uwbuurman: [e30] 1987 325iA cabriolet

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by uwbuurman »

Ben je wel eens klaar met het werk aan een oldtimer? NEE.

Dus ik afgelopen maandag lekker toeren met vrouwlief en kids. Even voltanken vlak voor we weer thuis waren. Thuis in de garage rook ik een enorme benzinestank, terwijl we toch nog 25 km gereden hadden na het tanken. In de winter heb ik alle slangen en leidingen vervangen vanaf de brandstofpomp tot aan de motor, maar niet het deel op en rond de tank. Dus ik had wel in de gaten wat er aan de hand was.

Tijdens de werkzaamheden in de winter had ik al gemerkt dat het ophangbeugeltje van de ontluchtingstank, naast de vulhals, weggerot was en dat het tankje er dus hing aan de leidingen. Nader onderzoek gisteren leerde me dat er een beugeltje is weggerot en dat er een ander ophangpunt is verdwenen samen met een stukje wielkast. De rest is spijkerhard, maar net een 2 euromuntje qua grootte is weg. Jammer, komt door een knullige constructie. Even blank maken, nieuw deel lassen en conserveren.

Image

Daarnaast waren de slangen hard, oud en soms zelfs domweg poreus of kapot. Hier pakte ik de slag beet en je ziet het deel over de leiding nog zitten. Brak gewoon af.

Image

Image

Dus de slangen bij de vulhals en ontluchting en die op de tank zelf heb ik vervangen. Er zijn nu nog twee stukken slang niet vervangen en dat zijn de slang van de tank naar de brandstofpomp, want daar moet de tank voor zakken, en het stuk slang onder de auto tussen vulhals en tank, want daarvoor moet de tank (bijna) leeg zijn. De eerste moet het nog maar even volhouden en de tweede komt misschien binnenkort wel als de tank leeg gereden is.

Image

Image

Image

Image

Daarnaast heb ik de zijpanelen achter losgehaald om schoon te kunnen maken. Erachter trof ik stof en heel veel hondenharen. Inmiddels kan ik wel een kussen vullen van alle haar achter de bekleding. Dus maar weer mooi schoongemaakt. Gelijk een mooie gelegenheid om het raammechanisme te reinigen en te smeren. Ook geen overbodige luxe, ook hier stof en hond.

Image

Image

Image

Image

Morgen weer verder.
Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 9:59 pm, edited 1 time in total.


It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12122
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by Peter V. »

Het is ongelooflijk wat je zoal tegenkomt. Hondenharen kunnen inderdaad heel ver weggestopt worden :?
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29936
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by Jeroen »

Tsja en als je dan kijkt naar roest en delen op leeftijd, en zeker slangen... ik kijk er ook weleens van op maar ja, met E21's zijn dat soort zaken al jaren een issue en nu verkeert de doorsnee E30 in eenzelfde situatie. Vervelend maar niet gek voor iets wat een jaar of 25 dienst heeft gedaan. 99% van de auto's haalt dat niet eens.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by uwbuurman »

Van die slangen is ook niet erg. Het is meer dat ik er van baal dat ik het van de winter niet heb meegenomen. Maar ja, toen ik daar aan toe was zat ik ook vlak voor de eerste APK keuring. De verdwenen ophangbeugels , dat is gewoon een domme constructie van BMW. Zal eens even wat nieuwe werkjes maken en erin bakken. is geen zichtwerk, maar moet functioneel en geconserveerd zijn.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by uwbuurman »

Dus een weggerot beugeltje vooraan en achteraan een weggerot beugeltje met een stuk wielkast... Hoe dat er dan van buiten uitziet?
Zo:

Image

en van de onderzijde na verwijderen van de oude restanten en roest:

Image

Daarna een nieuw beugeltje gemaakt voor de voorzijde. Zal wel niet het originele BMW model zijn, maar deze is wel pas gemaakt en daar gaat het om.

Image

De achterzijde, waar het gat in de wielkast zat, heeft een andere beugeltje.

Image

Ik had al een mooi stukje blik in de juiste vorm gemaakt en vandaag is Arnold met zijn Cebora lasapparaat gekomen. Samen hebben we het gat gedicht! Arnold, bedankt weer, vriend!

Image

Vervolgens in de antiroest primer

Image

en in de kleur, al is dit metallic en de kleur op de rest van de kofferruimte niet. Maar ach, daar komt de bekleding over heen.

Image

Morgen de onderzijde in de anti steenslagcoating.

Image

Image

Dan nog wat anders: ik heb de achterbumper er toch vanaf om die eens goed te poetsen en te conserveren. En ik heb een vervelende deuk onder de achterbumper zitten.

Image

Image

daar heb ik wat aan proberen te doen. Dit is het eindbeeld.

Image

Image

Tegen de tijd dat er meer spuitwerk aan komt, laat ik dit nog eens helemaal mooi maken. Eerst kan het zo prima.
Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 10:00 pm, edited 2 times in total.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12122
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by Peter V. »

Mooi werk Koos!

Ik ga er trouwens wel vanuit dat je het laswerk aan de buitenzijde ook eerst behandeld voordat de bitumen erover gezet wordt?
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by uwbuurman »

Ja staat al in de rooide roestwerende primer, morgen een laag zinkspray en dan de coating.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
loentje
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2976
Joined: Mon Jun 02, 2008 10:52 pm

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by loentje »

Koos

goed bezig, zal mijn cabrio ook eens nader inspecteren.....

Hoe is het eigenlijk met jezelf?


groeten loentje
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by uwbuurman »

nog onverminderd kloten, maar dat gaat wel weer over ;-) Thanks for asking, anyway.

