Kopbouten

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Post Reply
Jimmy
Upcoming E21 fanatic
Posts: 67
Joined: Tue Mar 27, 2012 12:38 pm

Kopbouten

Post by Jimmy »

Heren,

Weet iemand wat de aanhaalmoment is van de kopbouten van mijn e21 (320/6)??
Thanks alvast


User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3612
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Re: Kopbouten

Post by Arnold D »

Dat staat meestal wel op de verpakking of de bijsluiter
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
User avatar
bartgouda
E21 Fanatic
Posts: 489
Joined: Tue Mar 22, 2011 9:58 am

Re: Kopbouten

Post by bartgouda »

Heb 't even uit de werkplaatshandleiding gekopieerd. Is erg handig om te hebben, en is ook als PDF beschikbaar!

Image
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3612
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Re: Kopbouten

Post by Arnold D »

Die gegevens zijn wel 35 jaar oud, zo ook het materiaal van de kopbouten. De kopbouten zullen ook wel aangepast zijn aan de tijd.

Volgens mij is het nu;
Als ik mij het goed kan herinneren,
1ste fase-30 Nm
2de fase 90 graden
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Kopbouten

Post by Jeroen »

Dat is idd nog voor de oude bouten. We hebben hier eventjes terug met Gerrit voor zijn 2.7 nog over gediscussieerd en daar ook de nieuwe werkwijze geplaatst, meen dat Gerrit z'n garage daarmee kwam? Kon 't zo gauw ff niet vinden maar er is idd een werkwijze nieuwe stijl passend bij de nieuwe bouten.
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
bartgouda
E21 Fanatic
Posts: 489
Joined: Tue Mar 22, 2011 9:58 am

Re: Kopbouten

Post by bartgouda »

Oh oké, daar was ik niet van op de hoogte...
Scheelt wel heel erg veel trouwens van 60 naar 90 Nm!
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Kopbouten

Post by Jeroen »

Dit was 'm volgens mij:

1e gang 30Nm
2e gang 90Nm
Natrekken 90 graden na 30 minuten

NB 1 Altijd aanhaalvolgorde aanhouden van binnen naar buiten
NB 2 Altijd controleren of de boutgaten vrij van vuil of vocht zijn
Regards/groeten, Jeroen
Jimmy
Upcoming E21 fanatic
Posts: 67
Joined: Tue Mar 27, 2012 12:38 pm

Re: Kopbouten

Post by Jimmy »

Heren allen,

Erg bedankt voor de tekst en uitleg, ben er erg mee geholpen.

Jimmy
User avatar
jamesV
E21 Pro
Posts: 557
Joined: Thu Jul 22, 2010 10:51 pm
Location: west vlaanderen - belgie
Contact:

Re: Kopbouten

Post by jamesV »

normaal zit bij de aankoop een briefje met de aanhaalmomenten.
Die van Jeroen zijn volgens mij de juiste dus
1e gang 30Nm
2e gang 90Nm

alleen nog eens natrekken na een half uur stond er bij mij niet bij.
Ook staat er een tekening bij met de juiste volgorde van de bouten.

veel succes!
Last edited by jamesV on Fri Sep 07, 2012 8:35 am, edited 1 time in total.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Kopbouten

Post by Jeroen »

Anders nog even verifiëren met Gerrit, die had 't ook nog uitgezocht voor zijn M20 ombouw.

Kwam hier overigens weer wat anders tegen :?: :?: :?: , 30Nm en tweemaal 90 graden (pag 11-12, lijkt een off BMW document):

http://www.bmw-m.net/TechData/torq/bmw_torq.pdf
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
jamesV
E21 Pro
Posts: 557
Joined: Thu Jul 22, 2010 10:51 pm
Location: west vlaanderen - belgie
Contact:

Re: Kopbouten

Post by jamesV »

en dit staat in het vraagbaak (P.H.OLVING):

1ste fase: 30-35 Nm

2de fase: 60-65 Nm

3de fase: bouw de motor op en laat hem draaien tot hij op bedrijfstemperatuur is. Vervolgens moet u de motor laten koelen tot 35 graden. Trek de kopbouten terug aan tot 60-65 Nm.

4de fase: nadat de auto 1000km gelopen heeft moet u nog een keer de bouten aantrekken tot 60-65 Nm

Wellicht zijn dit oude instellingen en niet van toepassing op de nieuwe rekbouten??

Fase 1 t/m fase 4 moet wel steeds in de juiste volgorde aangetrokken worden!

12 10 04 02 06 08 14
13 07 05 01 03 09 11
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Kopbouten

Post by Jeroen »

Vraagbaak is gebaseerd op het BMW handboek van 1978 dus dat is inmiddels wel iets achterhaald op dit gebied. Niet alleen als het gaat om de kopbouten maar ook het materiaal van de koppakkingen. Natrekken hoeft niet meer volgens mij. Ik ben er vrij zeker van dat het hierboven aangehaalde document van BMW is. Nogmaals, wellicht even verifiëren met Gerrit maar je moet in die richting denken iig.

Wel grappig dat een vraag die eigenlijk simpel is, toch wel even puzzelen kan zijn. Heb het zelf ook al jaren niet nodig gehad, misschien is het dat :P
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3612
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Re: Kopbouten

Post by Arnold D »

Ik denk dat de aanhaalmomenten per merk bouten verschillend zijn. Meestal staat dat in de bijlage en persoonlijk zou ik mij daar dan aan houden. Dat zal wel uitvoerig zijn getest.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
User avatar
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 3612
Joined: Sat Dec 22, 2007 11:37 pm
Location: Aldegea

Re: Kopbouten

Post by Arnold D »

Jeroen wrote:Kwam hier overigens weer wat anders tegen :?: :?: :?: , 30Nm en tweemaal 90 graden (pag 11-12, lijkt een off BMW document):

http://www.bmw-m.net/TechData/torq/bmw_torq.pdf

Ik heb bij mijn monteur Mark even gevraagd en heeft het nagekeken in de boeken, zijn aanhaalmomenten voor een M20 motor.

1ste - 40-45 Nm
2de - 60-65 Nm
3de - warm 30graden

En voor de moderne torx bouten

1ste - 30 Nm
2de - 90 graden
3de - 90 graden

Deze laatste hebben wij bij mijn 323i toegepast.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29995
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Kopbouten

Post by Jeroen »

OK dat is idd ook wat in het BMW document staat, die laatste aanhouden dus!
Regards/groeten, Jeroen
Post Reply