e21 320/6 compressie kuren

Voor alle vragen, reparatieverslagen en upgrades
Rutger-G
Upcoming E21 fanatic
My E21(s): '78 320/6 aut

e21 320/6 compressie kuren

Post by Rutger-G »

hee mensen.

na een jaar vrijwel zonder problemen te hebben gereden, moest ik er aan geloven.. de apk-keuring.
na een paar spannende minuten dat hij werd na gekeken door de monteur kwam hij er achter dat het wiellager RV aan vervanging toe was.
gelijk lagertje besteld, en gemonteerd. en voila... weer 2 jaar vrij van apk stress. heerlijk

op weg naar huis.. :stupidme

stotter stotter stotter... uit..
wel nog kunnen starten, maar niet aanslaan. nadat ik werd opgehaald door een maat door gereden naar huis, koffer gereedschap gepakt en in het donker onder het genot van een maclight :bag de diagnose kunnen stellen dat de bobine geen vonk meer leverde. andere opgehaald bij locale sloperij, gezamenlijk met setje bougiekabels/doppen en setje nieuwe vonkjes.
tikje aan de sleutel en rijden. geen enkel probleem.

week later (vandaag) sta ik voor het stoplicht, komt er een vw busje naast me staan. type 2.. ronk ronk ronk ronk.. hij kijkt me aan, lacht een keer leuk, steekt zijn duim op.. ik bekijk zijn auto.. lache rat rod idee gemaakt van zijn busje, knik mn hoofd en steek ook mn duim op. keer leuke reacties van andere weg misbruikers. is tegenwoordig zeldzaam volgens mij.
nadat we even leuk kennis hadden gemaakt op een sociale manier dacht ik even leuk weg te trekken bij een groen stoplicht. probleemloos ging het toerentellertje heel wat cijfertjes voorbij.
maar na een meter of 500, allang het gas losgelaten (uitlaten vieren op de motor). maar toen ging de toerenteller gek doen, sloeg laag en hoog. en even later begon ook het blokje wat te sputteren.

na een dot gas te hebben gegeven ging het ook wel weer weg maar het bleef aan me knagen. verder rustig naar huis gereden maar op weg naar huis gebeurde nog een paar keer precies het zelfde.
eenmaal thuis aangekomen vond ik het welletjes en ben maar een het ander na gaan lopen.

bobine- goed
bougiekabels- goed
bougies-goed

toen maar eens begonnen met compressie meten
kwam een hele rare meting uit.

uit gegaan dat cilinder 1 aan de riem kant zat?
cilinder 1 11.2 Bar
cilinder 2 10.7 Bar
cilinder 3 11.0 Bar
cilinder 4 9.1 Bar
cilinder 5 4.6 Bar
cilinder 6 10.9 Bar

na deze meting heb ik nog gekeken of de kleppen misschien totaal verkeerd stonden maar ook deze staan nog allemaal tussen de 0.25-0.35

mijn conclusie was toen: koppakking lek?!
maar KVS nog helder en schoon, geen spoor van olierestanten of smudge.
kan het misschien zijn dat de koppakking tussen de cilinders lek is? zou dan niet de druk in beide cilinders gelijk moeten zijn aan elkaar?

kan iemand me een beetje meer op weg helpen?

Groeten

Rutger

if u can't fix it with a hammer, you've got an electrical problem
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 320/6

Re: e21 320/6 compressie kuren

Post by Peter V. »

Dit moet je merken tijdens de staionairloop bijvoorbeeld? Hoe zien je bougies eruit? Rookpluimen uit de uitlaat? vermogen weg?

Het is in ieder geval niet zoals het hoort.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Kan van alles zijn, koppakking bijv tussen de cilinders, gescheurde kop, verbrande klep. Is maar een oplossing voor, kop eraf want zo kun je niet verder. De overige waardes zijn ook al niet heel bijzonder dus dan is het nu gewoon tijd. Je kunt voor de zekerheid nog een keer compressie meten maar als de meting op een gedegen manier heeft plaatsgevonden dan is de kop eraf de enige oplossing.

