Sleuteldagboek van Gerwin (eindelijk wat nieuws)
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)
De startmotor is lastig te verwijderen... Je kan er moeilijk bij komen, de boutjes zieten goed vast (wat een verassing) en de boutjes zijn er slecht aan toe.
1978 BMW E23 733iA Banaan
2001 BMW E46 320i EXE
2001 BMW E46 320i EXE
- Thegs
- E21 VIP

- Posts: 2419
- Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)
Engine is out...


Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)
Waarom kregen jullie hem nou niet los??
So many cars, so little time
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)
Er zit een soort ijzeren pakking tussen de bak en het blok.
Ik dacht dat de pakking tussen de bak en het blok vast zat ergens in het blok en aan de startmotor. We hebben uiteindelijk de startmotor los gekregen en toen was het blok ook los.
Nou blijkt dat die pakking niet vast zat aan het blok, maar de opening van de pakking was niet groot genoeg om over de koppeling heen te schuiven. Die bleef dus achter de koppeling hangen.
Dat verklaard dat het blok toch ongeveer 10cm van de bak af kon schuiven, maar niet verder los kwam.
Ik dacht dat de pakking tussen de bak en het blok vast zat ergens in het blok en aan de startmotor. We hebben uiteindelijk de startmotor los gekregen en toen was het blok ook los.
Nou blijkt dat die pakking niet vast zat aan het blok, maar de opening van de pakking was niet groot genoeg om over de koppeling heen te schuiven. Die bleef dus achter de koppeling hangen.
Dat verklaard dat het blok toch ongeveer 10cm van de bak af kon schuiven, maar niet verder los kwam.
1978 BMW E23 733iA Banaan
2001 BMW E46 320i EXE
2001 BMW E46 320i EXE
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)

Een foto zegt meer dan 1000 woorden.
Hier is met het rode lijntje de pakking aangegeven. Het rode rondje geeft de plaats van de startmotor aan die aan de bak vast zit.
Geweldige uitleg, al zeg ik het zelf
1978 BMW E23 733iA Banaan
2001 BMW E46 320i EXE
2001 BMW E46 320i EXE
- Jeroen
- Site Admin
- Posts: 29994
- Joined: Tue Sep 14, 2004 12:23 pm
- My E21(s): '81 323i Baur
- Location: The Netherlands
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)
Handige constructie! Gelukkig is 't nu overduidelijk los!
Regards/groeten, Jeroen
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)
Mooie motortakel 
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
- Thegs
- E21 VIP

- Posts: 2419
- Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)
Klopt, handig ding ook. Geleend van een goede vriend...
Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
- 323baur
- E21 VIP

- Posts: 11880
- Joined: Fri Jan 12, 2007 8:44 pm
- Location: the Netherlands, Houten
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)
Die zijn zeldzaam. Zuinig op zijn hoor.
Understeer is when you hit the wall with the front of the car and oversteer is when you hit the wall with the rear of the car. Horsepower is how fast you hit the wall. Torque is how far you take the wall with you.
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)
Motortakels zeldzaam?? ik heb er ook nog wel eentje staan hoor
groeten loentje
groeten loentje
- Thegs
- E21 VIP

- Posts: 2419
- Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)
Denk dat hij een goeie vriend bedoeld (en inderdaad, die zijn behoorlijk zeldzaam)... 
Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)
ohhhhhh
in ieder geval succes met de montage.
groeten loentje
in ieder geval succes met de montage.
groeten loentje
- Thegs
- E21 VIP

- Posts: 2419
- Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (koppie eraf)
Zo, het is even stil geweest hier, maar we zijn al weer aardig verder. De andere motor is alweer gemonteerd, vandaag alles afgebouwd en de sleutel voor het eerst omgedraaid. De eerste start staat op film:
, hij sloeg dus direct aan, wel een beetje geluid bij de uitlaat, maar daar gaan we mee aan de slag. Ook moet de koeling er nog weer op, dan kunnen we haar weer even laten opwarmen en meenemen voor een ritje.
Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
- Thegs
- E21 VIP

- Posts: 2419
- Joined: Tue Feb 13, 2007 7:05 pm
- My E21(s): '78 320/6 4-sp
'80 323i 5-sp - Location: Wezep (Gld, The Netherlands)
- Contact:
Re: Sleuteldagboek van Gerwin (vroem vroem)
Vandaag de E21 maar eens te grazen genomen. Aangezien we volgende week gaan toeren, moest ik het differentieel er onder weg hebben. Mijn exemplaar is zo lek als een zeef, en om te voorkomen dat hij echt naar zijn grootje gaat breng ik hem naar Hardeman voor revisie. Maar voordat ik hem kan wegbrengen, moest hij er onderweg. Dat was gelukkig niet zo moeilijk, uitlaten zijn vorige jaar vernieuwd dus die waren zo los. De bouten van de aandrijfas met een stukje pijp ook en de steekassen ook na een beetje aandringen. Al met al niet zo'n heel lastige klus...

En wat doe je dan als eerste als je dif er onderweg is, yessssss

Omdat ik volgende week lekker mee wil toeren, had ik bij Ite een huur dif meegenomen. Dit is een 3.45 dif van een 323i. Deze er dan gelijk maar onder gehangen en de aandrijfas aangekoppeld. Tot zover ging alles voorspoedig en dacht ik aan de laatste loodjes te beginnen. De steekassen passen dus niet...

Om te beginnen is het bolle stuk van de steekassen veel groter als de kom in de zijflensen van het dif. Ook zaten de steekassen vast met M10 bouten en zijn de gaten in de zijflensen van dit differentieel M8. Iemand tips om dit varkentje ook nog even te wassen?

En wat doe je dan als eerste als je dif er onderweg is, yessssss

Omdat ik volgende week lekker mee wil toeren, had ik bij Ite een huur dif meegenomen. Dit is een 3.45 dif van een 323i. Deze er dan gelijk maar onder gehangen en de aandrijfas aangekoppeld. Tot zover ging alles voorspoedig en dacht ik aan de laatste loodjes te beginnen. De steekassen passen dus niet...

Om te beginnen is het bolle stuk van de steekassen veel groter als de kom in de zijflensen van het dif. Ook zaten de steekassen vast met M10 bouten en zijn de gaten in de zijflensen van dit differentieel M8. Iemand tips om dit varkentje ook nog even te wassen?
Regards, Gerwin
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
1980 BMW E21 323i in Hennarot
1985 BMW E23 735i EXE in Zobelbraun
1988 BMW E34 535iA in Lachssilber
2004 BMW E53 X5 4.8iS in LeMansblau
2007 Mini R56 Cooper in Chilired
- Wondermike
- E21 Master
- Posts: 7014
- Joined: Sun Oct 28, 2007 8:37 pm
- My E21(s): '80 323i Baur
'81 320 Baur (323i) - Location: Oudendijk (NL)