Sleuteldagboek van Gerwin (eindelijk wat nieuws)

Voor alles niet E21 gerelateerd
Post Reply
User avatar
BMWvision
E21 Pro
Posts: 721
Joined: Mon Sep 20, 2010 2:43 pm

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (zieke patient op bezoek)

Post by BMWvision »

Heel vervelend weer maar je ziet het, hulp is altijd dichtbij! De 520 staat bij Gerwin en daar blijft ie ook, aangezien ik regelmatig op zaterdag moet werken en zondag een betere dag is om te sleutelen.
Maar bedankt voor het aanbod.


1978 BMW E23 733iA Banaan
2001 BMW E46 320i EXE
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2419
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (zieke patient op bezoek)

Post by Thegs »

Vandaag koppie van de zieke 520iT eraf gehaald. Als eerste deze week al even de auto binnen gezet, zo kunnen we lekker droog en verwamd klussen komende vakantie weken. Daarna de kap er naast gezet, zo kom je net even wat makkelijker overal bij...
Image
Daarna begonnen met het verwijderen van het koelsysteem, de onsteking en natuurlijk het kleppendeksel:
Image
Daarna het in- en uitlaatgedeelte lossen:
Image
Boven is ook al te zien dat het gedeelte van de VANOS losgehaald is van de nokkenas. Tijd om de bovenste ketting en tandwielen te lossen:
Image
En als dat de onderste ketting ook van spanning ontzien is, kopboutjes losdraaien en hoppa:
Image
Kopje ligt netjes op de werkbank, op het eerste oog geen gekke dingen te zien. Lektest en vlakken moet uitwijzen of we met deze kop verder gaan (maar heb een sterk vermoeden van wel):
Image
Morgen maar eens de nokkenstokjes eruit gooien. Voor vandaag iig een blije ik...
Image
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29994
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)

Post by Jeroen »

Mooi! Wel de lekkage gevonden op de pakking? Geen scheurtjes tussen de kleppen? Is volgens mij geen bekende M50 issue maar wel de check waard, verder ff Vanos revisietje doen nu de boel los is!
Regards/groeten, Jeroen
Michiel E32
E21 Fanatic
Posts: 434
Joined: Sat Jul 10, 2010 6:10 pm

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)

Post by Michiel E32 »

Top werk Gerwin. Handige vogel ben je.
Die laatste foto is goud.. ik zie een bijl, heggeschaar en trechter, meer heb je niet nodig om een kopje te demonteren ;-)
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)

Post by 323baur »

Ik wilde eigenlijk in de zelfde strekking zoiets schrijven.
Die bijl is echt hilarisch!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
BMWvision
E21 Pro
Posts: 721
Joined: Mon Sep 20, 2010 2:43 pm

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)

Post by BMWvision »

We vermoedde al dat er zulkje reacties zouden worden geschreven!
We hebben ons wel vermaakt. Ik althans zoiezo.
1978 BMW E23 733iA Banaan
2001 BMW E46 320i EXE
User avatar
Peter V.
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 12128
Joined: Sun Mar 30, 2008 12:42 pm
My E21(s): '82 320/6
Location: Breda, Nederland

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)

Post by Peter V. »

Lekker bezig hoor. Ik ben benieuwd wat de eigenlijke oorzaak zal zijn.
Gr Peter V.

.Some say he eats nuts and bolts for breakfast, all we know is he is called the carburetorman.

BMW E21, 1981 320/6 Ascot Grau.
BMW E85, 2004 Z4 2.5i Sterling Grau.
BMW F25, 2014 X3 xDrive 2.8i Space Grau.
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)

Post by uwbuurman »

Netjes!! Gaat helemaal goedkomen, de kop vlakken met een handbijl :bag

Wat is dat ding waar die roest op zit op de derde foto?
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
BMWvision
E21 Pro
Posts: 721
Joined: Mon Sep 20, 2010 2:43 pm

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)

Post by BMWvision »

Dat is de VANOS. Voor zover ik geleerd heb. Die zie je ook op foto 2.
En het is geen roest maar ingeburgerde olie geloof ik :P
1978 BMW E23 733iA Banaan
2001 BMW E46 320i EXE
User avatar
uwbuurman
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 19160
Joined: Fri Jun 12, 2009 4:49 pm
My E21(s): 1978 type 1 323i 5speed dogleg Polaris
Location: Ljouwert

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)

Post by uwbuurman »

nou weet ik niet wat er allemaal in dat revisiesteje van de Vanos zit, maar anders zou ik die boel eens goed reinigen...
It's the man next door!

1978 BMW 323i
1980 BMW 528i maior restitutio
1987 BMW 325iA cabriolet
2015 BMW 320dA touring xDrive High Executive ///Msport
2016 BMW 420dA Gran Coupé
User avatar
BMWvision
E21 Pro
Posts: 721
Joined: Mon Sep 20, 2010 2:43 pm

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)

Post by BMWvision »

Tja is misschien wel een optie nu de boel open ligt. Jeroen zei het ook al.
Waarschijnlijk draait deze ook al bijna 3 ton mee.
1978 BMW E23 733iA Banaan
2001 BMW E46 320i EXE
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2419
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)

Post by Thegs »

Zo, terwijl Johan de centjes aan het verdienen is om de dikke rekening te betalen die ik hem t.z.t. ga toesturen ben ik verder gegaan met het koppie. Deze moest nog even gedemonteerd worden voordat deze naar de machinewerkplaats kan. Als eerste maar eens even de nokkenstokken eruit gehaald:
Image
Hier de beide assen, zijn in goeede staat, kwestie van schoonmaken en dan terug erin:
Image
Dan zitten er twee soort van houder waar de klepstoters inzitten. Deze kunnen je er na het verwijderen van de nokkanassen zo uitpakken:
Image
Ofwel het kopje is kaal en klaar om gevlakt en afgeperst te worden. Hier de houders met alle klepstoters:
Image
Als laatste nog een plaatje van de andere kant, heb met een felle ledlamp alle kanalen bekeken en geen rare dingen gevonden. Ook de pakking is vrij van scheuren of andere ongerechtigdheden. Als laatste ook het blok met de lamp goed bekeken, maar ook geen noemenswaardige dingen gevonden. Nu het vlakken maar afwachten, heb wel wat foto's online gezien waar de scheurtjes zo klein zijn dat je ze met het blote oog nauwelijks ziet:
Image
Morgen de kop verbrengen en dan maar ff afwachten wanneer hij weer klaar is voor de strijd...
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
User avatar
323baur
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 11880
Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
Location: the Netherlands, Houten
Contact:

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)

Post by 323baur »

Leuk en leerzaam! Ziet er echt goed uit!
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
User avatar
Jeroen
Site Admin
Posts: 29994
Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
My E21(s): '81 323i Baur
Location: The Netherlands
Contact:

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)

Post by Jeroen »

Wel de lekkage gevonden dan? Anders kan je zomaar een scheur in het blok hebben. Komt niet vaak voor maar toch...
Regards/groeten, Jeroen
User avatar
Thegs
E21 VIP
E21 VIP
Posts: 2419
Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp
Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
Contact:

Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)

Post by Thegs »

Nope geen zichtbaar falen gevonden. Maar in het vooronderzoek werd al duidelijk dat het bij de M50 vaker de cilinderkop is en dan zo klein dat je het pas na frezen echt goed zien...

Hier een voorbeeldje van een M50B25 kop van een E36:
Image
Regards, Gerwin

1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
Post Reply