Sleuteldagboek van Gerwin (eindelijk wat nieuws)
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (zieke patient op bezoek)
Heel vervelend weer maar je ziet het, hulp is altijd dichtbij! De 520 staat bij Gerwin en daar blijft ie ook, aangezien ik regelmatig op zaterdag moet werken en zondag een betere dag is om te sleutelen.
Maar bedankt voor het aanbod.
Maar bedankt voor het aanbod.
1978 BMW E23 733iA Banaan
2001 BMW E46 320i EXE
2001 BMW E46 320i EXE
- Thegs
- E21 VIP

- Posts: 2419
- Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (zieke patient op bezoek)
Vandaag koppie van de zieke 520iT eraf gehaald. Als eerste deze week al even de auto binnen gezet, zo kunnen we lekker droog en verwamd klussen komende vakantie weken. Daarna de kap er naast gezet, zo kom je net even wat makkelijker overal bij...

Daarna begonnen met het verwijderen van het koelsysteem, de onsteking en natuurlijk het kleppendeksel:

Daarna het in- en uitlaatgedeelte lossen:

Boven is ook al te zien dat het gedeelte van de VANOS losgehaald is van de nokkenas. Tijd om de bovenste ketting en tandwielen te lossen:

En als dat de onderste ketting ook van spanning ontzien is, kopboutjes losdraaien en hoppa:

Kopje ligt netjes op de werkbank, op het eerste oog geen gekke dingen te zien. Lektest en vlakken moet uitwijzen of we met deze kop verder gaan (maar heb een sterk vermoeden van wel):

Morgen maar eens de nokkenstokjes eruit gooien. Voor vandaag iig een blije ik...


Daarna begonnen met het verwijderen van het koelsysteem, de onsteking en natuurlijk het kleppendeksel:

Daarna het in- en uitlaatgedeelte lossen:

Boven is ook al te zien dat het gedeelte van de VANOS losgehaald is van de nokkenas. Tijd om de bovenste ketting en tandwielen te lossen:

En als dat de onderste ketting ook van spanning ontzien is, kopboutjes losdraaien en hoppa:

Kopje ligt netjes op de werkbank, op het eerste oog geen gekke dingen te zien. Lektest en vlakken moet uitwijzen of we met deze kop verder gaan (maar heb een sterk vermoeden van wel):

Morgen maar eens de nokkenstokjes eruit gooien. Voor vandaag iig een blije ik...

Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)
Mooi! Wel de lekkage gevonden op de pakking? Geen scheurtjes tussen de kleppen? Is volgens mij geen bekende M50 issue maar wel de check waard, verder ff Vanos revisietje doen nu de boel los is!
Regards/groeten, Jeroen
-
Michiel E32
- E21 Fanatic
- Posts: 434
- Joined: Sat Jul 10, 2010 6:10 pm
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)
Top werk Gerwin. Handige vogel ben je.
Die laatste foto is goud.. ik zie een bijl, heggeschaar en trechter, meer heb je niet nodig om een kopje te demonteren
Die laatste foto is goud.. ik zie een bijl, heggeschaar en trechter, meer heb je niet nodig om een kopje te demonteren
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)
Ik wilde eigenlijk in de zelfde strekking zoiets schrijven.
Die bijl is echt hilarisch!
Die bijl is echt hilarisch!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)
We vermoedde al dat er zulkje reacties zouden worden geschreven!
We hebben ons wel vermaakt. Ik althans zoiezo.
We hebben ons wel vermaakt. Ik althans zoiezo.
1978 BMW E23 733iA Banaan
2001 BMW E46 320i EXE
2001 BMW E46 320i EXE
- Peter V.
- E21 VIP