Dan is het onderzoeken, wat was de oorzaak, is de kop nog heel, nokkenas/tuimelaars etc nog okee, dan kleppen controleren op evt inbranden, opnieuw inslijpen en met een verse koppakkingset de boel er weer op. Dan herken je je auto niet terug als je van deze waardes afkomt hoor. Gelijkloop, vermogen, koppel, soepelheid, zullen allemaal met sprongen vooruit zijn gegaan.

Ik denk dat we dit sowieso steeds vaker gaan zien. Garages hebben steeds minder kennis van het oude spul en zijn met alle kat auto's gewend aan lage CO waardes. Alleen is dat wel funest voor het oude spul. Dat loopt dan zomaar veel te arm met als gevolg bijv verbrande kleppen.

Vervelend maar je wordt er uiteindelijk dus wel beter van. En kun je wel een mooi topicje van maken hier!
Regards/groeten, Jeroen
Rutger-G
Upcoming E21 fanatic

Post by Rutger-G »

hee jeroen,

dankje voor je reactie. was er eigenlijk al een beetje bang voor, maar geeft me wel de gelegenheid om de dingen aan te pakken die ik een tijdje van plan was.
zo had ik een olie lekkage bij de nokkenaskering. en had volgens mij zijn mijn klepsteelrubbers ook aan vervanging toe. dus gelijk maar groots aanpakken.

in ieder geval moet de kop er aan geloven, hoop op alleen de koppakking lek en geen scheuren/kleppen issues
Rutger-G
Upcoming E21 fanatic

Post by Rutger-G »

even weer een update.

toen hij me weer een keer liet staan, sloeg zomaar af zonder waarschuwing en niet meer willen starten. :protest
heb ik het blokje maar los getrokken.

aan de koppakking kon ik eigenlijk niet zoveel ontdekken, geen lekkage/brandplekken.
kleppen etc zag er ook nog netjes uit. e_surprised

tuimelasjes verwijderd en kop omgedraaid en vloeistof in de verbrandingsruimte gedaan en een dag laten liggen.
na een dag wachten was er zeer weinig tot niks weggelopen. waaruit ik concludeer dat de kop en koppakking niet de schuldige geweest zou kunnen zijn van de rare compressie waardes.

dus heb ik op de zuigers een laagje olie neergelegd en zelfde wijze laten rusten als met de kop. helaas liep het verschillend bij de zuigers weg. voor de zekerheid nog maar een keer gedaan.

kom dus tot de conclusie dat ze zuigers versleten zijn?
iemand nog tips of een goed 320/6 (onder)blok liggen? :thnx
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP

Post by Arnold D »

Met het compressie verschil moet de wagen toch niet zomaar zoveel beginnen te sputteren en uitvallen, lijkt mij.
Met het compressie verschil dat jij hebt, zal het onderblok ook wel een opfrisbeurt kunnen gebruiken, maar of het probleem hierna ook verholpen is lijkt mij sterk.
Ik heb een soortgelijk probleem gehad en toen bleek de impulsgever in het ontstekingshuis los op de as te zitten.

Ik heb nog een goed onderblok van een E30 liggen met 150K op de teller. 1 probleem, hij ligt ergens op zolder.
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Arnold D
E21 VIP
E21 VIP

Post by Arnold D »

Ik heb net het blok van zolder getakeld, maar die is niet goed meer. Teveel roestaanslag op de cilinderwanden.
Ik ga hem dus maar slopen. :x
e21 323i
e21 alpina B6-2.8
e21 rear carrier- sold
.
Rutger-G
Upcoming E21 fanatic

Post by Rutger-G »

hee arnold.

thanks voor de tip. zal het voor de zekerheid na gaan lopen.

maar ben een beetje het vertrouwen in dit blok kwijt, en de compressie waardes zijn sowieso te laag, dus ga sowieso over op een ander blok.
heb waarschijnlijk een goed blok gevonden, gereviseerd ( volgens verkoper nieuwe koppakking, klepsteel rubbers, tuimelaars, nokkenas-kering, allerlei kleinere pakkingen) incl solex 4a1, start motor.
compleet blok, alles er op en er aan voor 300 euro.

