Dus ik afgelopen maandag lekker toeren met vrouwlief en kids. Even voltanken vlak voor we weer thuis waren. Thuis in de garage rook ik een enorme benzinestank, terwijl we toch nog 25 km gereden hadden na het tanken. In de winter heb ik alle slangen en leidingen vervangen vanaf de brandstofpomp tot aan de motor, maar niet het deel op en rond de tank. Dus ik had wel in de gaten wat er aan de hand was.
Tijdens de werkzaamheden in de winter had ik al gemerkt dat het ophangbeugeltje van de ontluchtingstank, naast de vulhals, weggerot was en dat het tankje er dus hing aan de leidingen. Nader onderzoek gisteren leerde me dat er een beugeltje is weggerot en dat er een ander ophangpunt is verdwenen samen met een stukje wielkast. De rest is spijkerhard, maar net een 2 euromuntje qua grootte is weg. Jammer, komt door een knullige constructie. Even blank maken, nieuw deel lassen en conserveren.

Daarnaast waren de slangen hard, oud en soms zelfs domweg poreus of kapot. Hier pakte ik de slag beet en je ziet het deel over de leiding nog zitten. Brak gewoon af.

Dus de slangen bij de vulhals en ontluchting en die op de tank zelf heb ik vervangen. Er zijn nu nog twee stukken slang niet vervangen en dat zijn de slang van de tank naar de brandstofpomp, want daar moet de tank voor zakken, en het stuk slang onder de auto tussen vulhals en tank, want daarvoor moet de tank (bijna) leeg zijn. De eerste moet het nog maar even volhouden en de tweede komt misschien binnenkort wel als de tank leeg gereden is.

Daarnaast heb ik de zijpanelen achter losgehaald om schoon te kunnen maken. Erachter trof ik stof en heel veel hondenharen. Inmiddels kan ik wel een kussen vullen van alle haar achter de bekleding. Dus maar weer mooi schoongemaakt. Gelijk een mooie gelegenheid om het raammechanisme te reinigen en te smeren. Ook geen overbodige luxe, ook hier stof en hond.

Morgen weer verder.