316 probleem met carb/motor
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: 316 probleem met carb/motor
Geloof me dat het die ring niet is vanwege verkeerd vastzetten. Als Jarno er niets mee heeft gedaan dan is het oliefilter diegene die ik erop heb gezet. Daar zijn in ieder geval al onze kilometers ook mee gereden.
Ik vind het een heel apart verhaal dat die ring opeens eruit zou klappen.
Ik vind het een heel apart verhaal dat die ring opeens eruit zou klappen.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- jarnotim
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 123
- Joined: Wed Nov 14, 2012 8:09 pm
- My E21(s): 323i 1978 / 316 1980 Saphir
- Facebook page: http://www.facebook.com/jarno94
- Location: Staphorst
Re: 316 probleem met carb/motor
Inderdaad, het hele verhaal is een beetje vreemd. ik zal de motor toch is gewoon langs lopen als ik heb eruit heb, want ik ben toch wel benieuwd.
e21 323i 1978
e21 316 1980
e30 318i 1989
Groeten Jarno Timmerman
e21 316 1980
e30 318i 1989
Groeten Jarno Timmerman
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: 316 probleem met carb/motor
Het jammere is dat er gewoon een flinke afstand tussen Staphorst en Breda zit. Ik ben reuze benieuwd wat nu eigenlijk het probleem is.
Het feit dat je probleem eigenlijk vrij plotseling is begonnen geeft te denken of we niet iets gemist hebben wat in eerste instantie onbelangrijk was. Wat waren de allereerste kenmerken dat er iets verkeerd was met de motor?
Het feit dat je probleem eigenlijk vrij plotseling is begonnen geeft te denken of we niet iets gemist hebben wat in eerste instantie onbelangrijk was. Wat waren de allereerste kenmerken dat er iets verkeerd was met de motor?
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- jarnotim
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 123
- Joined: Wed Nov 14, 2012 8:09 pm
- My E21(s): 323i 1978 / 316 1980 Saphir
- Facebook page: http://www.facebook.com/jarno94
- Location: Staphorst
Re: 316 probleem met carb/motor
De allereerste kenmerken waren dat hij warm heel lang starte voor hij liep. dit deed het motortje altijd al een beetje maar dit werd heeel langzaam erger.
maar dit was een heel klein beetje op een half jaar.. maar laats begon hij soms ineens als hij stationair stond te lopen. dan liep het blokje gewoon lekker, en dan viel hij ineens bijna uit. en dan ging die weer stationair lopen. dit begon met af en toe een keer. vanaf toen begon hij ook vreselijk naar benzine te stinken. tot dat ie helemaal niet meer wou starten als t blok warm was.
Maar ik heb er nu een m10 1600 in. deze ga ik vandaag proberen af te bouwen en dan mn andere blokje in een bok te hangen zodat ik er makkelijk omheen kan sleutelen. en dan maar zoeken....
maar dit was een heel klein beetje op een half jaar.. maar laats begon hij soms ineens als hij stationair stond te lopen. dan liep het blokje gewoon lekker, en dan viel hij ineens bijna uit. en dan ging die weer stationair lopen. dit begon met af en toe een keer. vanaf toen begon hij ook vreselijk naar benzine te stinken. tot dat ie helemaal niet meer wou starten als t blok warm was.
Maar ik heb er nu een m10 1600 in. deze ga ik vandaag proberen af te bouwen en dan mn andere blokje in een bok te hangen zodat ik er makkelijk omheen kan sleutelen. en dan maar zoeken....
e21 323i 1978
e21 316 1980
e30 318i 1989
Groeten Jarno Timmerman
e21 316 1980
e30 318i 1989
Groeten Jarno Timmerman
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: 316 probleem met carb/motor
Ik ben benieuwd naar de oorzaak??
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- jarnotim
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 123
- Joined: Wed Nov 14, 2012 8:09 pm
- My E21(s): 323i 1978 / 316 1980 Saphir
- Facebook page: http://www.facebook.com/jarno94
- Location: Staphorst
Re: 316 probleem met carb/motor
Ik zal is aan het zoeken gaan en als ik kan vinden zal ik het hier zeker even laten weten. Ook handig voor als er nog is iemand dezelfde verschijnselen heeft.
e21 323i 1978
e21 316 1980
e30 318i 1989
Groeten Jarno Timmerman
e21 316 1980
e30 318i 1989
Groeten Jarno Timmerman
- jarnotim
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 123
- Joined: Wed Nov 14, 2012 8:09 pm
- My E21(s): 323i 1978 / 316 1980 Saphir
- Facebook page: http://www.facebook.com/jarno94
- Location: Staphorst
Re: 316 probleem met carb/motor
Ik heb het andere blok er in zitten en alles aangesloten. Ik zit nu alleen nog met de ontsteking. Het blokje wat er in lag had een transistor ontsteking, en het blokje wat er nu in ligt heeft een contactpunten ontsteking. nu ben ik er achter gekomen dat bij de contactpunten ontsteking een ander tandwiel op de ontstekingspen en op het blok zit, waardoor hier geen transistorontsteking op past. dit zou volgens de informatie die ik gekregen heb, sowieso niet kunnen omdat een contactpunten ontsteking de andere kant op draait ten opzichte van een transistor ontsteking?