- Posts: 12128
- Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
- My E21(s): '82 320/6
- Location: Breda, Nederland
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)
Lekker bezig hoor. Ik ben benieuwd wat de eigenlijke oorzaak zal zijn.
Gr Peter V.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.
BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)
Netjes!! Gaat helemaal goedkomen, de kop vlakken met een handbijl 
Wat is dat ding waar die roest op zit op de derde foto?
Wat is dat ding waar die roest op zit op de derde foto?
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)
Dat is de VANOS. Voor zover ik geleerd heb. Die zie je ook op foto 2.
En het is geen roest maar ingeburgerde olie geloof ik
En het is geen roest maar ingeburgerde olie geloof ik
1978 BMW E23 733iA Banaan
2001 BMW E46 320i EXE
2001 BMW E46 320i EXE
- uwbuurman
- E21 VIP

- Posts: 19160
- Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
- My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
- Location: Ljouwert
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)
nou weet ik niet wat er allemaal in dat revisiesteje van de Vanos zit, maar anders zou ik die boel eens goed reinigen...
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)
Tja is misschien wel een optie nu de boel open ligt. Jeroen zei het ook al.
Waarschijnlijk draait deze ook al bijna 3 ton mee.
Waarschijnlijk draait deze ook al bijna 3 ton mee.
1978 BMW E23 733iA Banaan
2001 BMW E46 320i EXE
2001 BMW E46 320i EXE
- Thegs
- E21 VIP

- Posts: 2419
- Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)
Zo, terwijl Johan de centjes aan het verdienen is om de dikke rekening te betalen die ik hem t.z.t. ga toesturen ben ik verder gegaan met het koppie. Deze moest nog even gedemonteerd worden voordat deze naar de machinewerkplaats kan. Als eerste maar eens even de nokkenstokken eruit gehaald:

Hier de beide assen, zijn in goeede staat, kwestie van schoonmaken en dan terug erin:

Dan zitten er twee soort van houder waar de klepstoters inzitten. Deze kunnen je er na het verwijderen van de nokkanassen zo uitpakken:

Ofwel het kopje is kaal en klaar om gevlakt en afgeperst te worden. Hier de houders met alle klepstoters:

Als laatste nog een plaatje van de andere kant, heb met een felle ledlamp alle kanalen bekeken en geen rare dingen gevonden. Ook de pakking is vrij van scheuren of andere ongerechtigdheden. Als laatste ook het blok met de lamp goed bekeken, maar ook geen noemenswaardige dingen gevonden. Nu het vlakken maar afwachten, heb wel wat foto's online gezien waar de scheurtjes zo klein zijn dat je ze met het blote oog nauwelijks ziet:

Morgen de kop verbrengen en dan maar ff afwachten wanneer hij weer klaar is voor de strijd...

Hier de beide assen, zijn in goeede staat, kwestie van schoonmaken en dan terug erin:

Dan zitten er twee soort van houder waar de klepstoters inzitten. Deze kunnen je er na het verwijderen van de nokkanassen zo uitpakken:

Ofwel het kopje is kaal en klaar om gevlakt en afgeperst te worden. Hier de houders met alle klepstoters:

Als laatste nog een plaatje van de andere kant, heb met een felle ledlamp alle kanalen bekeken en geen rare dingen gevonden. Ook de pakking is vrij van scheuren of andere ongerechtigdheden. Als laatste ook het blok met de lamp goed bekeken, maar ook geen noemenswaardige dingen gevonden. Nu het vlakken maar afwachten, heb wel wat foto's online gezien waar de scheurtjes zo klein zijn dat je ze met het blote oog nauwelijks ziet:

Morgen de kop verbrengen en dan maar ff afwachten wanneer hij weer klaar is voor de strijd...
Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)
Leuk en leerzaam! Ziet er echt goed uit!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)
Wel de lekkage gevonden dan? Anders kan je zomaar een scheur in het blok hebben. Komt niet vaak voor maar toch...
Regards/groeten, Jeroen
- Thegs
- E21 VIP

- Posts: 2419
- Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)
Nope geen zichtbaar falen gevonden. Maar in het vooronderzoek werd al duidelijk dat het bij de M50 vaker de cilinderkop is en dan zo klein dat je het pas na frezen echt goed zien...
Hier een voorbeeldje van een M50B25 kop van een E36:

Hier een voorbeeldje van een M50B25 kop van een E36:

Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired