Kopbouten
Re: Kopbouten
Dat staat meestal wel op de verpakking of de bijsluiter
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Re: Kopbouten
Die gegevens zijn wel 35 jaar oud, zo ook het materiaal van de kopbouten. De kopbouten zullen ook wel aangepast zijn aan de tijd.
Volgens mij is het nu;
Als ik mij het goed kan herinneren,
1ste fase-30 Nm
2de fase 90 graden
Volgens mij is het nu;
Als ik mij het goed kan herinneren,
1ste fase-30 Nm
2de fase 90 graden
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Kopbouten
Dat is idd nog voor de oude bouten. We hebben hier eventjes terug met Gerrit voor zijn 2.7 nog over gediscussieerd en daar ook de nieuwe werkwijze geplaatst, meen dat Gerrit z'n garage daarmee kwam? Kon 't zo gauw ff niet vinden maar er is idd een werkwijze nieuwe stijl passend bij de nieuwe bouten.
Regards/groeten, Jeroen
Re: Kopbouten
Oh oké, daar was ik niet van op de hoogte...
Scheelt wel heel erg veel trouwens van 60 naar 90 Nm!
Scheelt wel heel erg veel trouwens van 60 naar 90 Nm!
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Kopbouten
Dit was 'm volgens mij:
1e gang 30Nm
2e gang 90Nm
Natrekken 90 graden na 30 minuten
NB 1 Altijd aanhaalvolgorde aanhouden van binnen naar buiten
NB 2 Altijd controleren of de boutgaten vrij van vuil of vocht zijn
1e gang 30Nm
2e gang 90Nm
Natrekken 90 graden na 30 minuten
NB 1 Altijd aanhaalvolgorde aanhouden van binnen naar buiten
NB 2 Altijd controleren of de boutgaten vrij van vuil of vocht zijn
Regards/groeten, Jeroen
Re: Kopbouten
Heren allen,
Erg bedankt voor de tekst en uitleg, ben er erg mee geholpen.
Jimmy
Erg bedankt voor de tekst en uitleg, ben er erg mee geholpen.
Jimmy
- jamesV
- E21 Pro
- Posts: 557
- Joined: Thu Jul 22, 2010 10:51 pm
- Location: west vlaanderen - belgie
- Contact:
Re: Kopbouten
normaal zit bij de aankoop een briefje met de aanhaalmomenten.
Die van Jeroen zijn volgens mij de juiste dus
alleen nog eens natrekken na een half uur stond er bij mij niet bij.
Ook staat er een tekening bij met de juiste volgorde van de bouten.
veel succes!
Die van Jeroen zijn volgens mij de juiste dus
1e gang 30Nm
2e gang 90Nm
alleen nog eens natrekken na een half uur stond er bij mij niet bij.
Ook staat er een tekening bij met de juiste volgorde van de bouten.
veel succes!
Last edited by jamesV on Fri Sep 07, 2012 8:35 am, edited 1 time in total.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Kopbouten
Anders nog even verifiëren met Gerrit, die had 't ook nog uitgezocht voor zijn M20 ombouw.
Kwam hier overigens weer wat anders tegen
, 30Nm en tweemaal 90 graden (pag 11-12, lijkt een off BMW document):
http://www.bmw-m.net/TechData/torq/bmw_torq.pdf
Kwam hier overigens weer wat anders tegen
http://www.bmw-m.net/TechData/torq/bmw_torq.pdf
Regards/groeten, Jeroen
- jamesV
- E21 Pro
- Posts: 557
- Joined: Thu Jul 22, 2010 10:51 pm
- Location: west vlaanderen - belgie
- Contact:
Re: Kopbouten
en dit staat in het vraagbaak (P.H.OLVING):
1ste fase: 30-35 Nm
2de fase: 60-65 Nm
3de fase: bouw de motor op en laat hem draaien tot hij op bedrijfstemperatuur is. Vervolgens moet u de motor laten koelen tot 35 graden. Trek de kopbouten terug aan tot 60-65 Nm.
4de fase: nadat de auto 1000km gelopen heeft moet u nog een keer de bouten aantrekken tot 60-65 Nm
Wellicht zijn dit oude instellingen en niet van toepassing op de nieuwe rekbouten??
Fase 1 t/m fase 4 moet wel steeds in de juiste volgorde aangetrokken worden!
12 10 04 02 06 08 14
13 07 05 01 03 09 11
1ste fase: 30-35 Nm
2de fase: 60-65 Nm
3de fase: bouw de motor op en laat hem draaien tot hij op bedrijfstemperatuur is. Vervolgens moet u de motor laten koelen tot 35 graden. Trek de kopbouten terug aan tot 60-65 Nm.
4de fase: nadat de auto 1000km gelopen heeft moet u nog een keer de bouten aantrekken tot 60-65 Nm
Wellicht zijn dit oude instellingen en niet van toepassing op de nieuwe rekbouten??
Fase 1 t/m fase 4 moet wel steeds in de juiste volgorde aangetrokken worden!
12 10 04 02 06 08 14
13 07 05 01 03 09 11
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Kopbouten
Vraagbaak is gebaseerd op het BMW handboek van 1978 dus dat is inmiddels wel iets achterhaald op dit gebied. Niet alleen als het gaat om de kopbouten maar ook het materiaal van de koppakkingen. Natrekken hoeft niet meer volgens mij. Ik ben er vrij zeker van dat het hierboven aangehaalde document van BMW is. Nogmaals, wellicht even verifiëren met Gerrit maar je moet in die richting denken iig.
Wel grappig dat een vraag die eigenlijk simpel is, toch wel even puzzelen kan zijn. Heb het zelf ook al jaren niet nodig gehad, misschien is het dat
Wel grappig dat een vraag die eigenlijk simpel is, toch wel even puzzelen kan zijn. Heb het zelf ook al jaren niet nodig gehad, misschien is het dat
Regards/groeten, Jeroen
Re: Kopbouten
Ik denk dat de aanhaalmomenten per merk bouten verschillend zijn. Meestal staat dat in de bijlage en persoonlijk zou ik mij daar dan aan houden. Dat zal wel uitvoerig zijn getest.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Re: Kopbouten
Jeroen wrote:Kwam hier overigens weer wat anders tegen![]()
![]()
, 30Nm en tweemaal 90 graden (pag 11-12, lijkt een off BMW document):
http://www.bmw-m.net/TechData/torq/bmw_torq.pdf
Ik heb bij mijn monteur Mark even gevraagd en heeft het nagekeken in de boeken, zijn aanhaalmomenten voor een M20 motor.
1ste - 40-45 Nm
2de - 60-65 Nm
3de - warm 30graden
En voor de moderne torx bouten
1ste - 30 Nm
2de - 90 graden
3de - 90 graden
Deze laatste hebben wij bij mijn 323i toegepast.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29995
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Kopbouten
OK dat is idd ook wat in het BMW document staat, die laatste aanhouden dus!
Regards/groeten, Jeroen