lijkt me persoonlijk een deal te goed voor woorden? of is dit een prijs naar waarde?
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 e21 323i hartge

Post by gerrit323 »

Lijkt mij geen verkeerde prijs als dat alles er aan is gedaan .. moest het met die deal niets worden heb ik hier nog een héél goed e30 blok staan (gebruikte geen olie nog water toen ik het 2 jaar geleden heb uitgebouwd .. kmstand is wel 200+ duizend maar het blok is tot op de laatste 10000km na dealer onderhouden .. komt uit mijn 84'er .. onderblokken van e30 en e21 zijn identiek dus dit zou wat kunnen zijn ... je kan het eigenlijk compleet zo inbouwen dan heb je meteen ook het voordeel van de modernere 731 e30 kop

Gerrit
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail

https://pksolutions.be/
Rutger-G
Upcoming E21 fanatic

Post by Rutger-G »

leek mij zelf ook niet een echt verkeerde prijs nee.
alleen heb het blok zelf nog niet gezien dus wie weet hoe het blok er daadwerkelijk bij staat haha.

en zou je me een pm met richtprijsje van blok kunnen sturen?
altijd handig om een back up te hebben!
gerrit323
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): '82 e21 323i hartge

Post by gerrit323 »

Check PM :wink:
1992 Mazda mx5
1994 e36 m3
2010 golf gti
2015 Renault Mégane RS 275 trophy
2019 Abarth esseese
2020 caterham 310R
2025 ford custom trail

https://pksolutions.be/
Rutger-G
Upcoming E21 fanatic

Post by Rutger-G »

kleine update.

blok volledig gedemonteerd. hierbij ook de zuigers verwijderd. de zuigerveren waren zeer versleten en de cilinderwand was spiegelglad dus heeft al zijn hoon strepen allang verloren.
bij de 5e cilinder waren de veren zelfs gebroken, dit zal ook de lager compressie waarden verklaren. bij aankoop lag er een busje "jumbo" olie achterin. ik denk dat dit de reden is van de overtollige slijtage.
volgens mij was die olie te koop voor euro de liter, waardeloos dus.

gestotter en uitvallen is ook ontdekt. ik bleek dezelfde kenmerken te hebben die arnold omschreef. impulsgever los.

met een klein reken sommetje en dat andere blok in mijn achterhoofd, compleet.
heb ik besloten dat blok op te halen. heb zelf alleen geen brug alleen een takel, dit was even een uitdaging maar hij zit er in.
alles aangesloten en hij draait. in het begin flink wat rook(blauw) en damp, maar dit verdween redelijk snel en blokje begon soepeler te draaien.
de carbu moet nog wel een keer goed afgesteld worden. iemand adresjes voor goede afstelbeurt?

bij het warm draaien was het wel duidelijk dat ik nog een flink olie lek had. maar dit kwam van de carterlontluchtingsbuis tussen het inlaat spruitstuk en het onderblok.
dit was kering werk en bij het monteren van een nieuw rubbertje was het verholpen. nu weer afvullen met kvs en mijn eerste meter weer gaan maken.
tenmisnte, dat dacht ik.

pekel! toch maar even wachten dus.
Jeroen
Site Admin
My E21(s): '81 323i Baur

Post by Jeroen »

Toch vrij snel flinke slagen gemaakt dan, en niet voor niets! In welke omgeving zit je, da's misschien wel handig met het aanbevelen van een adresje!
Regards/groeten, Jeroen
Rutger-G
Upcoming E21 fanatic

Post by Rutger-G »

inderdaad handig om te vertellen waar ik woon haha.

maar ik woon in drenthe (zuidwolde).
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris

Post by uwbuurman »

ha Gemeente De Wolden. kom ik wel eens, over twee weken ook weer.
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
Post Reply