic
bartgouda
E21 Fanatic

Post by bartgouda »

Ik denk eerlijk gezegd niet dat er hier veel mensen met een automaat rijden, dat is wellicht de reden dat er nog niemand gereageerd heeft...
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Post by Peter V. »

Wat is precies je probleem eigenlijk. In de vraagbaak staat precies hoe je e.e.a. moet afstellen.

Kun je wat foto's plaatsen om het duidelijker te maken?
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
hen123drik
Upcoming E21 fanatic

Post by hen123drik »

je gaspedaal trekt de gaskabel aan. die gaskabel zit op je carburateur en dááran zit dan weer een kabel richting versnellingsbak die het schakelgedrag van je versnellingsbak bepaald. het knopje onder je gaspedaal doet niets, die laat je alleen 'voelen' wanneer je de de versnellingsbak op het punt zit om onder bepaalde omstandigheden een versnelling terug te gaan.

echter schakelt je v- bak ook terug wanneer je bv rustig toert in de 3e versnelling met 50km/h en je het gas dan vloert. Ik ben geen fan van de kickdown omdat je de bak eigenlijk forceert om terug te gaan; de automaat die in je auto ligt slijt behoorlijk snel als je de kickdown vaak gebruikt.

enfin, dat terzijde. De absolute waarden van die kickdown weet ik niet, ik weet wel dat je 2 dingen kunt verstellen. de kabel van de versnellingsbak die aan je carburateur/gaskabel hangt én het knopje onder je gaspedaal kun je ook verstellen. als ik me niet vergis kun je die in en uitdraaien. Mijn inziens gewoon veel trial en error totdat je hem zo hebt afgesteld dat ie fijn schakelt en dat je die kickdown voelt zodra je door het knopje heen drukt. pas wel op met het te strak zetten van de schakeldraad(die kabel vanaf de bak naar je carb.) want dan schakelt ie overbodig vroeg terug. En zet de gaskabel niet te strak, dan loopt je motor stationar niet lekker. succes!
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Zoals door Peter aangegeven staat het in de vraagbaak zeer gedetailleerd beschreven
Regards/groeten, Jeroen
Tjurd
Upcoming E21 fanatic

Post by Tjurd »

hen123drik wrote:je gaspedaal trekt de gaskabel aan. die gaskabel zit op je carburateur en dááran zit dan weer een kabel richting versnellingsbak die het schakelgedrag van je versnellingsbak bepaald. het knopje onder je gaspedaal doet niets, die laat je alleen 'voelen' wanneer je de de versnellingsbak op het punt zit om onder bepaalde omstandigheden een versnelling terug te gaan.

echter schakelt je v- bak ook terug wanneer je bv rustig toert in de 3e versnelling met 50km/h en je het gas dan vloert. Ik ben geen fan van de kickdown omdat je de bak eigenlijk forceert om terug te gaan; de automaat die in je auto ligt slijt behoorlijk snel als je de kickdown vaak gebruikt.

enfin, dat terzijde. De absolute waarden van die kickdown weet ik niet, ik weet wel dat je 2 dingen kunt verstellen. de kabel van de versnellingsbak die aan je carburateur/gaskabel hangt én het knopje onder je gaspedaal kun je ook verstellen. als ik me niet vergis kun je die in en uitdraaien. Mijn inziens gewoon veel trial en error totdat je hem zo hebt afgesteld dat ie fijn schakelt en dat je die kickdown voelt zodra je door het knopje heen drukt. pas wel op met het te strak zetten van de schakeldraad(die kabel vanaf de bak naar je carb.) want dan schakelt ie overbodig vroeg terug. En zet de gaskabel niet te strak, dan loopt je motor stationar niet lekker. succes!
Thanks ik ben idd al even bezig met een beetje trial an error. in de vraag baak staat het indd beschreven echter niet voor mijn type carburateur maar voor de 1 traps carb. Ik hoopte dat iemand zo'n beschrijving had liggen voor mijn solex didta 32-32 twee traps.

Thanks
1979 e21 320 automatic
hen123drik
Upcoming E21 fanatic

Post by hen123drik »

Succes dan! ik weet het type carburateur bij mn bmw niet uit mn hoofd, staat ergens op het forum, maar dat is ook een tweetraps. Die 2e trap gebruik je ook zonder dat je de kickdown gebruikt. Ik bedacht me trouwens ook dat als je carb. goed is afgesteld, je die kickdown-kabel zonder spanning maar wel strak (jaja, geen "speling") moet afstellen en dan niet met lopende motor omdat er zo'n vacuumsusteem, wat ook weer zorgt voor een mooie stationarloop, je gaskabel (en daaraan gelinkt je kickdownkabel) wat strakker zet. nouja, vaag allemaal maar je moet eerst je carb dus goed hebben staan.
Post Reply