Maar aangezien het binnenwerk van de contactpunten ontsteking niet aanwezig was zit ik nu te denken om daar een elektronische ontsteking in te bouwen. Dit moet je naar ik vernomen heb zo op het grondplaatje waar normaal de contactpunten op zitten kunnen bouwen, en aansluiten op je bestaande bobine..
Wel heb ik de 4b2 carburateur er weer opgezet met bijbehorend spruitstuk omdat de solex didta 32/32 carb die er bij zat niet helemaal compleet was. nu ben ik zelf eigenlijk nog een beetje bang dat het probleem misschien wel bij de carb weg kwam en dat we dit straks gaan merken als we dit blokje proberen te starten/afstellen. Maar we zullen het zien.
Maar aangezien het binnenwerk van de contactpunten ontsteking niet aanwezig was zit ik nu te denken om daar een elektronische ontsteking in te bouwen. Dit moet je naar ik vernomen heb zo op het grondplaatje waar normaal de contactpunten op zitten kunnen bouwen, en aansluiten op je bestaande bobine..
Wel heb ik de 4b2 carburateur er weer opgezet met bijbehorend spruitstuk omdat de solex didta 32/32 carb die er bij zat niet helemaal compleet was. nu ben ik zelf eigenlijk nog een beetje bang dat het probleem misschien wel bij de carb weg kwam en dat we dit straks gaan merken als we dit blokje proberen te starten/afstellen. Maar we zullen het zien.
e21 323i 1978
e21 316 1980
e30 318i 1989
Groeten Jarno Timmerman
e21 316 1980
e30 318i 1989
Groeten Jarno Timmerman
- jarnotim
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 123
- Joined: Wed Nov 14, 2012 8:09 pm
- My E21(s): 323i 1978 / 316 1980 Saphir
- Facebook page: http://www.facebook.com/jarno94
- Location: Staphorst
Re: 316 probleem met carb/motor
Zoo, het blokje loopt inmiddels. Eigenlijk nog een beetje afstellen maar dat moet wel goed komen want ik zit thuis door de vorst, dus alle tijd..
En dan maar is zien wat dat andere blok bezield heeft.
Ik had het met de nieuwjaarsbijeenkomst nog over dit blok met peter, maar zelf ben ik bang dat het hele probleem misschien wel gewoon in de ontsteking heeft gezeten.
Ik heb later in de verdeler een los stukje blik gevonden van een kleine vierkante centimeter????
En daar begon ik nog meer aan te twijfelen toen ik in julian (zie de witte 315) zijn verdeler precies het zelfde stukje plaat aan de impulsgever geplakt zag..!
Ik heb nog geen plek kunnen vinden waar dat plaatje heeft kunnen zitten..
Julian zijn blok is uit elkaar gehaald, en alles bekeken. Volgens mij was daar verder niks aan te zien, geen lagerschalen kapot of iets dergelijks, wat men eerst dacht...
Ik zal mijn blok ook is los gaan halen, maar ik weet niet of daar wel iets mis mee is.
Is dit vaker bij iemand voorgekomen dat er een stukje los in de verdeler zit?
We zullen zien..
En dan maar is zien wat dat andere blok bezield heeft.
Ik had het met de nieuwjaarsbijeenkomst nog over dit blok met peter, maar zelf ben ik bang dat het hele probleem misschien wel gewoon in de ontsteking heeft gezeten.
Ik heb later in de verdeler een los stukje blik gevonden van een kleine vierkante centimeter????
En daar begon ik nog meer aan te twijfelen toen ik in julian (zie de witte 315) zijn verdeler precies het zelfde stukje plaat aan de impulsgever geplakt zag..!
Ik heb nog geen plek kunnen vinden waar dat plaatje heeft kunnen zitten..
Julian zijn blok is uit elkaar gehaald, en alles bekeken. Volgens mij was daar verder niks aan te zien, geen lagerschalen kapot of iets dergelijks, wat men eerst dacht...
Ik zal mijn blok ook is los gaan halen, maar ik weet niet of daar wel iets mis mee is.
Is dit vaker bij iemand voorgekomen dat er een stukje los in de verdeler zit?
We zullen zien..
e21 323i 1978
e21 316 1980
e30 318i 1989
Groeten Jarno Timmerman
e21 316 1980
e30 318i 1989
Groeten Jarno Timmerman
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: 316 probleem met carb/motor
Zoals ik al tijdens de meeting aangaf.
Ik kan me met jouw problemen met de hoeveelheid benzine in de olie etc etc niet echt de oorzaak aan de ontsteking linken.
Kun je een foto plaatsen van het gevonden deel in de ontsteking en waar dat het zich bevond?
Ik kan me met jouw problemen met de hoeveelheid benzine in de olie etc etc niet echt de oorzaak aan de ontsteking linken.
Kun je een foto plaatsen van het gevonden deel in de ontsteking en waar dat het zich bevond?
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- jarnotim
- Upcoming E21 fanatic
- Posts: 123
- Joined: Wed Nov 14, 2012 8:09 pm
- My E21(s): 323i 1978 / 316 1980 Saphir
- Facebook page: http://www.facebook.com/jarno94
- Location: Staphorst
Re: 316 probleem met carb/motor
dat is dan inderdaad wel raar ja.
ik zal ik kijken of ik het even duidelijk kan fotograferen.
ik zal ik kijken of ik het even duidelijk kan fotograferen.
e21 323i 1978
e21 316 1980
e30 318i 1989
Groeten Jarno Timmerman
e21 316 1980
e30 318i 1989
Groeten Jarno Timmerman