Ontsteking checken/afstellen update 26-6-12
Re: Ontsteking checken/afstellen
Ik had een nieuwe fisco die niet soepel draait en ook niet heel zwaar, maar staat al met een koude motor mee te blazen, dus dat is ook niet goed.
De ontsteking.
Je hebt de kop eraf gehaald en ik neem aan dat je alles weer op teken hebt gezet. Heb je het ontstekingshuis gelijk op teken kunnen zetten met het tandwiel, omdat je schrijft, dat deze zo vast zit als een huis.
Heb je de onderdrukdoos getest op de werking ?
Gerrit had ook een dergelijk probleem en toen bleek deze doos los te zitten en was er volgens mij ook een vacuumleiding lek.
De ontsteking.
Je hebt de kop eraf gehaald en ik neem aan dat je alles weer op teken hebt gezet. Heb je het ontstekingshuis gelijk op teken kunnen zetten met het tandwiel, omdat je schrijft, dat deze zo vast zit als een huis.
Gerrit had ook een dergelijk probleem en toen bleek deze doos los te zitten en was er volgens mij ook een vacuumleiding lek.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Visco:Arnold D wrote:Ik had een nieuwe fisco die niet soepel draait en ook niet heel zwaar, maar staat al met een koude motor mee te blazen, dus dat is ook niet goed.
De ontsteking.
Ik ga vanavond de kranttest doen zoals Peter beschreef.
Ontsteking:
Bij de koprevisie stond alles op tijd incl. het ontstekingshuis, deze is verder niet verstelt. De klepspeling zal nu wel op een iets andere stand staan dan voorheen. Ik denk dat daarom toch nog een fijnafstemming moet gebeuren. Hij loopt verder prima echter bij circa 2500 toeren constant houdt ie zo nu en dan even in.
Onderdrukdoos:
Zit goed vast
Stef 02 wrote:Onderdrukdoos:
Zit goed vast
Maar werkt ie ook ?
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Kun je aangeven hoe ik dat kan controleren ?Arnold D wrote:Stef 02 wrote:Onderdrukdoos:
Zit goed vast
Maar werkt ie ook ?
Ik weet niet meer aan welk slangetje, maar als je in 1 van de 2 blaast, verdraait de grondplaat van de ontsteking.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
- Peter V.
- E21 VIP

- My E21(s): '82 320/6
De buitenste moet je aan zuigen of de binnenste in blazen. Het gaat dan over vacuumvervroeging en verlating.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Re: Ontsteking checken/afstellen update 26-6-12
Update
De kranttest gedaan. Krant ongeschonden en fan zonder probleem kunnen laten stoppen. Nieuwe visco van winparts erop en vandaag getest. Leek in begin goed, geen temp. problemen. Na een uurtje rijden (gem. 140km/h) weer rustig naar de stal waar het probleem opnieuw begon. Minimaal een liter water eruit gekotst via de dop. Hmmm.
Kap open en wat denk je ? Fan stond stil, blijkt dat tijdens het "uitzetten" van de warme motor de fan tegen een loze beugel op de nieuwe radiateur haakte.
Motor laten afkoelen en jahoor de fan draait weer.
We komen er wel
De kranttest gedaan. Krant ongeschonden en fan zonder probleem kunnen laten stoppen. Nieuwe visco van winparts erop en vandaag getest. Leek in begin goed, geen temp. problemen. Na een uurtje rijden (gem. 140km/h) weer rustig naar de stal waar het probleem opnieuw begon. Minimaal een liter water eruit gekotst via de dop. Hmmm.
Kap open en wat denk je ? Fan stond stil, blijkt dat tijdens het "uitzetten" van de warme motor de fan tegen een loze beugel op de nieuwe radiateur haakte.
Motor laten afkoelen en jahoor de fan draait weer.
We komen er wel
Niet echt effect kunnen ontdekken. Het ene slangetje (bovenste) wil niet blazen en ook niet zuigen. Bij het andere slangetje (onder inlaat) kan ik zowel even blazen als zuigen.Arnold D wrote:Ik weet niet meer aan welk slangetje, maar als je in 1 van de 2 blaast, verdraait de grondplaat van de ontsteking.
Tijdens het werk wel een slang met een breuk in de bocht ontdekt. Rechts van de extra luchtschuif. Deze is vervangen.
Het stotterprobleem is nu minder maar is nog niet helemaal weg. Ik heb twijfel aan de CO afstelling. Bougies zijn nattig met een benzineluchtje eraan. Kan ook duiden op een te rijk mengsel.
Het zou natuurlijk kunnen dat dit tijdens de APK is verstelt.
De timing van de ontsteking is goed. Bij 1500 toeren met slangen los en dichtgezet is Z in beeld.
Tijdens een beetje gas geven volgt er ook een plofje in de uitlaat.
CO of zou dit alles toch te wijden zijn aan de onderdrukdoos ?
Re: Ontsteking checken/afstellen update 26-6-12
CO verstelling geen verschil. Intussen heb ik alle slangen gecheckt en sommige schoongemaakt van binnen. Een aantal hadden toch nog wat sludge erin zitten als gevolg van de lekke koppakking. Waarschijnlijk is de breuk van een slang (rechts van extra luchtschuif) en sludge de oorzaak van het stotterprobleem geweest.
Nieuwe visco geplaatst, hinderlijke beugels op de nieuwe radiateur verwijderd en gisteren wezen proefrijden.
Loopt weer als vanouds, zonder stotteren en qua temperatuur kan ze weer files aan. Bij stilstand komt de naald vanuit het midden niet verder dan een half vlakje verder naar rechts.
Kortom: bedankt voor de tips en wat mij betreft draadje afgerond
Nieuwe visco geplaatst, hinderlijke beugels op de nieuwe radiateur verwijderd en gisteren wezen proefrijden.
Loopt weer als vanouds, zonder stotteren en qua temperatuur kan ze weer files aan. Bij stilstand komt de naald vanuit het midden niet verder dan een half vlakje verder naar rechts.
Kortom: bedankt voor de tips en wat mij betreft draadje afgerond