na een jaar vrijwel zonder problemen te hebben gereden, moest ik er aan geloven.. de apk-keuring.
na een paar spannende minuten dat hij werd na gekeken door de monteur kwam hij er achter dat het wiellager RV aan vervanging toe was.
gelijk lagertje besteld, en gemonteerd. en voila... weer 2 jaar vrij van apk stress. heerlijk
op weg naar huis..
stotter stotter stotter... uit..
wel nog kunnen starten, maar niet aanslaan. nadat ik werd opgehaald door een maat door gereden naar huis, koffer gereedschap gepakt en in het donker onder het genot van een maclight
tikje aan de sleutel en rijden. geen enkel probleem.
week later (vandaag) sta ik voor het stoplicht, komt er een vw busje naast me staan. type 2.. ronk ronk ronk ronk.. hij kijkt me aan, lacht een keer leuk, steekt zijn duim op.. ik bekijk zijn auto.. lache rat rod idee gemaakt van zijn busje, knik mn hoofd en steek ook mn duim op. keer leuke reacties van andere weg misbruikers. is tegenwoordig zeldzaam volgens mij.
nadat we even leuk kennis hadden gemaakt op een sociale manier dacht ik even leuk weg te trekken bij een groen stoplicht. probleemloos ging het toerentellertje heel wat cijfertjes voorbij.
maar na een meter of 500, allang het gas losgelaten (uitlaten vieren op de motor). maar toen ging de toerenteller gek doen, sloeg laag en hoog. en even later begon ook het blokje wat te sputteren.
na een dot gas te hebben gegeven ging het ook wel weer weg maar het bleef aan me knagen. verder rustig naar huis gereden maar op weg naar huis gebeurde nog een paar keer precies het zelfde.
eenmaal thuis aangekomen vond ik het welletjes en ben maar een het ander na gaan lopen.
bobine- goed
bougiekabels- goed
bougies-goed
toen maar eens begonnen met compressie meten
kwam een hele rare meting uit.
uit gegaan dat cilinder 1 aan de riem kant zat?
cilinder 1 11.2 Bar
cilinder 2 10.7 Bar
cilinder 3 11.0 Bar
cilinder 4 9.1 Bar
cilinder 5 4.6 Bar
cilinder 6 10.9 Bar
na deze meting heb ik nog gekeken of de kleppen misschien totaal verkeerd stonden maar ook deze staan nog allemaal tussen de 0.25-0.35
mijn conclusie was toen: koppakking lek?!
maar KVS nog helder en schoon, geen spoor van olierestanten of smudge.
kan het misschien zijn dat de koppakking tussen de cilinders lek is? zou dan niet de druk in beide cilinders gelijk moeten zijn aan elkaar?
kan iemand me een beetje meer op weg helpen?
Groeten
Rutger