Ja, ben wel benieuwd hoe die beugeltjes er bij jouw cabrio aan toe zijn.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
Wondermike
E21 Master
Posts: 7014
Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i)
Location: Oudendijk (NL)

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by Wondermike »

Ook lekker bezig Koos!
En inderdaad, je bent nooit klaar met die ouwe rommel :?
So many cars, so little time
User avatar
Danny043
E21 Pro
Posts: 758
Joined: Tue May 15, 2007 4:16 pm
Location: Delft, The Netherlands

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by Danny043 »

Goed bezig. Stapje voor stapje komt het goed met de E30 :playcar
1979 320i Antrazitgrau US spec
Image
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12122
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by Peter V. »

uwbuurman wrote:nog onverminderd kloten, maar dat gaat wel weer over ;-) Thanks for asking, anyway.

Ja, ben wel benieuwd hoe die beugeltjes er bij jouw cabrio aan toe zijn.
Ik zal bij ons ook eens kijken. Een 318i heeft immers ook hetzelfde systeem.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Zavit
E21 Fanatic
Posts: 270
Joined: Sat Mar 12, 2005 12:37 am
Location: Amsterdam

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by Zavit »

Petje af Koos, mooi werk!

En denk idd ook een beetje aan jezelf.....

Groet,

Zavit.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by uwbuurman »

En de boel is weer inelkaar gezet. Eerst heb ik de afgelopen dagen in stappen de nieuwe beugels en het laswerk geconserveerd.

Image

Image

Daarna nieuwe slangen aan het expansievat gezet

Image

En alles gemonteerd. Hier zie je door het tankklepje het tankje met het uitsteeksel in het beugeltje vallen, waar eerst een gat in de wielkast zat.

Image

En van onderen af gezien

Image

Daarnaast heb ik nog wat foto's van de achterbumper. Deze had ik eraf gehaald om eens goed te kunnen reinigen en ik had wat roest verwacht, maar schrok toch wel een beetje...

Image

Image

Alles eerst goed gereinigd en de losse roest met een staalborstel op de flex verwijderd. Daarna 3 keer dik in de Hammerite gezet en tot slot in de bodyshutz.

Image

De oude rubber strip op de bumper had wat schade van kleine aanrijdinkjes. gelukkig had de vorige eigenaar het plan opgevat deze strip te vervangen, maar dat was er nooit van gekomen. Dus heb ik een oude ongebruikte strip en veel beugeltjes en klemmetjes gekregen. Deze kwamen mooi van pas! ik heb alles vervangen.

Image

Image

Image

De nieuwe oude strip heeft wel wat beschadigingen door transport en opslag, maar dat is minimaal en dus is deze strip vele malen netter en mooier dan die oude.

Image
Last edited by uwbuurman on Sun Dec 03, 2017 10:01 pm, edited 1 time in total.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19130
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: E30 325iA cabriolet 1987

Post by uwbuurman »

Zoals in andere topics gemeld had ik weer lekkage an de bak en ook was er een andere lekkage, ergens onder het blok en het leek op koelvloeistof. Ik had inmiddels danig de vlektyfus in, maar dat zullen jullie snappen. Nadat ik de andere werkzaamheden aan de achterzijde van de auto had afgerond heb ik vandaag de boel aan de voorkant maar weer losgetrokken.

Eerst de auto omhoog, daarna de kunststof platen onder de keienvanger en motorblok verwijderd. Aan de voorzijde van de E30, onder de keienvanger, zit een kunststof deel, dat aan de voorzijde met 5 schroeven vast zit. Vreemd genoeg trof ik daar 3 verschillende kruiskopschroeven en 1 torx aan. Daarnaast miste er een schroef in de wielkast, waar de kunststof plaat ook vast zit. Zo heb ik m niet aangeleverd aan het autobedrijf dat de bak onderhanden heeft genomen...

Echt een duidelijk spoor van koelvloeistof kon ik niet vinden, sterker nog, alles is droog aan de slangen en de slangen zijn allemaal heel. Dat was een maand geleden ook zo, dus het had me verbaasd als het anders was. Maar met de Eiffel in het vooruitzicht wil ik geen risico's nemen. Maar goed, verder gezocht naar de oorzaak van die blauwe druppen aan de carterpan. Toen zag ik dat de stuurbekrachtigingspomp erg vet was. blijkt dat de aanvoerende slang vanaf het vulpotje gewoon los zit, met een slangenklem die domweg te groot is. Dat was niet zo, het was nog een originele geperste klem, voordat de auto weg is geweest voor de automaatbak. Maar goed, nieuwe slangenklem geplaatst.

Maar de stuurbekrachtigingsolie is niet blauw, maar vuil en zwart. Die heb ik wel vervangen, maar je krijgt dat systeem nooit leeg, waardoor er direct weer vuil door de nieuwe ATF gaat. Misschien dat ik komende winter eens ga spoelen met 5 liter ATF ofzo. Verder onderzoek leverde dat er twee erg blauwe druppen aan de carterpan hingen. Even ruiken en proeven gaf de doorslag, het blauwe is ruitenwisservloeistof. Dat vermengd met wat ATF gaf het uiterlijk van koelvloeistof en vuil. Gelukkig dus geen koelvloeistoflek en een opgelost probleem met de stuurbekrachtiging,.

Resteert het probleem met de automaat, daar hing ook olie aan. Ik kom niet verder dan dat er wat te veel olie in de bak zit, volgens de peilstok. Daarnaast heb ik de boutjes van de oliepan nogmaar een paar slagen aangedraaid. Verder is het afwachten.

Tot slot alles weer gemonteerd en de auto even gewassen. De zwarte kunststofdelen aan de voorzijde in de Black Wow gezet en de auto staat er fris bij, voor de rit van aanstaande vrijdag!
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Post Reply